iCrash? Hoe komt dit nou weer?

Ik sluit me aan bij de lijst met mensen die dit opstartprobleem hebben. Vanochtend zag ik dat scherm voor de tweede keer (de foto in deze thread niet meegerekend). Ik heb een iBook 500MhZ met 10.2.6, hard disk van 10 GB waarvan 3,91 GB vrij is - ruimte genoeg, zou ik zeggen.

Ik had gisteravond mijn externe harddisk niet aanstaan en heb toen gewoon kunnen uitloggen na een sessie in Photoshop Elements (foto’s klaarmaken voor het web).

Lucas, ik heb een paar keer mijn externe hard disk uitgezet als ik mijn iBook liet gaan slapen. Als hij daarna weer wakker werd, kreeg ik enkel een mededeling dat ik dat niet op deze manier mocht doen, maar geen crashes de volgende keer dat ik opstartte. Bovendien, zoals ik zei, heb ik tijdens de sessie van gisteren dat ding niet aangezet. Dus ik denk dat - bij mij iig - het ontijdig uitschakelen van de HD niets met het opstartprobleem te maken heeft.

Whymme

Ik heb sinds 10.2.4 dezelfde problemen, bij (bijna) iedere opstart krijg ik hem wel. Beetje rondgesurft en vond dat bepaalde merken USB-hubs problemen kunnen geven. Ik heb een Sitecom-hubje. Alles werkt perfect, maar toch panic. Heb wel de extensies met een of andere tool teruggezet naar 10.2.3 (Hoop dat ik dit goed zeg), maar nog altijd panics... Maar hoe verhelp je die probleempjes. Ga in elk geval voor Diskwarrior, maar sluit een nieuwe installatie niet uit...

Op m'n iMac 17" nooit Kernel Panics, maar op mijn iBookje steeds wanneer ik na het opstarten in mijn gebruikersgedeelte, zonder nog maar iets gedaan te hebben met Shift-Appletje-Q uit wil loggen, krijg ik steeds weer een Kernel Panic...

Wanneer ik eerst even met de muis beweeg, niet… :x

Ik heb er 10.2.3 opstaan, omdat ik de hogere versies m.b.t. batterij-problemen probeer te vermijden… :wink:

DiskWarrior overigens nog niet geprobeerd…

Wat JeePee, ben je ziek? Jij bent toch Mister DiskWarrior? :lol: :lol: :lol:

:D Slik... Maar ik heb maar 1 partitie en ik heb geen DiskWarrior 2.1 CD... :oops: en DiskWarrior 3 heb ik ge-pre-orderd, dus krijg ik geen download :x :evil: en dus kan ik nog wel een poosje wachten voordat hij binnenkomt...... :cry: En ik kan geen Mac OS 9 CD branden met DiskWarrior 2.1 erop... Want de iBook 9.2.2 installatie-CD's draaien niet op mijn iMac 17"... Of kan het met Pacifist en dan erop zetten?

Iemand een DiskWarrior 3 (geen Sneak Peak) downloadje voor me, om de tijd naar de CD te overbruggen? :roll: :cry:

Nou, ik heb DiskWarrior 3 binnen hoor, zelf even een CD-tje gebrand en daarna gedraaid op mijn iBookje.... :P

Nou, nog heel even onder voorbehoud, maar als ik nu uitlog, zonder nog maar even mijn muis bewogen te hebben, crasht hij niet, terwijl dit nu wel om de haverklap was…

Ik test de komende dagen nog wel even, maar tot nog toe… DiskWarrior 3 is het helemaal!! 8)

Hallo JeePee,

Eindelijk dan! Waar heb je die Disk Warrior schijf vandaan en is het de laatste versie? Volgens mij hebben ze bij de plaatselijke Dixon de oude versie, maar dat konden ze me daar (vanzelfsprekend) niet met zekerheid zeggen.

Eenwekelijks controleer/herstel ik de harde schijf (op m’n G3/320mb/40gb) met schijf EHBO en dagelijks met MacJanitor. Daarbij zonodig ook nog Youpi Optimizer e.d., maar Disk Warrior schijnt toch wel je van het te zijn.

