id vanaf 1 laten tellen in mysql

Goedendag,

Ik ben bezig met wat experimenteren met php en mysql en het lukt wel aardig allemaal. Ik probeer wat gegevens vanuit php naar een database te schrijven.

Dat lukt nu. Maar ik merk dat de ID die ik heb aangemaakt niet begint te tellen vanaf 1 maar vanaf 30 :frowning:

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die netjes begint te tellen vanaf 1?

Wat ik gebruik is [code:1:cd02e3ac25]user_id int auto_increment not null[/code:1:cd02e3ac25] Dan begint hij te tellen vanaf 0. Let wel op, als je 20 'users' zou aanmaken en ze dan verwijderdt zal je volgende 'user' het id 21 hebben. Om terug opnieuw te beginnen moet je je DB droppen en opnieuw inladen.

[quote:9d0bacab67="jago"]Wat ik gebruik is [code:1:9d0bacab67]user_id int auto_increment not null[/code:1:9d0bacab67] Dan begint hij te tellen vanaf 0. Let wel op, als je 20 'users' zou aanmaken en ze dan verwijderdt zal je volgende 'user' het id 21 hebben. Om terug opnieuw te beginnen moet je je DB droppen en opnieuw inladen.[/quote:9d0bacab67]

Om nou je hele db te “droppen” lijkt me wat overdreven… Gewoon je tabel “legen” (in phpmyadmin), dus niet de records handmatig verwijderen.

gr Sjoerd

vreemd, dat heb ik ook maar toch begint die bij 30 pas te tellen...

Helpt dit? [code:1:9f285c4fc7]mysql> ALTER TABLE *your table* AUTO_INCREMENT = 1;[/code:1:9f285c4fc7] bron: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/example-auto-increment.html