ID CS : shrink to fit???

OK mannen,

de stoute schoenen aangetrokken en een project in ID CS begonnen.
schiet niet op, moet toch wel vaak en lang zoeken in menu’s, help en manual.
en die palletjes zijn óf onvindbaar, óf staan in de weg.

over de shortcuts zullen we het helemaal maar niet hebben.

maarrehh, weet iemand hoe ik een illustratie passend maak in een frame ?
zeg maar wat shift-apple-f in X-press was ?

Deskman, WOZ, of andere early adaptors ?

Ik blijf maar “preflighten” :wink:

Even je shortcuts (sneltoetsen) op QuarkXPress 4 zetten. Dat helpt al een hoop.

Edit > Keyboard Shortcuts
of
Wijzig > Sneltoetsen
en dan als set Quark XPress kiezen.

Veel van je ingebakken gewoontes werken dan plotseling weer zoals je gewend bent.
Succes!

Hé Karel,

dat wil ik nou net niet. Dan kom ik nooit meer los van bepaalde gewoontes.

het gaat me er nu om dat ik bepaalde dingen helemaal niet vinden kan.

zoals shrink to fit

en Apple J (jump to page) heb ik ook nog niet gevonden…

Alles zit onder de rechter muis knop, maar ook:

appeltje alt E → fit content to frame
appeltje alt C → fit frame to content
appeltje alt-shift E → ffit proportionally
appletje shift E → center content

inhoudspijltje op een plaatje (bruine inhoud kader geselecteerd) en dan de cursor in het percentagevakje zetten → pijljestoets up en down en de inhoud vergroot in stapjes.

Het kader selecteren en hetzelfde recept levert een stapsgewijs groter plaatje.
In een van de andere vakjes zetten levert per pijltjestoets 1 groter of kleiner op.

Ook handig: edit > keybord shortcut > show set levert een lijst met alle shortcuts op.

Volhouden Bob! Ik weet dat je een NL versie hebt, maar ik waag me niet aan de vertalingen. Je snapt het zo ook wel

Inhoud aanpassen aan frame = alt - command - e

frame aanpassen aan inhoud =
alt - command - c

centreren in frame =
shoft - command - e

Proportioneel aanpassen aan frame =
shift - alt - command - e

Naar pagina =
command - j - paginacijfer

OK mannen, zitten jullie gelijk te typen !

maar bedankt

het is idd een kwestie van volhouden…
maar ik heb geen NL versie, gelukkig niet. Ik dacht dat ik dat wel had geweild, maar ben blij dat ik een UK versie heb. Heb PDF cursus gedaan en daar met NL versie gewerkt, de vertaling is gewoon lachwekkend ! Ik was van plan wat fijne voorbeelden te onthouden maar ben ze toch weer vergeten. De vertaler heeft in ider geval geen verstand van zaken. Zo halen ze “scherm” en “raster” (screen!) door elkaar. En DPI, PPI en LPI.

anyway,

bedankt.

stap en hernaal weet ik al uit mijn hoofd dus het gaat best wel goed hier !
en Apple-B is ook niet moeilijk…

Ik heb alleen maar F13 aan type -> find font toegekend. Verder is ID meer met het toetsenbord te besturen dan XPress.

Na het aanleren van de nieuwe commando’s bleef er maar een die ik in XPress lekkerder vond. Items op de basispagina’s staan bij ID gelockt. Daar moet je erg je best voor doen om ze ‘los’ te krijgen. Ik heb het (appeltje-shift-klik) nu aan een muisknopje gekoppeld, maar het blijft een beetje onaardig. Bovendien komen de items bij het losmaken ogenblikkelijk bovenop te liggen. Niet fijn…

Ja, dat items die op de master pages staan vast staan moest ik ook aan wennen. Had voor een aantal spreads een masterpage gemaakt met de illustratiekaders er al op. Daar heb je dus niet veel aan. Wat ik ook vreemd vind is dat je geen illustratie in een bestaand kader kan plakken, althans het is mij nog niet gelukt. (dus wat je met X-press deed, appletje-x, dan ander kader selecteren en dan apple-v) Of mis ik iets ?

ik ga die lijst van shortcuts uitprinten, maar dan wel de commandos zonder shortcut eruit deleten, dan wordt het wat overzichtelijker.

Zou verder graag Expose op F14, F15 en F16 zetten maar dat kan helaas niet…

Koop dan van je eerste overwerk-geld een muis met drie of meer knoppen.