Groet,

andrez.

[quote:910286f50a="andrez"]Waar heb je die Disk Warrior schijf vandaan en is het de laatste versie?[/quote:910286f50a]

Ik heb hem zelf gebrand met BootCD, want Alsoft (de fabrikant van DiskWarrior) loopt achter in het verzenden. Normaal gesproken hadden ze al regelmatig een achterstand met verzenden van DiskWarrior 2.1.1, maar nu met de nieuwe versie is er zo’n enorme vraag, dat de verzending zeker zo’n 2 à 3 weken kan duren…

Ik heb versie 3, evenals andere gebruikers hier op dit forum en dat is de nieuwste versie dus.

[quote:910286f50a=“andrez”]Volgens mij hebben ze bij de plaatselijke Dixon de oude versie, maar dat konden ze me daar (vanzelfsprekend) niet met zekerheid zeggen.[/quote:910286f50a]

Wat een amateurs bij de Dixons hè, jammer hoor! Bij de Dixons kunnen ze versie 3 nog lang niet hebben. Ten eerste lopen ze daar toch altijd wel achter, zeker wat betreft software en ten tweede zijn de CD’s nog niet in Nederland gearriveerd, misschien iemand met zeer veel mazzel en die vorig jaar al besteld heeft, maar dat zal de Dixons zeker niet gedaan hebben…

[quote:910286f50a=“andrez”]maar Disk Warrior schijnt toch wel je van het te zijn.[/quote:910286f50a]

DiskWarrior 3 is mijn absolute nummer 1, gevolgd door het binnenkort uitkomende TechTool Pro 4. Op dit moment gebruik ik Macaroni voor het automatisch opruimen van de daily, weekly en monthly cron-logs en het automatisch herstellen van de permissies. Verder draai ik eens in de 1 à 2 weken DiskWarrior 3 (vanaf nu, hiervoor was dat 2.1.1) en eens in de paar maanden Drive 10 voor het defragmenteren. Ik heb Journaling File System nu aanstaan, dus voor het defragmenteren, moet ik eerst JFS uitzetten en na het defragmenteren weer aanzetten.

Wat doet dat Youpi Optimizer? Ik heb er volgens mij wel eens van gehoord, maar wat was het ook alweer?

[quote:437bb926f0="JeePee"]nu met de nieuwe versie is er zo'n enorme vraag, dat de verzending zeker zo'n 2 à 3 weken kan duren...[/quote:437bb926f0]

Nog maar even geduld oefenen dan maar, wat mij betreft. Heb eigenlijk niet of nauwelijks klachten meer, sinds ik m’n Mac heb laten opkalefateren en OSX gebruik, maar na twee keer de harde schijf “kwijt” te zijn geraakt (de tweede keer echt misse boel) in het verleden, ben ik er niet meer gerust op.

[quote:437bb926f0=“JeePee”]Wat een amateurs bij de Dixons hè, jammer hoor![/quote:437bb926f0]

Ach, er zit wel eens een goedbedoelend iemand tussen, maar voor de rest is het mijn tent niet. Wat me opvalt is dat de medewerkers daar doorgaans zo’n ongezonde, Addams family achtige look hebben :stuck_out_tongue:

[quote:437bb926f0=“JeePee”]Wat doet dat Youpi Optimizer? Ik heb er volgens mij wel eens van gehoord, maar wat was het ook alweer?[/quote:437bb926f0]

Talen die je niet gebruikt opruimen. Vergelijkbaar met Delocalizer.

Kicken hè, dat opruimen en diagnostiseren?! :smiley: Zeker als het zo grondig gebeurt als met Disk Warrior. Het geeft zo’n opgeruimd (let./fig.) en gerustgesteld gevoel. Zie er al naar uit het ook te gebruiken.

Met die Norton diagnostic programma’s heb ik minder goede ervaringen, hoewel hun defragmentatie programma wel weer top was. Tech Tool 4 zal, neem ik aan, best OK zijn.

