ID cPDF: "Error Font GillSans is a composite font (2-byte)"

Ik dacht dat de nieuwe KVGO_vellenoffset_cmyk_v1.ppp nu eindelijk een 'direct export' van InDesign naar PDF niet meer zou afkeuren op het gebruik van Double Byte fonts.

Maar dat doet ie dus wel. Heeft iemand dit wel aan de praat?

Het domme is dat de Newspaper en Magazinesettingd 2Byte fonts weel goedkeuren. waarom die KVGO_vellenoffset dan niet?

Niemand hier die als cPDF aanleverd? Of was het niemand opgevallen?

[quote:54ffc39829="WOZ"]Het domme is dat de Newspaper en Magazinesettingd 2Byte fonts weel goedkeuren. waarom die KVGO_vellenoffset dan niet?

Niemand hier die als cPDF aanleverd? Of was het niemand opgevallen?[/quote:54ffc39829]

eh, nee

ik heb een drukker waar ik kan aanleveren hoe ik wil, zelfs Indesign documenten. :smiley:
transparantie is ook geen probleem.
hij beweert met Postscript level 4 te werken
:wink:

Vier? Oh, dar wist ik niks van...

ik leer het liefst aan in Ceretified. Dan weet ik dat mijn studio-mensen 99% goed zitten. Maar die domme 2Byte geven mijn PDF workflow vertraging. Moeten ze weer via Distiller… (En zelfs dan blijft een illu CS font soms 2Byte en keurt het certgied profiel 't zaakje af…) Nou kun je daar prima afspraken over maken, maar goed. Ik wil gewoon dat ‘ze’ 2Byte ook voor VGO_vellenoffset goedkeuren. Of ben ik nou aan 't zeiken?

[quote:203a1b818c="EagerB0bNerd"][quote:203a1b818c="WOZ"]Het domme is dat de Newspaper en Magazinesettingd 2Byte fonts weel goedkeuren. waarom die KVGO_vellenoffset dan niet?

Niemand hier die als cPDF aanleverd? Of was het niemand opgevallen?[/quote:203a1b818c]

eh, nee

ik heb een drukker waar ik kan aanleveren hoe ik wil, zelfs Indesign documenten. :smiley:
transparantie is ook geen probleem.
hij beweert met Postscript level 4 te werken
:wink:[/quote:203a1b818c]

Wow… die is z’n tijd ver vooruit!
Het wordt tijd dat wij hier weer eens gaan investeren. :wink:

Voor zover ik weet worden de 2byte fonts alleen in de PDF gezet door rechtstreeks vanuit InDesign te exporteren. Als je eerst een PS maakt en dan door de distiller haalt ben je er van af...

Kan je dat niet gewoon omzetten naar lettercontouren?

Ach, 2Byte is niet gelijk aan 'fout' of aan 'probleem'. Maar het certfied profiel keurt het gebruik van 2Byte voor Magazine en Newspapers wél goed, maar voor CMYK vellenoffset níet. Dat is jammer aangezien alles wat ik/wij doen via InDesign gaat. En die maakt 2Byte aan. Het is niet erg, mijn drukkers kunnen 2Byte aan, maar ik zie zo graag een groen vinkje.

Lettercontour zou ik niemand aanraden, behalve misschien incidenteel voor verpakkingen of grafische elementen. Of als het niet anders kan. Maar je hebt gelijk als je zegt dat dat de 2Byte afkeuring oplost. :wink:

[quote:05377ea420]Als je eerst een PS maakt en dan door de distiller haalt ben je er van af…[/quote:05377ea420]
Ja dat klopt. Maar rechtstreeks via ID CS is veeel sneller en net zo goed. Maar zelfs via distiller blijven sommige illu fonts 2Byte.

Zet je de tekst in een laag en en die dupliceer je. Van de duplicaat laag maak je contouren. Bij het exporteren laat je de font laag weg.

Ja maar contouren maken van hele lappen tekst is nogal rigoreus en de fonts worden ietsjes 'vetter'.

Wel op het scherm maar in druk heb ik dat niet kunnen constateren!

PS. de Gill sans de Scala sans en de Arial zijn altijd van die enge letters. (altijd opletten!!)

:) Ik gebruikte de Gill ff als voorbeeld. [i:40325c2278]Alle[/i:40325c2278] fonts worden Double Byte.

[quote:40325c2278]Your Printer’s RIPs are Harlequin < 5.3
This is the CID font encoding issue. As you probably know by now, InDesign to accurately represent glyphs like ligatures, InDesign encodes the text in its PDFs in a form known as “CID”.
THERE IS NOTHING WRONG, TRICKY, HIDDEN OR EVIL about CID font encoding. It’s a valid part of the PDF specification that certain vendors had not implemented in their software. By Print to Postscript-Distill, there is no CID font encoding, whereas exported PDFs do. Well build (that is: to specification) RIPs/Imagesetters work successfully with CID font encoding.
A large InDesign customer here in Australia have a very old Harlequin RIP which is integral in their workflow. This forces the Distiller-route PDF generation: which works flawlessly, day in and day out.
Again, if you do not worry, understand or even care what your printer is using: the Distiller is a common standard method.

Your printer/publisher is conservative, and provides a Distiller-workflow option.
OK, so your printer accepts PDFs and provides a series of steps and a Distiller 4/5 .joboptions file. In this case, I sometimes recommend people export a PDF from InDesign to see if it works successfully (prepare to be surprised!) – however, to make life easier and have less Prepress technical people getting hot under the collar, use the Print to Postscript-Distill route.

[b:40325c2278]All of this said, Exporting PDFs is a better option. Why?[/b:40325c2278]

Its quicker. Much quicker.
There are less translations (InDesign->Postscript->PDF, vs. InDesign->PDF)
Once there are more RIPs with InRIP flattening (next revision of Prinergy, Fujifilm etc) are out there, we get even faster output to Acrobat 5 (PDF 1.4). A sight to behold, people!
Therefore, if you have the chance to test Exported PDFs with your workflow, please do.[/quote:40325c2278]

http://www.nickhodge.com
(leuke site)

Juist in druk worden kleinere teksten vetter (als er op een ondergrond gedrukt wordt). De zwarte tekstcontouren worden standaard niet in overdruk gezet, ondergrond wordt uitgespaard en lettercontouren iets vetter afgedrukt. Geen probleem zonder achtergrond overigens.

Maar wat ik zei klopt dus...

Eh ja Deskman. [size=6:0a6f746152]maar dat wist ik al ;-)[/size:0a6f746152]

[quote:a63279f870="Deskman"]Maar wat ik zei klopt dus...[/quote:a63279f870]

Jij bent ook veel ouder dan ons!
:stuck_out_tongue: :smiley:

WOZ is een bescheiden man!

Hee jij bent 31, ik 29... (you dont believe everything you see do you?) :lol:

Bewerk: Oh je bedoelt Deskman! :sealed:

Jep.. deskman ietsjes ouder

Deskman is zelfs ouder dan mij :D

Hahahahaha Ook oud genoeg om 'als en dan', 'ik en mij' uit elkaar te houden.

Maareh… volgens mij hebben we allemaal de geboorte van de PDF voor drukwerk meegemaakt. Dan maakt het dus geen hol uit. Ik heb alleen een enorm geheugen voor (schijnbaar) nutteloze zaken. :slight_smile: