iDVD brandt niet met minder dan 5 gig vrij op opstartschijf

Is hier een workaround voor? Ik heb maar 3 gig beschikbaar en moet dan echt programma's gaan dumpen... Of is er een manier om je schijf opnieuw te partitioneren zonder dat alles gewist wordt?

Alvast bedankt,

Wolf

Eigenlijk wel logisch dat Mac OS X nog wat plaats nodig heeft alvorens die een DVD kan schrijven waar er 4.7GB opkan.

Data of progjes of DVD R/W zetten? Of diverse data zippen. Net zolang tot dat je meer ruimte vrij hebt. Of een externe HD dat werkt het beste. Of als je een PM hebt er intern een HD bij plaatsen. Genoeg mogelijk heden zou ik zeggen.

Maar ja je komt er niet op je bent immers al 94 jaar! :innocent:

Ik heb een 2e interne schijf van 250 gig. Ik wil alleen niet programma's gaan deinstalleren en weer installeren want dat lost structureel niets op. Kan ik het volgende keer weer doen. Ik vroeg me eigenlijk vnl af of ik m'n OsX schijf opnieuw kon partitioneren zonder alles te wissen en of er misschien een mogelijkheid is om iDVD op die 2e harde schijf ( of m'n derde..., externe) te laten renderen.

ik werk niet met iDVD maar kun je iDVD niet op je externe schijf zetten en daar je media naartoe dumpen? Na het schrijven kun je dan iDVD en de (duplicaat) media verwijderen.

IDVD zet alles (proj etc) standaard in de documentenmap, als je je proj op een andere schijf zet gebruikt ie ook de ruimte van die schijf en ben je van het probleem af.

Bedankt, Nemcis, maar ik heb ondertussen een andere oplossing gevonden. Overigens een handige tip voor iedereen die ook met FCP werkt en 10 gig wil besparen op z'n opstartschijf (moet je wel een externe of 2e interne harde schijf hebben): kopieer LiveType Data (library/app support/LiveType) naar die andere schijf en laat een snelkoppeling naar LiveType Data achter. Presto!

dat scheelt idd een hoop ja, ook de cache van je Photoshop filebrowser regelmatig legen kan je zo een gigje of wat schelen als je met dikke tiffen werkt, zoals ik regelmatig.

iDVD heeft toch ruimte nodig om de DV-import in iMovie nog om te zetten naar MPEG2? Ik neem aan dat daar voldoende ruimte voor nodig is.

Ik heb nu 11 pogingen gedaan van gemiddeld 4 uur wachten om 5 kwartier iMovie HD op een Dvd te branden. Mijn opstartschijf heeft nog 6 Gb over en de laatste melding was de fout #-34506 multiplexen/branden. Ik zag nog net dat hij wilde branden en gelijk afhaakte. Al mijn vorige projecten zijn nog nooit mislukt, maar nu nader ik de waanzin. Heeft er iemand voor mij de juiste tip?????

[quote:e6e373cbd1]fout #-34506[/quote:e6e373cbd1]

krijg ik altijd als ik teveel progs open heb [photoshop/indesign]

nu doe ik het zo dat ik alleen mail/safari/radio aan heb staan als ik aan t branden ben

Omdat mijn harde schijf in 2 partities is opgedeeld ( 20 en 60 Gb ) had ik op de opstartschijf nog maar 6,3 Gb over. Om mijn DVD vanuit iMovie ( 1.15 uur ) te branden gaf de indicator aan dat de dvd 3,3 Gb groot werd, blijkbaar heb je dan ook nog 3,3 Gb nodig om te kunnen schrijven, samen dus 6,6 Gb. Na exact een week aanmodderen mijn video in tweeen gesplitst en eindelijk gebrand. Waarom is geen indicator voor de ruimte die je nodig hebt om te branden? Nu ga ik mijn iMovie weer aan elkaar zetten, nogmaals editten, hij zal wel kleiner worden, dan Garageband op de 2e schijf parkeren, en weer een poging ondernemen om een dvd te branden. Is dit de oplossing of heeft er iemand nog een tip ?

wat ik al zei, maar misschien niet helemaal duidelijk

Beginnen met je IMovie project te bewaren op de grote schijf en ook je IDVD project, als je dat doet dan gebruiken ze die schijf ook om te renderen en ben je van alle problemen op je opstartschijf af.

Heb ik ook geprobeerd, werkte ook niet ( en daar kom je na 4,5 uur pas achter, en nog een keer en nog een keer ) Op mijn opstartschijf staan alleen de standaardprogramma's plus wat kleine dingetjes, 500 foto's en 500 Mb muziek, dat is goed voor 13 Gb ???????. Daarom gaat garageband naar schijf 2 ( Garageband doe ik eigenlijk niets mee )

wat raar bij mij wel, ik had alles op mn externe disk gezet en daar stond aan t eind van een bijna 2 uur durende film dan ook 95 gig op, maar alles keurig kunnen afwerken.

In ieder geval, bedankt voor je welgemeende adviezen. De ( beide dvd's ) bekeken op TV, toch weer wat nabewerken en hier en daar wat met het geluid opnieuw gaan doen. Ga hierna toch weer voor 1 menugestuurde dvd, ( wel heel erg mooi ). Ligt het aan mij? Als een project af is, wil ik het nog steeds veranderen.

Na anderhalve week knoeien is de vakantiedvd gebrand. Het iMoviebestand was 23 Gb, de dvd is 4,1 Gb geworden. Ik heb nu inderdaad genoeg ruimte op mijn opstartschijf ( door Garageband op mijn 2e schijf te parkeren ) en het gehele brandproces ging nu ook iets sneller. Dus, voor degeen die er kennis van wil nemen, zorg dat je genoeg ruimte op je harde schijf hebt. ( waarom kreeg ik geen melding over de benodigde schijfruimte, nu bleef mijn iMac hangen op het einde van het proces bij de audiobestandjes . )

:smiley: