iDVD en tv weegavegebied

Hallo,

Ik wil graag een dvd maken waarop een diavoorstelling te zien is. Met behulp van de optie “toon tv weergavegebied” kan je bepalen of de foto wel of niet goed op de tv is weer te geven.

Hoe kan ik nu al mijn foto’s in een keer op het formaat krijgen zodat ze wel volledig te zien zijn? Dus dat ze allemaal binnen het weergavegebied vallen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt,
Ben

Misschien met photoshop alle beelden croppen op 768x576 pixels, de standaard tv breedte en hoogte (PAL)

Als je zorgt dat je b elangrijke onderdelen binnen actie safe vallen gaat het zeker goed. Het zgn. 'actie-safe' valt dan binnen een kader van zegmaar 40 pixels links en rechts en 20 pixels onder en boven.

Dank jullie voor de tips... Alleen de actie safe kan ik niet goed volgen....kan je die uitleggen? Bedankt alweer,

groetjes,
Ben

Ja: als je een foto in een file plaatst van 768x576 dan is dat het MAXIMALE TV weergave gebied. In praktijk valt er altijd wat af langs de randen. Alles wat op bijna alle consumenten TV's te zien zal zijn noemen we actiesafe. Da's dus een kleiner gebied van die 768x576. Alles wat echt te zien MOET zijn moet dus binnen actiesafe vallen.

Zo is er ook nog een titelsafe: da’s weer een slag kleiner (nog eens die pixel afstand die ik noemde). Als je titels gebruikt moeten die binnen titelsafe vallen om op consumenten TV’s goed zichtbaar te zijn.

In photoshop CS en after effects kun je een grid over je plaatje leggen dat actie en titel safe aangeeft.

Een TV beeld heeft 720 bij 576 pixels. Maar bij vrijwel alle tv's valt er een gedeelte weg door het masker. Als je dus je hele foto wil zien moet in Photoshop een bestand maken van 720 bij 576 pixels en de foto daarin plaatsen, die laag moet je dan 'scalen' tot ongeveer 648 bij 522 pixels. Dat is wat ze noemen 'action safe'. Dat zie je op vrijwel elke moderne TV zeker.

Uhm... een TV beeld heeft een formaat van 720x576 NON SQUARE. Pixels van tv's zijn nml niet vierkant, maar rechthoekig. Daarom moet je square materiaal (alles wat van computers afkomstig is zoals foto's, art work etc) plaatsen in een bestand van 768x576 en dan terugschalen naar 720x576. Een perfecte circel zal dan een ei worden. Op TV weergegeven is het dan weer een circel.

In veel software kun je aangeven of iets square danwel non-square is.