ID2, nog wensen mensen?

Ok, dus ID2 is er al een tijdje en wordt steeds meer gebruikt. Zijn er nog functies die worden gemist in ID2? Dingen die men graag er ook in zou zien? Of anders willen hebben? :?: Snelheid? (vergeet niet de update naar 202 te downloaden bij Adobe alvorens bv over zware posscript-files te beginnen :wink: )

Ik vind InDesign geweldig, ik merk dat ik, als ik een nieuwe ontwerpopdracht krijg, gelijk naar InDesign grijp, ondanks mijn 12 jaar Quark-verleden, en daar merk je toch aan of een programma bevalt of niet, maar er zijn natuurlijk altijd dingen die je niet zo bevallen, vandaar hier mijn (tot nu toe) drie grootste ergenissen:

1. ik vind het irritant dat tekst niet alleen wordt weggedrukt als het ónder een element staat dat tekstomloop heeft (zoals in Quark), maar ook als het erbóvenop staat. Zo kun je nooit een tekstblok over een foto of vlak zetten dat een andere tekst wegdrukt.

2. Het simpel vervangen van een kleur door een andere is vaak niet mogelijk als die kleur nog gebruikt wordt, of ooit geïmporteerd is via een illustratie. Zeer irritant, vooral in een ontwerpstadium!

3. Ik heb nog geen supergrote documenten opgemaakt in InDesign, maar voor mijn gevoel worden grotere docs wel snel veel trager! Daarin is Quark (helaas) nog superieur.

Gelijk mijn vraag: zijn er inmiddels third-party oplossingen voor deze problemen?

a. snelheid, snelheid, snelheid... ID is nog wat traag dus. Want ik kijk ook graag naar mooie weergave dus als ik plaatjes neerzet wil ik ook plaatjes zien.

b. zoals fried hiervoor al zei: het simpel vervangen van een kleur door een andere is vaak niet mogelijk als die kleur nog gebruikt wordt, of ooit geïmporteerd is via een illustratie. Zeer irritant, vooral in een ontwerpstadium!

c. fatsoenlijke (d.w.z. betrouwbare) PDF wegschrijven, rechtstreeks vanuit ID. Voorlopig doe ik het nog via PS-bestand>Distiller, want wat ik vanuit ID kreeg gaat op mijn Mac wel op, maar niet voor het servicebureau (de raarste fontveranderingen kreeg ik te zien!)

Verder voorlopig geen rare dingen, behalve
d. de rest van de grafische wereld moet maar eens snappen dat je met ID toch wel (ik geloof zo’n 83) extra functies krijgt waar je bij Xpress extensies moet aanschaffen die de prijs van Xpress die toch al minimaal twee keer zo hoog is nog eens verdriedubbelt! Maar dat ligt niet zozeer aan ID.

Vooral voor een complex ontwerp is ID2 erg geschikt. Ik heb al eens een quark ontwerp helemaal overnieuw gemaakt in ID na een hele waslijst auteurscorrecties. Dat was sneller dan in xpress doorwerken in de bestaande pagina's. Vooral als je Illustrator goed kent, is werken in ID snel te leren. Toch maak ik elke keer als ik 'verzamel voor servicebureau' (zoals xpress dat noemt) wel EPS files van mn PSD's. Ben ik de enige? De preflight en verzamelen met -persoonlijk- rapport zijn goed. Het liefst zou ik willen dat de gedeeltes over de maker, het bedrijf, adres en emailgegevens automatisch ingevuld konden zijn. Ik las alleen over een probleem bij het films uitdraaien: Je schijnt per film de rasterhoek in te moeten vullen? (Geen idee, ik maak de films nooit. En toen ik het wel deed was ID er nog niet ; -) Ook de waarschuwingen die je krijgt als een Illu 10 eps is geplaatst over 'huppeldepup postscript wich might cause the printjob to be lost' (of iets van die strekking) vindt ik jammer. Maar, het zijn kleine dingen en vast voor een deel uit afkomstig uit mijn eigen 'leercurve'.

Op de site van Adobe is ook een goed ID forum: http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?13@40.6lABasxnAlJ.0@.ee6b330

Veel vragen& antwoorden over de PDF’s van ID->Export, fonts, snelheid etc. Check it out!

(Toon is veeel positiever dan dit forum waar de naam ID ook vaak genoemd wordt:
http://www.quark.com/cgi-bin/WebX?13@205.trqhaReTfEp^0@.ee77a7d )

Via Adobe vond ik ook deze site (van een Adobe-meneer die er geloof ik wat bijhobbiet): http://www.nickhodge.com/ Ben hem nu even aan het checken, maar het ziet er heel goed uit, met tips en tricks etc. Heeft ook een Indesign printing guide ter downloading in de aanbieding.

