iDVD2 hoe de resolutie instellen???

Voor onze professionele presentatie maak ik in idvd2 een kleine presentatie van onze high-res. fotografische beelden. De grootte van de foto's zijn gemiddeld 30 MB/300 DPI. Tot zover prima. Daarna brand ik dit project op een dvd, wat prima lukt, maar de resolutie van de opnamen op de gebrande dvd is veel te laag, terwijl de orginele beelden wel groot genoeg zijn. In de voorkeuren van idvd2 kan je geen resolutie instellen. Wie helpt mij? Wellicht ergens een kleine instelling, maar ik kan hem niet vinden! Hartelijke groet, Stefan

Naar die instelling kun je heel lang zoeken, want hij is er niet. Alle DVD plaatjes zijn in PAL (720x576) bij 72 ppi. En dat geldt voor elk DVD authoring pakket. Want dat is de DVD-video standaard. Het probleem met iDVD is dat de downsampling van de plaatjes niet erg elegant is. iDVD maakt er plaatjes van 640x480 van. Als je zelf je plaatjes in b.v. Photoshop op 640x480 / 72 ppi maakt en ze dan aan iDVD aanbiedt, hebben ze minder last van aliasing artifacts. Voor de professionele pakketten (b.v. DVD SP) moet het 720x576 zijn. Maar hoge resolutie op een DVD kun je dus vergeten.

[quote:2e787777d8="Steve's lovechild"]Het probleem met iDVD is dat de downsampling van de plaatjes niet erg elegant is. iDVD maakt er plaatjes van 640x480 van. ... Voor de professionele pakketten (b.v. DVD SP) moet het 720x576 zijn. Maar hoge resolutie op een DVD kun je dus vergeten.[/quote:2e787777d8]

Geldt dit ook voor de (bewegende) filmbeelden? M.a.w. is de film output van DVDSP 720x576 en van iDVD 640x480?

De PAL output van ELK DVD pakket is 720x576. Alleen heeft iDVD een iets lagere foto resolutie als beginpunt: 640x480. PAL (720x576/50Hz), NTSC (720x480/60Hz) en de DVD-video norm staan vast.

Oei,

Koop ik nu express (vlaams voor speciaal) voor het op dvd zetten van diareportages de bèste scanner 3200x6400 dpi èn externe pioneer dvr-105, om lage kwaliteit van foto’s op de tv te krijgen???

Dus om daaraan te verhelpen :

• je foto’s in imovie, FCE of FCP als een ‘film’ monteren, dan krijg je een hogere resolutie dan gewoon rechtstreeks in idvd ?
  • een foto-cd maken?? maar dan kan je geen muziek monteren ?
  • dvd-pro (of hoe heet dat prof. pakket ook al weer?) kopen om de resolutie ipv 640x480 naar 720x576 te krijgen ?

Leren kost geld heb ik altijd geleerd.

Groetjes
Davedive

Hoi Davedive, Een betere scanner die op een hogere resolutie kan scannen geeft ook na downsampling een beter beeld. Dus de investering is absoluut niet voor niets. Of je via iDVD of via DVD Studio Pro werkt, maakt voor het uiteindelijke resultaat niets uit. Want uiteindelijk wordt het 720x576. En dat is, zoals gemeld, in ALLE DVD pakketten. Want dat is de norm. Om een diashow op DVD te zetten kun je, als je iDVD gebruikt, het beste zelf een 640x 480 plaatje aanbieden. Want de resampling in b.v. Photoshop is beter dan wat iDVD zelf doet. Werk je met DVD SP, dan moet je uitgaan van 768x576 en dit schalen naar 720x576. Dan werk je dus eigenlijk met een vervormd plaatje. Maar door het verschil in pixels (computermonitor heeft vierkante pixels, TV heeft rechthoekige pixels) is de verhouding op een TV weer OK. Bij iDVD zit die compensatie in het programma zelf. Het verschil tussen 720x576 en 640x480 is dermate klein, dat op een TV het verschil niet te zien is. Want een TV is zo matig vergeleken met een computermonitor! Dan je vraag over het maken van een filmpje: Ook dan wordt de resolutie niet beter. Er is wel een verschil met de muziek onder een diashow in iDVD versus DVD SP. Bij iDVD loopt de muziek door onder de verschillende dia's. Bij DVD SP kies je bij elk plaatje een bepaald muziekje. Je kunt, met wat kunstgrepen, de muziek wel laten doorlopen, maar standaard werkt dat niet. Een ander belangrijk verschil tussen iDVD en DVD SP is de ondersteuning voor breedbeeld. iDVD werkt alleen met 4:3 materiaal. (of je moet met b.v. hexedit gaan werken en mpeg-2 headers aanpassen) DVD SP werkt ook met 16:9 materiaal. Zowel voor de menu's als voor de films. Voor een breedbeeld diashow in DVD SP moet je het als film aanbieden. Dan heb je uiteraard ook de mogelijkheid om de muziek te laten doorlopen en leuke overgangen tussen de plaatjes te maken. Een foto-CD die op een computer wordt bekeken kan uiteraard wel een hogere resolutie hebben. Maar die CD zit zo vol. Dan kun je het beter op een DVD zetten, als data, met b.v. toast.

Oef SLC,

Ik dacht al dat je afgehaakt had (zelf ben ik ook een weekje ertussenuit geweest dus no offence :wink: )

Bijkomende vraag nu :

Het is dus onmogelijk om via een dvd-codec-programma een dvd van fotomateriaal te maken die op een computerscherm aan bv. 1024x768 resolutie perfecte beelden laat zien omdat die altijd ‘geschaald’ worden naar die 720x576-resolutie??? …

… mij bekruipt opnieuw het gevoel dat ik een domme vraag aan het stellen ben… (wacht nog op idvd2 als voorlaatste schakel) … kon je niet in idvd kiezen of je de dvd maakt voor tv of voor computer ???.. of is dit een ander programma ??? ik heb ergens een geheugenconflict vermoed ik, even heropstarten zal misschien helpen.

!!!? ? d a ved ive ??? .

Een DVD-video is altijd 720x576. Je kunt natuurlijk wel voor de computer de data op hoge resolutie erbij zetten. Dan heb je allebei. De DVD speler ziet voor TV de DVD-video en de computer ziet OOK de originele hoge resolutie foto's. Dat kan in DVD SP en nu ook in iDVD3 ('voeg originele diavoorstellingfoto's altijd toe aan DVD-rom') Je hebt dan dus een extra datamap op je DVD. Succes met je geheugenverlies. Minder drinken helpt echt! :wink: :wink:

7CHT ?? :o

:lol: :lol: :lol:

Probeer dat maar eens hier in België met al die verschillende schitterende bieren !!

Neen, serieus, dat zou ik nooit doen :innocent:

Davedive