iCrash? Hoe komt dit nou weer?

Vanmorgen tikte ik zoals altijd een toets aan om mijn iBookje wakker te schudden en kreeg prompt de volgende melding op mijn scherm:

[img:230c78f480]http://www.folosa.com/macosx/public/img-1050461860.jpg[/img:230c78f480]

[img:230c78f480]http://www.folosa.com/macosx/public/img-1050462087.jpg[/img:230c78f480]

Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen??? Ik heb werkelijk nog NOOIT een vastloper gehad op mijn Maccies. :frowning: Dit is erg droevig. Helemaal geen uitleg, muis vast, alles vast. Kon niet eens meer een fatsoenlijke screenshot maken, daarom deze wat wazige “screen-photos”. :cry:

Ik heb dit kort geleden ook aande hand gehad. Bij mij was er het probleem van een (bijna) volle HD. Mac OS 10 heeft nogal wat vrije ruimte nodig op de HD. Als die ruimte onder de 1GB gaat kan je dit soort problemen tegen komen. Gooi wat zaken weg en het probleem is miscchien weg.

Succes

P.s. Het kan ook geen kwaad om de disk permissies te repareren. Dit kan met DiskUtillity / Schijfhulpprogramma. Draai dit wel vanaf de HD want met elke update wordt dit programma ook bijgewerkt. Niet die op de cd dus.

dit is de Jaguar versie van de aloude "kernel-panic" niets meer en niets minder.

[url]http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=2900[/url]

iRuben, onlangs geupdate naar 10.2.5?? Ik heb sinds 10.2.5 ook al twee keer zo'n scherm kunnen aanschouwen. Ik ben bang dat het aan 10.2.5 ligt.

Allen bedankt voor de reakties. Ik heb inderdaad onlangs een update gedaan naar 10.2.5, maar ik denk dat ik de oorzaak al weet (ga ik zo nog even testen).

Na het volgen van verschillende links na links zie ik ook steeds verhalen over harddisks voorbij komen. Ik heb aan mijn iBook een externe, snelle 120GB FireWire drive hangen voor video-bewerking. De stond aan toen in 'm in de slaapstand zette, maar was uit toen de iBook er weer uit ontwaakte. Ik vermoed dus dat het min of meer mijn eigen schuld is. De iBook was dus eigenlijk “zomaar ineens” een 120GB drive kwijt! :stuck_out_tongue:

Sorry, maar dit is (ten dele) onzin. Mijn vriedin heeft maar een hd van 7gb en die zit bijna altijd onder de 1gb. Ik heb er een van 80 en die zit zelden onder de een gb. Raden wie er nu ooit het bewuste schermpje heeft zien verschijnen...

[quote:63fe44bb2c=“merijn”]Ik heb dit kort geleden ook aande hand gehad. Bij mij was er het probleem van een (bijna) volle HD. Mac OS 10 heeft nogal wat vrije ruimte nodig op de HD. Als die ruimte onder de 1GB gaat kan je dit soort problemen tegen komen. Gooi wat zaken weg en het probleem is miscchien weg.[/quote:63fe44bb2c]

[quote:c6e24c9c4b="kokothebird"]Sorry, maar dit is (ten dele) onzin. Mijn vriedin heeft maar een hd van 7gb en die zit bijna altijd onder de 1gb.[/quote:c6e24c9c4b]

Ik ging er ook eigenlijk maar een beetje van uit dat Merijn 1 MB bedoelde i.p.v. 1 GB. Vind namelijk ook 1 GB wel een beetje vreemd als minimaal vereiste vrije ruimte! :smiley:

Lijkt me toch sterk, aangezien je waarschijnlijk al te laat bent, wanneer je onder de 1 Mb komt. Ik vermoed dat hij gewoon waarschuwt om vooral te proberen meer dan 1 Gb vrij te houden, omdat X dan sneller is uitgesnoept m.b.t. virtual memory.

Zeg kokothebird, wat doe jij met je Mac wat je vriendin niet doet? :wink:

Ik heb overigens nog geen problemen met 10.2.5 gehad op mijn iMac G4 en iBook...

Voor wat het waard is: Ik heb dit herstart scherm een keer gezien: toen ik mijn printer uitdeed terwijl mijn iMac "sleep" (toen nog 10.2.4), werd ie ermee wakker. André

helaas ben ik het scherm sinds 10.2.5 ook al veel tegengekomen. bij mij lijkt het dat micrsofit intellimouse drivers in combi met 10.2.5 het probleem zijn. het gebeurt namelijk op een schoon systeem met enkel die drivers geinstalleerd (windows gebruikers kennen problemen met microsoft mousedrivers ook al)

[quote:2793f77650="DesertDog"]helaas ben ik het scherm sinds 10.2.5 ook al veel tegengekomen. bij mij lijkt het dat micrsofit intellimouse drivers in combi met 10.2.5 het probleem zijn. het gebeurt namelijk op een schoon systeem met enkel die drivers geinstalleerd (windows gebruikers kennen problemen met microsoft mousedrivers ook al)[/quote:2793f77650]

Toevallig heb ik aan mijn Maccie een Micro$oft IntelliMouse hangen. Heb dit probleem echter nog niet eerder en ook nooit daarna gehad. Weet dus niet of het daar aan kan liggen maar ik zal het zeker onthouden mocht het vaker voorkomen. Dan ga ik die drivers er eens afmikken om te testen of het helpt. Tot nu toe echter geen problemen meer gehad…

Ik had m zojuist ook. Niks volle HD, gewoon 5GB vrij. Geen updates uitgevoerd de laatste tijd. Erg raar.

Een voordeel, het is wel een aantrekkelijk “screen of death”, dit maakt het echter geen fijne ervaring :frowning:

Volgens mij waren er enkele problemen met x.2.5 en bepaalde usb-apparaten. Met name hubs, heb je een usb hub eraan hangen?

[quote:0b862bf87e="mborsten"]Volgens mij waren er enkele problemen met x.2.5 en bepaalde usb-apparaten. Met name hubs, heb je een usb hub eraan hangen?[/quote:0b862bf87e]

Ik heb er inderdaad sinds kort een soort van USB hubje aan hangen. Ik denk echter toch dat het door de externe FireWire harddisk is gekomen. Ik heb het probleem daarna niet meer gehad en doe de schijf nu altijd netjes van tevoren uitzetten.

10.2.6 is uit, die moet die problemen als het goed is oplossen.

Ik heb een standaard iMac 17" 800 Mhz met een iSub. Gisteren en vandaag ook zo'n crash gehad. En Safari klapt de laatste tijd zovaak dat het applaus lijkt. :wink:

Ben benieuwd of het met 10.2.6 beter gaat.

Helemaal geen externe hubs of wat dan ook, enkel een ethernet kabel aangesloten, c'est tout

Vreemd dit soort problemen. Heb ik nooit last van. Ik heb alle updates gehad sinds de 10.0 beta. Voordat je het OS vernieuwd altijd eerst Permissies repareren en ALTIJD de combo update gebruiken als je het OS update. Dus updates halen bij Apple en niet via software update. Dit voorkomt heel veel problemen.