[quote:6150256c68="andrez"]Nog maar even geduld oefenen dan maar, wat mij betreft.[/quote:6150256c68]

Kun je geen CD branden nadat je de download van Alsoft ontvangt, na aanschaf?

[quot=“andrez”]Heb eigenlijk niet of nauwelijks klachten meer, sinds ik m’n Mac heb laten opkalefateren en OSX gebruik, maar na twee keer de harde schijf “kwijt” te zijn geraakt (de tweede keer echt misse boel) in het verleden, ben ik er niet meer gerust op.[/quote]

DiskWarrior kan een heleboel voorkomen. Bovendien helpt Journaling File System ook een heleboel, dit voorkomt een heleboel fouten, scheelt zo een paar duizend per week. Ik heb het een keer getest. Na 1 dag zonder JFS had ik een paar duizend fouten en dat werden er iedere dag een paar duizend meer. Met JFS aan, had ik na een week net zo veel/weinig als na één dag… DiskWarrior 2.1.1 gaf deze hoeveelheid fouten aan.

[quote:6150256c68=“andrez”]Kicken hè, dat opruimen en diagnostiseren?! :smiley: Zeker als het zo grondig gebeurt als met Disk Warrior. Het geeft zo’n opgeruimd (let./fig.) en gerustgesteld gevoel. Zie er al naar uit het ook te gebruiken.[/quote:6150256c68]

Is inderdaad kicken, zeker wanneer je merkt dat de boel gewoon goed blijft draaien en wanneer er zich toch problemen beginnen voor te doen na veel programmaatjes installeren, proberen/testen en eventueel weer verwijderen, het na het gebruik van DiskWarrior en Drive 10 weer als een trein draait. 8)

[quote:6150256c68=“andrez”]Met die Norton diagnostic programma’s heb ik minder goede ervaringen, hoewel hun defragmentatie programma wel weer top was. Tech Tool 4 zal, neem ik aan, best OK zijn.[/quote:6150256c68]

Met Norton heb ik ook een aantal slechte ervaringen en veel verhalen van anderen gehoor. Speeddisk is wel gaaf, geeft best wel wat informatie d.m.v. o.a. kleuren en verder is het best wel snel.
TechTool Pro 4 wordt echt een knaller! Met de unieke E-drive, zodat je door met de E ingedrukt op te starten opstart van een door TechTool Pro 4 gemaakte partitie opstart. Je kunt hier al je favoriete reparatieprogramma’s bij planten. Voordeel is dat je niet voortdurend bij iedere update van een van je reparatieprogramma’s een nieuwe CD hoeft te branden, bovendien heb je geen CD nodig, mocht je hem even niet hebben en start hij sneller op dan vanaf CD, zeker vanaf een met BootCD gemaakte CD :wink: (voorlopig dan, want dat mooie programmaatje wordt langzamerhand steeds beter)
Verder wordt TechTool Pro 4 een zeer uitgebreid programma, het is even afwachten of alles van versie 3 ook weer in 4 komen, want het antivirus vond ik niet zo’n succes, liep o.a. erg achter wat betreft updates, maar verder is zo’n hardware-check ook niet verkeerd!! :stuck_out_tongue: 8)

Een computer kan crashen. Al heb ik zo'n kernal panic misschien maar een tal of 3-4 keer gezien sinds Mac OS X, maar dat kwam voorheen door slordige geschreven ISDN modem drivers (die ik niet meer nodig heb sinds ADSL).

Te weinig ruimte op je HD zou naar mijn mening niet het crash probleem moeten zijn, je Mac zal er wel trager door lopen omdat er minder ruimte is voor virtual memory moet het nog langer wachten om taken te doen. Het is altijd aan te raden minimaal 1 GB vrij te hebben op je HD en minstens een halve GB geheugen in je computer te hebben.

Zeg, beste mensen, vergeten we ondertussen de meest onderschatte diagnose app tot nu toe, niet?!:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17207

Een vette :wink:

[quote:2f09dd7fd4="JeePee"]Kun je geen CD branden nadat je de download van Alsoft ontvangt, na aanschaf?[/quote:2f09dd7fd4]

Ik heb toch meer vertrouwen in een CD die ik kan aanschaffen of bestellen. Is duurder, maar dat neem ik in dit geval dan maar voor lief.

