ID2 & OSX Valkuilen Meldpunt - Meldingsplicht goede burger...

Omdat er steeds meer geschopt wordt op Xpress en steeds meer mensen met ID2 gaan werken lijkt het me een goed idee om een Alarm-Topic te plaatsen voor acties die in ID2 fout gaan of gingen bij het drukken. Weet je een valkuil? Heb je ontwerp dat niet goed gedrukt werd? Zet het proces hieronder en zorg ervoor dan anderen niet dezelfde fouten maken. Promoot ID2. Als het lukt, zorgt dit Topic ervoor dat Quark-Heads gemakkelijker instappen in ID2 en losgeweekt worden van de Quark-dominantie. "Help fight the Evil Empire!"

Een prima idee!

Hier mijn eerste probleem:
een PDF exporteren vanuit ID 2.
Na dit gedaan te hebben op en andere mac geprobeerd uit te draaien op een Hp 8100 en alleen maar postscriptfouten.
Eerst een ps-bestand beschrijven en dan de omweg via acrobat lukte wel.
Overigens, op een laserwriter 4/600 wilde de eerstgenoemde PDF wel printen! Ligt het nu aan de printer of moet ik die ingebouwde PDF-engine van ID2 maar beter vergeten en voor de veiligheid alles via ps-bestand en acrobat blijven doen?

Hans

p.S.: voor wat betreft dat promoten: verder is het een prachtig programma, veel meer what you see is what you ge dan XPress ooit is geweest. Prachtig dat het ook OpenType ondersteunt (probeer maar eens met dat calligrafische Zapfino-font wat je bij OSX krijgt!

Ik ben grafisch vormgever en sinds 1991 Quark-gebruiker en heb het programma sindsdien dagelijks gebruikt. Ik kan wel zeggen dat ik het programma tot in de kleine hoekjes ken. Net zoals zovelen heb ik ook mijn bedenkingen bij de arrogante trekjes van het bedrijf, toch heb ik al 11 jaar lang mijn geld hoofdzakelijk met dit programma verdiend!

Toen Indesign 1.0 uitkwam heb ik het gelijk gekocht en ik was onder de indruk. Vooral de typografische mogelijkheden zijn veel beter dan in Quark. Trouw heb ik de updates besteld, en nu ben ik in het bezit van versie 2.0.1 Ik vind het prachtig!

Inmiddels heb ik één van mijn opdrachtgevers als 'indesignklant' gebombardeerd om te wennen aan het programma en problemen te leren kennen. Mijn ervaringen zijn tot nu toe positief, alhoewel het ontdekken van het programma ook (veel) tijd kost.

Quark 5.0 heb ik (nog) niet besteld en ik weet niet of 't er ooit van komt. Het zal binnenkort toch gebeuren dat ik van anderen Quark 5 bestanden krijg aangeleverd, dan zal het uit praktische overwegingen misschien noodzakelijk zijn om toch nog te 'updaten'.

Volgende week wordt mijn eerste Indesign-ontwerp dat ik aan de drukkerij heb aangeleverd gedrukt. De ozalid zag er goed uit, ik ben heel benieuwd…

Als ik problemen ondervind zal ik 't melden, maar tot nu toe gaat alles goed!
:slight_smile:

Als je proef goed is, moet het drukwerk ook goed gaan (denk ik , hoop ik).

Het is niet echt een valkuil meer een algemene opmerking. Ik ben in bezit van 2 versie van ID. De offiesjele 1.5.2 (Adobe Design Collectie) en een pre-release 2.0 Ik heb een test gemaakt voor onze lithograaf die in eerste instantie zei ID is helemaal nix en werkt niet met mijn Adobe spullen kwa PDF schrijven voor drukwerk, films etc.etc. Nu heeft hij ID 2 en wat denk je? Perfect gelukt! Was een doc zwart en pms steunkleur wat nog wel eens probs kan geven. Ik had het geconverteerd vanuit QXP. Dus wat mij betreft...It's a GO!!

Bij ID2 is het mogelijk om PSD documenten te importeren in plaats van dat je in photoshop de PSD eerst moet bewaren als EPS (soms tijdrovend). Maar kan de lithograaf/drukker het wel dan wel probleemloos lezen?

yep...

is zelfs mogelijk om ai bestanden te importeren… mooie ervan is ook dat als je dan iets verandert in de PSDtjes of AItjes, ID deze gelijk meeneemt…

Zelfs hoge resolutie JPG zijn geen porbleem meer…

mk

Ah! Dat wist ik ook niet. Ik bewaarde aan het eind vd rit EPS files van de psd's. Waar ik wel mee zat was het maken van een pdf groter dan een a3. A3 is het maximum van mijn printer, nl. (En dan niet in gedeeltes, he).

Momenteel zit ik net in een upgrade project voor X-Press, zelf werk ik niet met het pakket maar de rest van mijn collega's wel. De prijs van X-Press is "wat aan de hoge kant" en ik voel er wel wat voor om over te gaan naar ID2. Kunnen jullie mij argumenten geven of eventuele tips om mijn collega's te overtuigen dat zij om moeten naar ID2? of moet ik gewoon een vertegenwoordiger van adobe bellen.

Gr, D

Marco,

ik gebruik de ppd's van Cyclone Majestic. Deze ppd's geven je de instelling 'eigen formaat' als je een ps-dump gaat maken. Voordeel is dat je zelf de afmeting van je pdf kunt bepalen!

Ward

En hoe kom je eraan? Ik heb ff gezocht via google, maar werd nix..

Dennis, kijk eens op de adobe site... Veel pdfjes en info te vinden.

Ik heb ze hier neergezet. 1 in je printerbeschrijvingen en 1 in je programmamap en dan zou het moeten werken

cyclone

succes,

Ward

Zit  nu thuis op het bedrijfslaptopje (iMac is er nog steeds niet :-(, maar zal ma meteen ff proberen! Laat in forum weten of het werkt! ThanX!