Ik heb een dvd gemaakt met iMovie en iDVD (na veel moeilijkheden met het branden :wink:).
Nu werkt uiteindelijk (alles) goed. Op de DVD staat ook een Foto-diavoorstelling gemaakt met iDVD
met wat muziek erachter en overgangen ertussen. Echter als ik de DVD op onze dvd-speler en tv afspeel is er tussen elke overgang van de ene foto naar de andere een korte hapering in de muziek. Dit is niet leuk !:oops: dus.... wat kan ik hieraan doen??
Nog een klein vraagje: we hebben een 4:3 videocamera, maar een 16:9 tv, het is natuurlijk leuker om de film zonder die zwarte balken ernaast te zien, maar als ik in de projectinfo 16:9 instel, wat gebeurt er dan met mijn beeld, vervorming, balken,…?
Die hapering tijdens het afspelen op je DVD-speler is een probleem van je DVD-speler. Het schijnt dat iedere foto een nieuw hoofdstuk is (daarom kan je ook naar de volgende of vorige foto gaan). Veel DVD-spelers (die van mij ook) vertonen deze hapering bij de overgang van het ene hoofdstuk naar het volgende.
Speel de gebrande DVD maar eens af op je Mac. Dan heb je dit probleem niet.
De oplossing is om een diavoorstelling in iPhoto te maken met muziek eronder. iPhoto maakt er dan een filmpje van. Nadeel is dat je op je DVD-speler dan niet met de afstandsbediening naar volgende of vorige foto kan gaan.
Als je iMovie op 16:9 zet en je importeert een 4:3 video dan zet iMovie er zwarte balken naast. Als je perse breedbeeld wil moet je je TV het beeld laten uitrekken. Nadeel is dat je dan een bolle kop krijgt :-).
Als je DV-camera een ‘squeeze’ optie heeft dan moet je die aanzetten. De camera neemt dan een ‘ingedrukt’ beeld op op de 4:3 beeldsensor. Als je dit ingedrukte beeld in iMovie in een 16:9 project importeert wordt het echt breedbeeld.
Dat lijkt inderdaad hetzelfde probleem.
Het zou echter zo moeten zijn dat je niet tegen deze problemen aanloopt met een Pro pakket?
Dit zou toch een tekortkoming in een DVD speler voor moeten zijn?