En dit vond ik op het Quark-forum:

What would you get from Quark for £226?
A manual?

Yeah, sent by carrier pigeon on a floppy…

Meteen bekeken en een paar goede tips afgehaald. ID2 workflow, problemen met tekstomloop ("and when designing documents in InDesign its best to follow a process where all body text in the topmost layer. ") Veel screenshots. Thats what we like!

Gedetailleerde uitleg over Transparancy! De fouten in Illu 9 transparantie, (“it is not surprising that it has caused heartache in prepress departments world wide”)

“InDesign 2.0 has a later revision of the Flattener, and the settings are in one place: Edit>Transparency Flattener Styles. Today people are flattening complex images: usually in Photoshop 6.0 when saving as a .eps or a .tiff. Using the Flattener in InDesign 2.0 is no different: just that it is happening at a later stage of the process.”

THIS SITE IS ONE FOR THE BOOKMARKS!

[color=orange:eeda2c6ef7] 1. ik vind het irritant dat tekst niet alleen wordt weggedrukt als het ónder een element staat dat tekstomloop heeft (zoals in Quark), maar ook als het erbóvenop staat. Zo kun je nooit een tekstblok over een foto of vlak zetten dat een andere tekst wegdrukt.[/color:eeda2c6ef7]

Voor elk tekstframe kun je apart tekstomloop aan of uit zetten!
Object - Opties Tekstkader - Tkestomloop negeren (onderaan)

Het is jammer dat je niet een vrije vorm (gemaakt met pathfinder in Illu 10) kunt plakken als plaatjeskader in ID2. ID herkent m wel, maar plaatst het pad vrvolgens in een vierkant als 'plaatje'. Kent iemand een mogelijkhied m als pad te plakken, zodat ik die vorm weer kan gebruiken als kader waar een foto in kan? Eigenlijk kan er wel een pathfinder in ID2.

ID 2 is OK. Uiteraard herken ik de ditjes en datjes van hierboven. Ook de snelheid mag best nog wat beter.

De grootste problemen die ik tegenkom is wanneer ik de deur uit ga met mijn ID 2 bestanden.
Drukkers en printers die alleen maar op XPress willen werken en alles wat ID 2 is met wantrouwen aankijken. Ze pakken de documenten aan, ze proberen er wat van te maken maar 1 op de 3 keer gaat dat gepaard met veel problemen. Lettertypes, transparantie en verloopjes gaan nog wel eens de mist in, zelfs al lever je in PDF.

Zijn er mensen die hier goede en of slechte ervaringen mee hebben?

[quote:b797028455="Mmmarco"]Het is jammer dat je niet een vrije vorm (gemaakt met pathfinder in Illu 10) kunt plakken als plaatjeskader in ID2. ID herkent m wel, maar plaatst het pad vrvolgens in een vierkant als 'plaatje'. Kent iemand een mogelijkhied m als pad te plakken, zodat ik die vorm weer kan gebruiken als kader waar een foto in kan? Eigenlijk kan er wel een pathfinder in ID2.[/quote:b797028455]

Volgens mij kan het zo:
Voorkeuren Illustrator:Klembord:kopiëren als AICB aanvinken.
Commando-c in illustrator,
Commando-v in Indesign.
Vervolgens kun je in Indesign Object:inhoud:afbeelding kiezen.

:D Jes. This does the trick! Had ik dat eerder geweten, dan had ik vrijdag een heel wat sneller een ID werktekening gemaakt van een illu ontwerp. ThanX

Heb idd ook slechte ervaringen met drukkers. Lithografen zijn beter! (En zo wordt dit bedreigde beroep weer in ere hersteld.)

Het ligt voor een heel groot deel aan onbekendheid en het niet bereid zijn tot bijhouden van de lithografieafdeling. (‘We staan al zo onder druk, de marges, weet u wat dat kost?, ‘kan dat niet ook gewoon in quark?’, het ging anders toch ook altijd goed?’ kunt u dit niet namaken in photoshop en als tif bewaren?’)

In ID 1.5 en illu 9 waren trouwens meer problemen dan in ID2 en ilu 10.
Tesamen met een ander forumlid (sorry, ben je naam ff kwijt) heb ik een test gedaan met transparantie en blur-filters in een illu ontwerp. Drukkerij bakte er nix van, hij wel! Ligt vaak aan 'postscript level 3 rip of iets dergelijks)

Idee voor lithografen? Hier ligt een hele toekomstmarkt voor het oprapen.

Level 3 van Postscript het lijkt zo mooi en ook zo eenvoudig en toch zo veel problemen. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat als de software PS 3 geschikt is dit ook voor RIP software geen probleem mag zijn.

Weet iemand hier een verklaring voor.