IDE Hardeschijf uit XP machine inbouwen in G5

Hoi mense, Effu een vraag, kan ik mijn dataschijven die nu in een XP machine zitten inbouwen in de G5 (2,7ghz dp) ? Of is dat vloeken in de kerk? De schijven kunnen via een usb behuizing wel gemount worden. Waar moet ik op letten? Formateren is geen probleem, de data kan ik eerst backuppen. Ik hoor het graag! Eljee

Als het een IDE-schijf is zoals in je topic staat heb je pech, want de G5 heeft Serial-ATA controllers en geen IDE. Er zijn wel converters voor geloof ik, maar dat weet ik niet zeker. Een andere oplossing zou een IDE-controller kunnen zijn die je aan je PowerMac toevoegt via een PCI-uitbreidingskaart. Zulke kaarten zijn niet duur en overal te vinden. Direct aansluiten kan in ieder geval niet, behalve als de schijf in een externe USB of FireWire-behuizing zit.

volgens mij werken de schijven in die G5 met serial ata, maar mss ook wel met IDE, dat weet iemand anders wel, je moet waarschijnlik wel eerst je schijf opnieuw formateren, voordat hij door mac os X gezien wordt

edit: Ons blije toiletgereedschap was mij voor…

OS X kan de schijf wel lezen, ook al is 'ie NTFS of FAT32.

Beste is idd wel om 'm daarna als bv HFS te formatteren.

@YoYellow

Yop, ik ben weleens in de buurt om te voorkomen dat iemand in de stront zakt :smiley:

OSX kan alleen niet schrijven op een schijf die geformatteerd is als NTFS.

Ik zou geen ATA schijven in een G5 met Serial ATA schijven stoppen. Zonde van de performance. Kan je beter een nieuwe grote SATA schijf kopen. Bijvoorbeeld bij mycom.nl een 300Gb SATA150 schijf met 16Mb cache voor 189 euri -> ruimte, snelheid en geen extra kaart nodig. En dat is misschien nog niet de beste en goedkoopste. Let wel op interface snelheid en cache.

[quote:59e76ecb81="mstegink"]Ik zou geen ATA schijven in een G5 met Serial ATA schijven stoppen. Zonde van de performance.[/quote:59e76ecb81]

Alsof het verschil in snelheid tussen een ATA & S-ATA schijf merkbaar is. Zolang de specs maar dezelfde zijn. Ik spreek uit ervaring.

[quote:96a58f710f="eljee"]Hoi mense, Effu een vraag, kan ik mijn dataschijven die nu in een XP machine zitten inbouwen in de G5 (2,7ghz dp) ? Of is dat vloeken in de kerk? De schijven kunnen via een usb behuizing wel gemount worden. Waar moet ik op letten? Formateren is geen probleem, de data kan ik eerst backuppen. Ik hoor het graag! Eljee[/quote:96a58f710f]

Dag Eljee,

Het antwoord is helaas neen. Wat je best kan doen is ofwel de schijven delen via het netwerk en dus in je Windows PC laten ofwel een externe behuizing kopen met Firewire aansluiting (als je ze nog wilt kunnen aansluiten op een PC dan kan het nodig zijn dat er ook een USB 2.0 aansluitng opzit).

[quote:28d7e05764="eljee"]Hoi mense, Effu een vraag, kan ik mijn dataschijven die nu in een XP machine zitten inbouwen in de G5 (2,7ghz dp) ? Of is dat vloeken in de kerk? De schijven kunnen via een usb behuizing wel gemount worden. Waar moet ik op letten? Formateren is geen probleem, de data kan ik eerst backuppen. Ik hoor het graag! Eljee[/quote:28d7e05764] Als je XP-schijf een IDE is zul je een adapter nodig hebben zoals dit: http://www.dealsonic.com/dssbsatadogle.html Ik weet echter niet of er ruimte genoeg is, ik heb nog nooit een G5 aan de binnenkant gezien :-( Weet niet of ie makkelijk in Nederland of België te krijgen is. Formateren zal inderdaad nodig zijn als je er op wilt schrijven.

De G5 heeft wel degelijk een IDE/ATA bus, namelijk die waar de CD speler aan hangt. Als je een beetje handig bent met kabels kan je je IDE schfij er gewoon instoppen, maar niet op de standaard plekken waar de SATA schijven horen.

IDE is wel trager, wat het effect van je snelle G5 teniet kan doen als je bijv met audio of video werkt. Neem dan gewoon een nieuwe SATA schijf.

Het verschil in snelheid tussen S-ATA en ATA (IDE) is nog verwaarloosbaar. Zonde van het geld om dus een nieuwe s-ATA schijf te kopen.

Hans