ID leunt zwaar op contextual-menu’s. Paste inside en paste in place zijn uitermate praktische functies. appeltje-alt V plakt in een kader

ik werk met een Wacom....

en overwerk geld zit er al helemaal niet in. De tijd die ik nu extra kwijt ben ga ik niet doorberekenen, ik zie het meer als een investering in “de toekomst” :smiley:

en ik denk dat ik ook illustrator eens ga proberen. (werk nu met Freehand)
paste inside in Freehand is Stap en herhaal in ID
zo word je langzaam schizofreen

[quote:c6d12ad2cb]maarrehh, weet iemand hoe ik een illustratie passend maak in een frame ?[/quote:c6d12ad2cb]

Control klik op kader.

Kies aanpassen->inhoud proportioneel aanpassen. Het is niet zo moeilijk als je er maar even mee bezig bent. Echt waar. Succes! Vragen kun je ook in beeld droppen ofcourse…

Mooie functie is info palet. (Toont dpi van je foto’s en wat de dpi is na het schalen in de opmaak. en of het rgb of cmyk is…)

[quote:c6d12ad2cb]een masterpage gemaakt met de illustratiekaders er al op. Daar heb je dus niet veel aan.[/quote:c6d12ad2cb]

appeltje shift klik op kader (op de gewone pagina’s) en kader is los! :lol:
leer de lagen gebruiken en zet [b:c6d12ad2cb]altijd[/b:c6d12ad2cb] de teks tin een toplaag…[/u]

weet iemand hoe ik door mijn vlakken kan heen klikken...???

in xpress was dat:
shift - option - command - klik op een vlak

[quote:e8b44aaf5a="EagerB0bNerd"]Ja, dat items die op de master pages staan vast staan moest ik ook aan wennen. Had voor een aantal spreads een masterpage gemaakt met de illustratiekaders er al op. Daar heb je dus niet veel aan.[/quote:e8b44aaf5a] Nee, dat is niet zo. Als je een plaatje in een basiselement sleept komt ie vanzelf los en gaat het plaatje er in. Drag en drop is the way to go op z'n hollands.

[quote:0b933cf6ac]weet iemand hoe ik door mijn vlakken kan heen klikken...???[/quote:0b933cf6ac]

appeltje klik!

(maar werken in lagen is veel beter)

[quote:761c5a3b74="Steve Brooklyn"]weet iemand hoe ik door mijn vlakken kan heen klikken...???

in xpress was dat:
shift - option - command - klik op een vlak[/quote:761c5a3b74]

appeltje-klik selecteert valkken naar beneden toe
appeltje-alt klik selecteert naar boven toe
appeltje-alt shift [ (vierkant haakje) selecteert het onderste element in de laag
appeltje-alt shift ] selecteert de bovenste.
appeltje-alt [ of ] loopt door de stapel heen.

Nog meer wensen??

jongens niet zo snel !!!!!!!!!!!!! Ik zit een en ander uit te proberen. Voel me een absolute nono, en dat blijf je de eerste weken ook wel.

cursor in percentagevakje en dan pijltjestoetsen gebruiken is handig.
(kan je ook met vijf procent tegelijk vergroten/verkleinen :? :stuck_out_tongue: )

werken in lagen, ik had er nog helemaal niet aan gedacht.

Maar wel belangrijk, heb me laten verleiden tot een enkele dropshadow, dus moet idd gaan oppassen dat mijn tekst niet gerasterd wordt…

Shift F6 voor de separations en flattener; en je kunt precies zien wat er gerasterd gaat worden.

NU WE JE BEET HEBBEN LATEN WE NIET MEER LOS!

[quote:d396504dcf="Deskman"]Shift F6 voor de separations en flattener; en je kunt precies zien wat er gerasterd gaat worden.

NU WE JE BEET HEBBEN LATEN WE NIET MEER LOS![/quote:d396504dcf]

Nee, misschien moeten we wat keyboard shortcuts op keramische tegeltjes en borden schilderen en op strategische plekken aan de muur hangen :stuck_out_tongue:

[quote:cfef95450e]werken in lagen, ik had er nog helemaal niet aan gedacht. [/quote:cfef95450e]

:lol: :smiley: :lol:

Wat dacht je van 20 keer appeltje Z?

Of plak-op-plaats?

Of de vlees-rand aangeven voor alle pagina’s?

Of tik eens W zonder iets geselcteerd! Hoe mooi!

[quote:84f61f9e8c="WOZ"][quote:84f61f9e8c]werken in lagen, ik had er nog helemaal niet aan gedacht. [/quote:84f61f9e8c]

:lol: :smiley: :lol:

Wat dacht je van 20 keer appeltje Z?

Of plak-op-plaats?

Of de vlees-rand aangeven voor alle pagina’s?

Of tik eens W zonder iets geselcteerd! Hoe mooi![/quote:84f61f9e8c]

ja, W is zeker mooi. Wat ook goed is is dat ie behalve het stramien en basiskijnstramien ook alle zooi naast je pagina onzichtbaar maakt.

en wat bedoel je met plak op plaats ??

Nu nog uitvinden hoe die “nested styles” werken…