Volgens mij heb je geen keus. Je krijgt een email en de CD. Als je email-account geen 2 keer 3 mb aankan, kun je het niet ontvangen, maar tot nog toe kregen mensen die voor het eerst DiskWarrior aanschaften de email en de CD. De CD laat nog even op zich wachten dat kan wel 2 à 3 weken en wellicht langer duren...

Overigens heb ik al van een bug gehoord (bij de CD, misschien via BootCD wel in orde?) en 1 andere zelf meegemaakt, hoewel niet op mijn eigen Mac’s. Alsoft zal dus over een poosje wel met een update komen. Maar versie 2.1 werkt absoluut zonder problemen, alleen heeft die meer tijd nodig en versie 3 kan iets meer, zoals o.a. beter overweg met ‘overlapped files’.

Die 2.1 versie is dan mogelijk de versie die ze hier bij de plaatselijke Dixon verkopen. Is die ook geschikt om OSX te checken?

Ja hoor! DiskWarrior 2.1.1 was al het beste reparatieprogramma (mijn mening en van meerdere mensen), DiskWarrior 3 is nóg beter, alleen DiskWarrior is ook met versie 1 begonnen en versie 2.

Maar Dixons is niet de goedkoopste… Bovendien krijg je bij aanschaf van DiskWarrior 3 ook versie 2.1.1 er gratis bij…!

Ook via download en ook op de CD straks! :mrgreen:

Denk dat ik dan toch even die CD afwacht. Die bugs en al dat gedonder meer, daar heb ik niet zo'n zin meer in. M'n iMac is de modernste ook niet meer tenslotte.

Heb trouwens nog weinig (of geen eigenlijk) verhalen gelezen over (fatale) crashes met Jaguar. Met schijf EHBO (e.a.) en het zelf corrigerend vermogen van OSX kom je kennelijk toch ook een heel eind, zonder werkelijk vervelende problemen. Dat wel als je alles goed geïnstalleerd hebt natuurlijk (verschillende partities, voldoende geheugen etc.). Het is volgens mij niet zoals met OS9, waarbij er de ene dag geen vuiltje aan de lucht leek te zijn en de volgende dag de computer crashte alsof het niets was.

Ik heb ook al vaak die Crash gehad, al sinds 10.2.3.... Ik heb geen usb-hub, geen externe HD. Alleen iSub en Keyboard hangen en de crash doet zich niet voor bij het opstarten. Het gebeurd zo heel plots. Wat ik wel merk, denk ik toch :s, is dat de crash zich altijd voordeed wanneer ik iets deed met geluid, maar dat kan ook niet zo zijn.

Ik heb 'm zeker al 8 keer meegemaakt. Raar is ook als je dan heropstart dat hij zeer lang blijft hangen bij we witte scherm met de grijze apple.
Is dit een schijfcontrole?

Hmmm, een crash kan altijd plaatsvinden hoor, maar dat hangt er ook vanaf hoe zwaar je OS X gebruikt. Veel installeren en proberen en weer wissen etc, ook beta-programmaatjes of programmaatjes die meer doen dan alleen tekstverwerken, maar echt het systeem beïnvloeden, kunnen de boel minder laten lopen en ook een Kernel Panic kan plaatsvinden..... :roll:

Die CD die je aanschaft, heeft die bug ook nog hoor, alleen zag ik dat de personen die het hadden allebei een 1.42 Dual hadden, dus jouw iMac heeft het waarschijnlijk niet… en de bug die ik zag was op een PowerBook G3 400…

Mijn iBookje heeft sinds DiskWarrior 3 geen last meer van steeds weer terugkomende Kernel Panics en mijn iMac draait ook als een zonnetje!

Even onbehandeld hout zoeken om af te kloppen :wink:

[quote:af9f9f3a69="Murfel"]Is dit een schijfcontrole?[/quote:af9f9f3a69]

Ja, om te controleren en evt. te repareren na een crash.