ID2: Geflycheckte fonts niet goed?

Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een drukker me wees op fouten in het verzamelen van fonts via flightcheck-pakket-mogelijkheid van ID2.

Volgens hun studio waren de aangemaakte koffers ‘niet betrouwbaar’, ‘niet compleet’ en ‘onbruikbaar’.

Nou werk ik al een tijdje met ID. Dit had ik nog nooit gehoord. Verschillende andere drukkers gebeld en zij kenden het probleem helemaal niet.

Nou wil het toeval dat deze specifieke drukker mijn CD’s 4 dagen had laten liggen alvorens de klus op te pakken. Zou dat de ware reden zijn? Of hebben jullie medemaccers ook wel eens gehoord van ‘foute fonts’ via ID’s ‘pakketfuncitie’?

Kan er misschien iets ‘vreemds’ onstaan als mijn -degelijke, gekochte, postscript - fonts worden geactiveerd op een OS9 machine? Ik werk met 10.2.4… :roll: Of is het allemaal maar bullsh*t?

Het maakt voor een font niet uit of je'm gebruikt in os 9 of osx, dat kan je zelf natuurlijk heel makkelijk testen, ID heeft wel moeite met Multiple Masterfonts. Hoe ID een MM-font meelevert die je zelf hebt aangepast durf ik niet te zeggen, maar zo te horen heb je een 'standaard' font gebruikt. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Wat je kan proberen is je bestand te openen op een comp. waar het font niet op staat. Dan activeer je de fonts die ID in het mapje 'Fonts' hebt gezet. Als dat werkt zie ik niet waarom het bij de drukker nier zou werken.

Een degelijk probleem kan er wel ontstaan wanneer je InDesign in OSX gebruikt en het het aanleverd bij een drukkerij die OS 9 gebruikt. Het blijkt dat fonts opgenomen in OSX zich niet altijd zomaar terug laten zetten naar OS 9.

Ai. Dat zou het dan nog wel kunnen zijn. Misschien moet ik maar eens vragen of ze met OS9 werken. Vast wel :x

In principe mag het niet uitmaken welk OS je gebruikt, wat fonts betreft. PostScript fonts geven sowieso geen problemen. Vermijd ten alle tijde MM fonts, dat is een nachtmerrie! Begrijp niet waarom ze nog steeds bestaan. Het kan ook zijn dat je OTF (Open Type Fonts) gebruikt. Deze standaard is behoorlijk nieuw, en nog niet elke belichter ondersteund dat. Probeer een font altijd compleet in te sluiten, en niet te subsetten. Pas op: in een PDF kunnen ook True Type fonts ingesloten zijn van een Windows platform, dit geeft bij een drukker ook problemen (ik ga er effe van uit dat je niet met Windows werkt).

Let ook op bij het aan elkaar koppelen van PDF file’s. Koppel je 2 PDF file’s, waarvan bij de ene het font compleet ingesloten is, en bij de andere het font ge-subset, dan kiest Acrobat één van beide fontsets. Dit hoeft niet altijd de complete te zijn. Als gebruiker word je echter niet gewaarschuwd.

[quote:fa02cc343d]mijn -degelijke, gekochte, postscript - fonts[/quote:fa02cc343d]

:expressionless: Hellaas, waren goede postscript fonts. Vlgns mij bullsht geweest.

Je werkt veel met pdf, zora?

Suffie, zie

PDF/X en cPDF? Somebody shoot me!

ff iets anders.. True Type fonts werken toch ook gewoon in OSX en niet alleen in windows..?

HS-L

Jep. Vlgns mij wel. Maar weet het niet 100% zeker want probeer true type fonts zoveel mogelijk te vermijden. . . :sealed:

Sommige True Type fonts hebben een valkuiltje....

Het kan zijn dat hetzelfde True Type font, het ene voor Mac en de andere voor Windows tekstverloop kan geven.
Dit komt omdat de diktewaarde’s van de letters bij de Windows en de Mac versie niet exact hetzelfde zijn, waardoor bij het berekenen van zinnen tekstverloop kan ontstaan.

Vandaar dat grafici ze niet zo leuk vinden.

Ik citeer uit: Special, Richtlijnen voor aanleveren en verwerken van grafische bestanden in PDF formaat.
Herman Hartman, Menno Mooij, Henk Gianotten en div. IDP groepleden.

Overzicht van door PDF profiel gecontroleerde elementen in PDF.

PDF profiel KVGO cmyk v1

Fonts: Postscript Type 1 fonts zijn gewenst. True Type en Type 3 fonts zijn toegestaan, maar worden als “caution” of waarschuwing gekenmerkt. Multiple Master Fonts en Double Byte Fonts zijn niet toegestaan. Met de Double Byte Fonts (True Type en Open Type) is nog te weinig ervaring om zekerheid te hebben of deze onder alle omstandigheden te verwerken zijn. Vooral met bestanden rechtstreeks uit InDesign kan dit op dit moment niet tot goedkeuring leiden. Alle toegestane karakters dienen volledig ingesloten te zijn, subsetten is niet toegestaan.

Kommentaar van mij:
Subsetten wordt inmiddels wel gedaan om juridische problemen te omzeilen. Zolang er nou maar geen tekstcorrectie wordt gedaan in een PDF file leidt dit niet tot problemen.
De tekst met betrekking tot InDesign vind ik verwarrend. Als je PostScript fonts gebruikt, zijn er geen problemen.
Vermijd ten alle tijden Multiple Master Fonts. Ideaal voor website’s, maar voor drukwerk een nachtmerrie.