iDVD crasht (G5 hangt) als ik een DVD wil branden [Opgelost]

Hopenlijk weet iemand wat ik fout doe of wat er misgaat. Ik heb nu al minstens 10x gepoogd een DVD te branden met iDVD wat tot nu toe steeds tot een compleet vastgelopen systeem leid. De films zijn orgineel gemaakt op een PC met Pinnacle, omdat ik daar zo ziek van was ben ik naar een Apple G5 met FCE overgestapt (al had ik al wel 2 Appletjes thuis maar zonder DVD brander). Ik heb de DV bestanden met FCE ingelezen en ze vervolgens zowel als QT film en als FCE film geexporteerd nadat ik ze eerst opnieuw gerenderd had. In eerste instantie heb ik met behulp van Toast een DVD (TDK 4x -R) gemaakt die het prima doet, echter daar heb je maar 1 menu zonder beweging e.d. Dus heb ik dezelfde films naar iDVD gesleept (dus ook dezelfde hoeveelheid). Daar waar Toast redelijk snel klaar was, gaat iDVD in stap 3 de films coderen en dan gaat het helemaal mis. Mijn systeem hangt naar verloop van tijd helemaal op en doet nix maar. De power knop is dan nog het enige wat uitkomst biedt. Ik wordt hier een beetje ziek van want dit is nu precies wat ik met een Apple-tje wilde vermijden. :cry:

Iemand suggesties, ligt het aan mij, doe ik iets fout, of is ook iDVD (net zoals Pinnacle 8 & 9) vergeven van de bugs? :frowning:

Deze problemen met iDvd en de G5 zouden verholpen moeten zijn met de laatste update van iDvd 4.01 heb je die?

verder geeft iDvd (tot mijn spijt en ergenis) geen voortgang info bij het coderen; dus het kan heel erg lang lijken alsof er niets gebeurt. (maar jij loopt echt vast?)

Yep, hij loopt echt vast. Muis beweegt niet meer, als je bv de caps lock indrukt merk je dat het LED-je niet meer aan gaat en ik heb hem Zondag 4uur aan laten staan om zeker te zijn dat het niet het probleem was zoals jij ook aangeeft. Overigens klonk het systeem na 4 uur arbeid als een jet fighter (niet zeker of het de fans of de disks waren), wat mij haastig deed besluiten de powerknop in te drukken. Ik heb trouwens inderdaad de 4.01 versie dus dat kan het niet zijn.

De kans is klein dat je hier iets aan hebt, maar zolang niemand met iets beters op de proppen komt:

Check bij Project info of al je video- en soundfiles geaccepteerd worden.

Kies bij prefs voor Best Performance (als het onder 60 minuten kan)
en vink background encoding aan. (als je iDvd bij deze methode quit, gaat ie later verder waar die was)

Met deze setting kan je bij status zien of het coderen lukt, al voor dat je de brandopdracht geeft.

Als je dan pas voor “branden” kiest als het coderen klaar is, moet ie alleen nog menus renderen voordat ie daadwerkelijk gaat branden.

Ik ga me er in het weekend maar weer eens op storten. Ik heb al eens even de background codering aangezet, maar het vreemde is dat hij op zeker moment met 1 van de films klaar was en er in de status melding nix veranderde. het voortgangs balkje werd welliswaar blauw tot het voltooid was en daarna zag ik weer hetzelfde 'wiite' of 'lege' balkje als voor dat hij met het coderen begon.

Ik ga het toch nog maar eens proberen. Kijken wat er gebeurt.

Bedankt
Peter.

Ik wordt een beetje verdrietig.... :cry:

Ik heb je tips geprobeerd maar zonder resultaat.

Ik heb ondertussen tig forums afgezocht en ontdekt dat er heeeeelllll veeeeeelll problemen zijn met G5’s en iDVD. Deze hebben voornamelijk betrekking op Dual Processors G5’s. En alhoewel er ook vele oplossingen geboden worden (opnieuw ‘schoon’ installeren en updaten naar 4.01 voor het starten van iDVD, of memory issues met orginele Apple DIMMS en allerlei andere tips) zit de gouden er voor mij nog niet bij.

en nu…?

:?

:D :D :D

Yes I’m happy!!!

Na alle probeersels nog maar eens alles doorgelopen. Toch maar eens een keer mijn geheugen modules gewisseld. Ik heb nadat de machine geleverd was nog 256MB extra gekocht (origineel Apple) ze eens goed bekeken en tot de conclusie gekomen dat mijn orginele en nageleverde modules exact hetzelfde zijn. De eerste keer heb ik ze dus maar laten zitten ervanuit gaande dat omdat ze hetzelfde waren (chips, printje merken, coding etc.) ze het veelgenoemde geheugen probleem niet konden veroorzaken. Maar goed de ‘extra’ modules toch maar verwijderd…

…en JAWEL HET WERKT…

Het coderen ging redelijk snel, en hij heeft de DVD zonder problemen gebrand!

Nu morgen Apple maar eens bellen dat hun uitbreidings geheugen modules bij mij toch wel wat issues veroorzaken. Nu weet ik niet of ik gewoon een defecte module ertussen heb zitten of dat dit hetzelfde issue is als hier http://www.kentidwell.com/idvd4/#faq_28 beschreven. Op het doosje waar de geheugen uitbreiding in kwam staat “100% tested & Lifetime waranty” dus ik ga er maar vanuit dat ik deze week nog wat nieuwe modules krijg toegestuurd!

Ik ben blij!

8)

:D