icoontje?

hoi, vandaag een powerbook gehaald en mijn eerste keer onder mac os x maar nu heb ik een vraagje. Wat is dat witte harde schijfje precies als je iets gaat installeren, en weggooit dan staat er verwijder media?

je moet het zien als een soort virtuele installatie-cd....

[quote:569245eea4="Bryan"]hoi, vandaag een powerbook gehaald en mijn eerste keer onder mac os x maar nu heb ik een vraagje. Wat is dat witte harde schijfje precies als je iets gaat installeren, en weggooit dan staat er verwijder media?[/quote:569245eea4]

het is inderdaad een soort van virtuele harde schijf. het bestand dat je ‘mount’ op je bureaublad vanuit het .dmg bestand laat je mac denken dat het een harde schijf is. op die manier installeer je dus iets van een virtuele schijf op je harde schijf (terwijl deze virtuele harde schijf ook op je harde schijf staat!). en omdat je mac denkt dat het een harde schijf is krijg je ook in plaats van de prullendmand een uitwerp icon te zien met daarbij verwijder media.

overigens zijn .dmg bestanden ook gecomprimeerd en dus geschikter om als download beschikbaar te stellen. als deze gedecomprimeerd worden, worden ze dus zo’n virtuele harde schijf.

Zo'n icoon is een disk-image van een map of schijf. Net zoals je van een CD of DVD een .iso kunt maken op de PC, kun je van een CD, DVD of map een .dmg maken op de Mac. Dubbelklik je zo'n .dmg, dan wordt de image geopend, en zal de Mac hem behandelen als een schijf of CD/DVD. Dat dubbelklikken heet overigens "mounten".

Bedenk wel: zo’n disk-image is virtueel. Na een herstart is ie weer weg. Staat er dus een programma in, sleep het naar je harde schijf, anders ben je na een herstart het programma weer kwijt. Is het een installer, dan maakt het niet uit, want een installer kopieert de inhoud naar de schijf.

( edit: sta ik me helemaal suf te bedenken hoe ik het moet verwoorden, is Strifer me voor. )

ah ok, maar hoe krijg ik die van msn messenger weg? als ik die verwijder dan herstart ik de computer en als ik messenger daarna open en weer afsluit dan staat er op het bureaublad weer dat icoontje. en dan nog een vraagje, hoe maak ik van een programma een snelkoppeling op het bureaublad of in dock zonder dat het verwijderd word uit mijn map met programma's? soms bij het installeren komt het meteen op het bureaublad en andere keren vragen en doen ze dat niet...

ps weten jullie nog een site met dingen die je kunt vergelijken met windows en je dus zo beter om leren gaan met mac os x? voor switchers?

rechtermuisknop (ctrl + click) en dan een alias aanmaken.(een shortcut dus) de alias kun je op je desktop slepen.

als je een dmg bestand download (zie het als een ingepakte cd) dan kun je deze openen.
wat er dan gebeurt is als het ware opent hij een nieuw venster met daarin het installatie bestand.
over het algemeen kun je het programma icoon wat erin zit in je programma map slepen en dan is het geinstalleerd.
Dan kun je het venster sluiten en dus het witte mapje (tijdelijk aangemaakt map waar het programma instond) verwijderen. Dit noemt hij dus uitwerpen aangezien hij denkt dat het een cd is.
Daarna kun je ook je dmg bestand verwijderen aangezien je de applicatie al in je programma folder gezet heb. dan vanaf je programma map de applicatie opstarten en klaar.

[quote:bed9cdcfd8="Bryan"]ps weten jullie nog een site met dingen die je kunt vergelijken met windows en je dus zo beter om leren gaan met mac os x? voor switchers?[/quote:bed9cdcfd8] [url=http://home.planet.nl/~macmiep/macmiepmaccursus/maccursusindexmacosx.html]MacMiep[/url] [url=http://www.xvsxp.com/]XvsXP[/url]

[quote:86752c7e45="Berend"]rechtermuisknop (ctrl + click) en dan een alias aanmaken.(een shortcut dus) de alias kun je op je desktop slepen.

als je een dmg bestand download (zie het als een ingepakte cd) dan kun je deze openen.
wat er dan gebeurt is als het ware opent hij een nieuw venster met daarin het installatie bestand.
over het algemeen kun je het programma icoon wat erin zit in je programma map slepen en dan is het geinstalleerd.
Dan kun je het venster sluiten en dus het witte mapje (tijdelijk aangemaakt map waar het programma instond) verwijderen. Dit noemt hij dus uitwerpen aangezien hij denkt dat het een cd is.
Daarna kun je ook je dmg bestand verwijderen aangezien je de applicatie al in je programma folder gezet heb. dan vanaf je programma map de applicatie opstarten en klaar.[/quote:86752c7e45]

ik geloof dat dit je vragen verder beantwoord?

Van sommige programma's krijg je dat witte ding bijna niet weg. Als je 'm uitwerpt, krijg je er weer een. Overigens is het prullemandje voor het uitwerpen van CD e.d. tijdelijk veranderd in een uitwerppijltje, omdat je geswitchte Windhozers heel moeilijk aan hun verstand kon peuteren dat je een CD in de prullebak moest gooien om 'm uit je computer te krijgen. Ze dachten waarschijnlijk steeds dat ze'm dan nooit meer terug kregen. Het was ook een beetje raar. Net zo raar als bij Windows op Start moeten drukken om je computer uit te zetten. Dat snappen wij Maccers weer helemaal niet.