Ideale server

Hoi,

Ik ben een beetje aan het vooruitdenken, en weet dat als ik eenmaal aan het werk ben, ook zo snel mogelijk mijn eigen server koop.
Natuurlijk wil ik gaan voor de Dual Processor van dat moment, met een 2 tot 4gb aan geheugen, en alle 3 de sata slots gevuld.

Maar wat is nu een goede combinatie?

• een vriend van me heeft een SP Xserve 2ghz met 1gb ram, en daarop draait apache, php en filemaker server. Dit werkte niet goed samen, dus nu heeft hij een linux server bijgekocht voor apache en php, en op de Xserve staat alleen nog filemaker server.
  • macosx.nl, Xserve, DP dacht ik, Apache, php, mysql, werkt niet meer soepel

Nu moet het toch te doen zijn om veel, en grote sites te hosten op zo één krachtpatser van Apple?
Nu lees ik net hier dat je, als je grote mysql databases hebt, best YellowDog Linux installeert op je Xserve, en zelfs dan is de DB nog niet zo snel als op Xeon varianten.

Dat kan toch bijna niet, of zijn de Xserve nu gewoon meer gemaakt voor bestandsserver, of giga-opslagserver? Of server voor 1 grote site?
Ik weet ook wel, als je begint met 1 server, en je maakt zo een populaire site, dat hij uit z’n voegen barst, dat je je het gerust kan veroorloven een 2e server bij te kopen.
Maar voor €4000 (sp na mijn wensen) of €5000 (dp na mijn wensen) verwacht je toch een echte krachtpatser.
En ook al installeer je YellowDogLinux, dan ben je 3 heerlijke toepassingen kwijt

• Server admin - workgroup manager - remote desktop

Als je server dan ergens 250km verder in een datahuis staat, kan je alles via unix gaan fixen.

Wat voor site wil je erop draaien? Een heel gecompliceerde webshop? Ik zag jou eigen opmerking over Marktplaats. Dus een crontab laten draaien die alles statisch maakt kan ook veel snelheidswinst leveren. En anders wacht je op een intel-Xserve. Die draai vast heel mooi Linux met snelle SQL en heb je toch je strakke alu-doos! Ik neem aan dat je met je trafic nog wel een jaartje uit de voeten kunt met shared hosting voor een paar euro per maand. Wil je veel data serveren, dan komt het alleen op Apache aan en dat kan een Xserve best (veel testen die supernegatief zijn draaien onder de standaard 1.3 en niet op 2.0)

[quote:c6990bb66b="Martiniman"]Wat voor site wil je erop draaien? Een heel gecompliceerde webshop? Ik zag jou eigen opmerking over Marktplaats. Dus een crontab laten draaien die alles statisch maakt kan ook veel snelheidswinst leveren. En anders wacht je op een intel-Xserve. Die draai vast heel mooi Linux met snelle SQL en heb je toch je strakke alu-doos! Ik neem aan dat je met je trafic nog wel een jaartje uit de voeten kunt met shared hosting voor een paar euro per maand. Wil je veel data serveren, dan komt het alleen op Apache aan en dat kan een Xserve best (veel testen die supernegatief zijn draaien onder de standaard 1.3 en niet op 2.0)[/quote:c6990bb66b]

Ja, maar de reden waarom ik een xserve zou kopen is omdat het OS net zo mooi is, en de beheer tools zijn gewoon heerlijk, server admin, server monitor, workgroup manager, en remote desktop niet te vergeten!
Als ik linux wil draaien koop ik wel een dell of sun of zo…
Dan heb ik wel weer het voordeel dat alles beter en soepeler draait, en dat ik plesk kan kopen!

Apple servers zijn mooie dingen maar vooral MySQL performance, Samba ook wel trouwens, is niet best. Apple servers zijn naar mijn mening niet heel geschikt voor die doeleinden al moet je ff kijken hoe zwaar de last in de praktijk wordt. Als je serverload te overzien valt kun je misschien net zo goed wel voor een Xserve kiezen, zoals je al aangaf krijg je dan idd een heel mooi en eenvoudig te onderhouden OS. Wordt je last echt zwaar kun je misschien beter een ander alternatief zoeken of er idd Yellow Dog op zetten.

Apple servers zijn wel erg geschikt voor storage (Xsan) en distributed computing. Vrij logisch want dit zijn in de creatieve sector, waar Apple veel gebruikt wordt en zich sterk op wil stellen, belangrijker toepassingen dan een MySQL server. Vooral voor filmstudio’s e.d. zijn Apple’s oplossingen erg aantrekkelijk. De oude Star Wars films zijn bijvoorbeeld door G5 clusters “digitaal ge-remastered”.

ik zou zeggen koop voor minder dan de helft gewoon een dikke Supermicro met een 3,0 GHz intel xeon erin en plek voor 4 sata schijven en zet er debian op.

als je een dual processor wil ben je iets minder dan 2000 euro kwijt.