ID2 PDF en cPDF don't mix?

Weer eens een ID2 vraagje: Ik weet er het fijne -nog- niet van, maar de pdfjes die worden gemaakt vanuit ID2 worden door Instant PDF van het label 'niet goed' voorzien.

Het heeft te maken met het formaat van de fonts die ID meegeeft in zijn ‘export als pdf’ functie. Deze fonts worden door Instant en Pitstop afgekeurd.

Nu schijnt het dat er in juni een update of plugin (whatever) beschikbaar komt voor cPDF. Maar ik kan er niets over vinden. De cebuco site is ook al zo statisch. :evil: Weet iemand hier iets van?

En zou het niet fijn zijn als er een vraagbak of forum over cPDF op het net verscheen? Met al het geld dat de dagbladen besparen met de eis tot aanleveren als cPDF zou de cebuco site best iets meer support mogen geven, nietwaar?

Ik ben nu al achter een stuk of wat problemen met certified van verschillende dagbladen. Een PMS logo’tje kan ik niet eens in xpress omzetten naar FC. Moet in illu gebeuren. Of een 0.3 mm afwijking/afsnijding in advertenties rechts, Ellende met overdrukken van zwart… Is er nog meer?

Nog meningen hierover? Ben ik aan het zeiken? Het is waar dat ik het al druk zat heb. Ben ik daarom een beetje gemakkelijk? Ik vind, als je een standaard neerzet dat je ook evt. problemen/oplossingen moet aanbieden. (Zonder dat ik hier alles zelf over moet uitvinden/ontdekken).

Adobe heeft toch ook een forum en uitleg overproblemen met haar producten? Zelfs Quark heeft een forum…

Ok, beetje Off Topic aan het worden. Juich een standaard toe, maar vindt support beetje mager. Kan iemand me van gedachten doen veranderen?

Ik vind die cPDF waardeloos. Ik hoop dat de nieuwe acrobat (6) zodanige pdf's bakt dat cPDF niet meer nodig is. Ik verheug me ook al op de mogelijkheid om je kleurscheidingen te kunnen 'previewen'.

cPDF is ook niet echt OSX compatible, ondanks dat OSX al weer meer dan 2 jaar oud is... :cry: Allemaal erg 'eerste generatie, in de kinderschoenen' look en feel....

eerst xpress onder macosx!

dan pas zullen alle andere softwaretitels volgen naar osx!

In grafische sector wordt bijna nog NERGENS osx gebruikt!

en daar hebben ze grote redens toe!

Hoi Boesboes,

[quote:db659e9916]eerst xpress onder macosx!
dan pas zullen alle andere softwaretitels volgen naar osx!
In grafische sector wordt bijna nog NERGENS osx gebruikt!
en daar hebben ze grote redens toe![/quote:db659e9916]

Ik heb toch nog het 1 en ander aan te merken; als eerste denk ik dat vrijwel ALLE software waarmee opgemaakt/ge-dp’t kan worden inmiddels op OSX draait (Photoshop, illustrator, inDesign, Epson scanner, Printerdrivers etc…). Zelf was ik een Quarker voor zeker 10 jaar, maar de tijd gaat ook door. Inmiddels draai ik OSX al bijna 2 jaar en ben sinds kort overgestapt op InDesign, nadat een aantal vaste drukkers van mij overging naar een PDF-workflow. Voor mij was dat eerst wel even goed accordjes maken met de drukker (hoe aanleveren etc…) maar nu haal ik er ook nog tijdwinst uit.
Verder, het het gebeuren over certified PDF vind ik zelf maar een opgeblazen verhaal, vooral omdat de drukkers vaak een eigen systeem hebben. Met Indesign heb ik nauwelijks problemen gehad met het maken van PDF-jes…
Zelf denk ik dat Quark met hun eigenwijzigheid een beetje de race hebben verloren, en hadden al veel eerder met een X versie op de proppen komen,

cheers!

TEZ.

Ik las ergens dat xpress JAWS technonolgie gaat gebruiken om pdfjes te kunnen maken zonder Adobe technologie...

Niet OSX? Moet ik even om lachen, hoor.
Alles van Disktracker t/m Disign Collectie en het backupverhaal via retrospect draaid bij mij onder OSX. Kwark is het enige waarvoor ik classic draai.