iDVD - van pal naar ntsc?

Ik kom er niet uit. We hebben van de vakantie een film gemaakt in PAL en op DVD gebrand. Nu zijn mijn ouders naar de USA verhuisd en speeld de DVD natuurlijk niet meer af op de DVD speler...

Vanwege regio-code en de powerbook brand in PAL formaat (ik check net even, maar het zou ook kunnen dat het in NTSC is opgenomen).

Maargoed, het iedee is natuurlijk dat ik de DVD her-brand en dan met de juiste regio-code. Heeft iemand enig iedee hoe ik dit voor elkaar krijg in iDVD / Toast / freeware app?

Regio codes en Pal/NTSC beelden moet je los zien.

Heeft je eigen gebrande DVD een regiocode? Volgens mij niet!

Als de TV van je ouders een PAL+NTSC is heb je geen probleem, maar dat is 'ie waarschijnlijk niet aangezien je deze post hebt geplaatst.

Je kunt in de voorkeuren van iDVD aangeven of je je DVD in NTSC of PAL maakt; dus zou ik dat eens proberen.

Ik zie echter wel dat het geldt voor nieuwe projecten, er bestaat dus een kans dat je de DVD opnieuw moet aanmaken.

Ik heb net met een kleine tool [url=http://www.videohelp.com/tools?tool=596#comments]Mac the ripper[/url] gekeken. En hij is zo te zien regio-code vrij.

De TV hier ondersteund volgens mij alleen NTSC. Maar als ik de DVD in de speler stop (Sony DAV-FC8) dan geeft hij een ‘read error!’
Zou het kunnen dat de DVD speler geen PAL aan kan, of is het zo dat hij dan geen DVD-R kan lezen?

Amerikaanse spelers kunnen meestal niet met pal overweg, in tegenstelling tot europese spelers die wel met ntsc overweg kunnen. Wat je kunt proberen is om met een programma als ffmpegx een 3:2 pulldown toe te passen op het video gedeelte. Meer technische info over pal><ntsc conversie kun je vinden op: http://www.ee.surrey.ac.uk/Contrib/WorldTV/conversion.html BTW: Eigengebakken dvd's zijn regiocode vrij.

[quote:69a4c79bd3="buurman"]Amerikaanse spelers kunnen meestal niet met pal overweg, in tegenstelling tot europese spelers die wel met ntsc overweg kunnen.[/quote:69a4c79bd3]

Ik heb de handleiding van de speler er maar even bijgepakt en daar staat bij de specificaties:
Signal format system: NTSC or NTSC/PAL

[quote:69a4c79bd3=“buurman”]Wat je kunt proberen is om met een programma als ffmpegx een 3:2 pulldown toe te passen op het video gedeelte.
Meer technische info over pal><ntsc conversie kun je vinden op: http://www.ee.surrey.ac.uk/Contrib/WorldTV/conversion.html
BTW: Eigengebakken dvd’s zijn regiocode vrij.[/quote:69a4c79bd3]
Zal dit eens proberen (neem aan dat ik in ffmpegx ook kan zien of hij pal danwel ntsc is?).

Heb je muziek onder je foto's gezet? Vanuit iTunes? En rip je muziek als AAC? Dan werkt een DVD niet op een stand-alone DVD-speler: je moet dan MP3 toepassen!

[quote:d07c9c10b1="pako"]Heb je muziek onder je foto's gezet? Vanuit iTunes? En rip je muziek als AAC? Dan werkt een DVD niet op een stand-alone DVD-speler: je moet dan MP3 toepassen![/quote:d07c9c10b1] Ik kijk net in iTunes en hij import alle cd's netjes in AAC, dus het zou moeten werken. Het rare is dat hij dus in Nederland de DVD's wel netjes in stand-alone speler afspeeld. Ik heb nu 1 gebrande DVD gevonden (uit Nederland) die hij wel gewoon afspeeld! Maar alle andere weer niet met de error: "Playback prohibited by area limitations" Maar als ik dan in Mactheripper kijk dan is hij regio code vrij! Raar hoor.

Als je de video hebt gemaakt volgens de PAL-norm dan moet hij eerst met behulp van een normvertaler worden omgezet naar NTSC voordat je hem omzet naar een DVD die het ook in Amerika op elke speler zal doen. Die twee systemen zijn zo verschillend dat je het niet zo maar even kunt overschrijven van de ene naar de andere recorder.

Dat normvertalen houdt in dat de beeldverhoudingen anders worden, maar ook de aspectratio en het aantal beelden per seconde. Zo moeten er dus in elke seconde video 5 beelden worden verdubbeld.
Als je niet de beschikking over een normvertaler hebt, en dat heeft bijna niemand, dan kun je met je filmpje naar een video-service bedrijf zoals bv Tapes. die rekenen voor zo’n klus €50,- voor de eerste 15 min en verder 2,40 per minuut, daar komt nog btw bij.
Als je een goedkopere weg zoekt kun je ook proberen het via After Effects te doen, ik heb daar wel eens een discussie over gevolgd, maar de resultaten vielen tegen.

Als dat klaar is start je pas in iDVD een NTSC-project.

Helaas is het idd zo dat vooral in Amerika de videomarkt bijna uitsluitend op hun eigen systeem is gericht, maar toch zouden je ouders kunnen zoeken naar een multi-standard player. Ze worden er wel verkocht. Ik neem aan dat ze wel vaker materiaal uit Europa willen bekijken.

We hebben hier maar besloten dat het makkelijker is om een betere (PAL - NTSC / regiovrije) DVD speler te komen. Zo iets is dan toch goed he? [url=http://www.dvdoverseas.com/store/index.html?catalog86_0.html]URL[/url] Daar dan de [i:61d8c74238]Daewoo DVD-P480 Region Free DVD 110/220v[/i:61d8c74238]

Dit is dan ook nog eens vele malen goedkoper dan al onze films over te laten zetten bij zo’n bedrijf.

Hij is zojuist binnengekomen en het werkt echt geweldig! Dus als iemand nog problemen heeft met het afspelen op USA <--> EUR tv's kan ik je dit echt aanraden. :)

wij hebben dezelfde dvd speler, en het speelt ook alle regio codes af op alle teevees plus lost het inderdaad het ntsc/pal probleem op. wij spelen nu pipo de clown hier in denver. regio2. pal. op een ntsc teevee.