Idesign tranparantie

Hoi allemaal

Ik heb in een omslag gemaakt in Idesign CS deze omslag is in twee patone kleuren.
Op de omslag staat een stukje tekst wat ik 30% transparant heb gemaakt , maar als ik van dit document een PDF wil maken verwijderd hij de transparantie, ik moet namelijk een kleurgescheiden pdf aanleveren.
Ik maak een PDF via een postcript bestand, mijn afvlakking zet ik op hoog.

Alvast bedankt

waarom geef je dit stukje tekst niet een 70% vulling van de pms? Dan heb je geen transparantie nodig

goeie tip, bovenstaand. Ik zou het ook zo oplossen

Gegroet,
Vormgever

Dat kan ook maar dan heb geen transparantie en 70% van de pms geeft een andere kleur. Ik wil wel dat de de achtergrond pms er een beetje doorheen komt daar is tranparantie toch voor iets transparant maken.

heb je al gezocht op transparantie op het forum? Transparantie met pms kleuren kan nog steeds voor vreemde resultaten zorgen. Vaak gaat het zelfs niet eens.

Je kunt het ook gewoon proberen door met een percentage van de kleur te werken en dan bijv. je vlak op overdrukken zetten (pallet kenmerken)

sccs, en nogmaals kijk uit met transparantie en steuinkleuren.

Jep, Was frans heeft gelijk. NIET doen. Ook niet een beetje.

Alleen Transparantie -effect ‘vermenigvuldig’ werkt probleemloos met steunkleuren.

Je hebt de waarschuwing bij het printen InDesign niet voor niks gekregen… :sealed:

FF zoeken geeft antwoord op al je vragen.

[quote:4a107b3db7="power"]Dat kan ook maar dan heb geen transparantie en 70% van de pms geeft een andere kleur. Ik wil wel dat de de achtergrond pms er een beetje doorheen komt daar is tranparantie toch voor iets transparant maken.[/quote:4a107b3db7]

70% van de PMS geeft exact hetzelfde effect als wit 30% transparant over de volle PMS!

Soms schrik ik wel eens van wat mensen doen in InDesign: een kleur transparant maken ipv een solid kleur een tint geven, is toch echte HEEL wat anders!

Houden jullie er wel rekening mee dat als je transparantie gebruikt en je moet je werk naar een drukker, de transparantie er wel eens heel anders uit kan zien dan je bedoeld had.

De meeste drukkers zijn met hun uitvoerapparatuur nog niet up-to-date en oude belichters kunnen deze effecten nog niet aan.

Er zijn echter voldoende creatieve oplossingen te bedenken om het transparantie effect te verkrijgen. Met een beetje experimeteen kom je ver!

[quote:d089409aab]Er zijn echter voldoende creatieve oplossingen te bedenken om het transparantie effect te verkrijgen. Met een beetje experimeteen kom je ver![/quote:d089409aab]

Ja, aanleveren als Certifed PDF. dan [b:d089409aab]moet[/b:d089409aab] je wel zelf afvlakken want PDF 1.3 ondersteund geen transparantie.

Gisteren een advertentie aangeleverd in de categorie [i:3f97e37283]op hoop van zegen[/i:3f97e37283]. In de opmaak zat (hoe kan het ook anders) een [b:3f97e37283]PMS[/b:3f97e37283] en je raadt het al: [b:3f97e37283]transparantie.[/b:3f97e37283] Nu wil het gekke dat de cPDF op mijn Mac - met Acrobat Pro - er goed uitziet, d.w.z. met [b:3f97e37283]voorvertoning overdruk[/b:3f97e37283] aan, maar op de computer van mijn klant niet, zij ziet witte blokken (daar waar de transparantie is). Nu dacht ik altijd dat als het in voorvertoning overdruk goed uitziet het ook wel goed komt.

Ik begin me een beetje zorgen te maken.

maarten

Transparantie is idd niet hetzelfde als een percentage van een pms kleur. Echter soms is het beter dit wel op te lossen dmv een percentage van een pms in combinatie met overdrukken. Probleem is gewoon dat veel RIPs niet om kunnengaan met transparantie. Transparantie is dacht ik ten eerste voornamelijk bedoeld voor webgraphics in een RGB omgeving dus. (correct me if i'm wrong) Wat er gebeurd is dat bijv. een vlak met 20% transparantie, als een volvlak wordt gedrukt, simpelweg omdat de rip alleen de kleur (pms) ziet, en geen transparantie kent. Wanneer je een % pms gebruikt zal de rip het vlakje rasteren en het dus wel transparant doen voorkomen. Dat het soms wel goed gaat, ligt aan de gebruikte rip versie en evt. aan een oplettende drukker die de zaak aanpast dmv percentages...

Een andere snelle oplossing is om de eerste PMS bijvoorbeeld Cyaan te maken en de tweede Magenta. (Ligt er een beetje aan waar de PMS het meest naartoe neigt)

Dan zou het altijd goed moeten gaan inclusief transparantie. Wel even met de drukker overleggen welke kleur welke PMS moet worden! :slight_smile:

Ah yes, de [url=http://forum.macosx.nl/search.php?search_keywords=witte+lijnen&search_terms=all&search_author=&search_forum=9&search_time=0&search_fields=all&search_cat=-1&sort_by=0&sort_dir=DESC&show_results=posts&return_chars=200] witte lijnen [/url]

Vooral [i:17e2d7caaa]oudere RIP’s [/i:17e2d7caaa] gaan niet goed om met transparantie. Het is beslist niet alleen bedoeld voor internet. Je zag het wel het eerst in Fash! (Alpha heette het daar geloof ik).

Vraag je klant om hun Acrobat te updaten en mail ze hogere versie pdfjes. Daarin wordt de transparantie niet afgevlakt. Je cPDF moet wel worden afgevlakt. Je kunt evt onder appletje K voorkeuren ‘glad maken’ uitzetten. Dan zijn de witte lijnen weg. Meer info in de link hierboven…

In geval van transparantie moet je RIP Postscript 1.3 ondersteunen. De meeste oude RIP’s werken met Postscript 1.2. M.a.w.: informeer eerst of je drukker een RIP heeft die Postscript 1.3 ondersteund. Maar aangezien hij een kleurgescheiden PDF vraagt geef ik je weinig hoop. Dit duidt op een wel erg oude workflow.