Iemand ervaring met Internet in Frankrijk?

Kennisen hebben een iMac meegenomen naar Frankrijk. Ze hebben daar ADSL via een USB modem (wanadoo.fr) Nu krijg ik steeds paniek mailtjes omdat ze de verbinding niet aan de praat krijgen. Het zijn volslagen leken, dus het erg moeilijk adviseren.

Iemand een goeie tip op Jip en Janneke niveau?

De hulppagina van www.wanadoo.fr is redelijk duidelijk en uitgebreid. Onderaan de link naar Assistance volgen.

[quote:82c8f54dfe="Herman"]De hulppagina van www.wanadoo.fr is redelijk duidelijk en uitgebreid. Onderaan de link naar Assistance volgen.[/quote:82c8f54dfe]

hmm. ze spreken nauwelijks Frans… Ik had ook al even gekeken, leek mij ook niet al te in gewikkeld. Maar ik krijg van die vragen als ‘de stekker past er niet in’ en ‘ik klik op safari en hij doet het niet’.
Herman, woon je toevallig in Zuid Frankrijk? :?

Was dat maar zo. javascript:emoticon(':)')

Nee maar ik heb er wel eens een Imac op Wanadoo Internet aangesloten en dat was niet anders dan in Nederland en dus heel simpel.

Ik zou zeggen: Begin bij de absolute basis, en controleer stap voor stap of het goed gaat. Of lukt het niet goed met vertalen?

In frankrijk betaal je 30 euro voor een ADSL verbinding op 4 Mbit en dan heb je nog gratis telefoon erbij... Vive La France!

Ik ben bang dat diezelfde kenissen in Nederland ook geen internetverbinding aan de praat hadden kunnen krijgen, dat heeft weinig met het land te maken :wink:

[quote:eba54ddbc7="tennapel"] Ik ben bang dat diezelfde kennissen in Nederland ook geen internetverbinding aan de praat hadden kunnen krijgen, dat heeft weinig met het land te maken ;-)[/quote:eba54ddbc7]

Klopt, maar dan bellen ze mij en dan ga ik effe langs. Nu ligt dat even anders. :?

[quote:eba54ddbc7=“Herman”] Ik zou zeggen: Begin bij de absolute basis, en controleer stap voor stap of het goed gaat. Of lukt het niet goed met vertalen?[/quote:eba54ddbc7]
Voor mij is de taal niet het probleem. (jarenlang aan de Franse grens gewoond, Franstalige school).
Voor wat betreft basis; ik zit al op het niveau van ‘druk op het knopje rechts boven en leg het onderzetterje met de glimmende kant onder op het zwarte laatje…’ How basic can you go. :cry:

en ben je ook bij het begin begonnen: stekkers los, Mac herstarten en dan opbouwen ?

Onder het Mac op wanadoo.fr menu staat het echt stap voor stap.

Je moet zelf ook effe terug naar het nivo Jip.

Het lijkt nogal voor de hand te liggen (net zoals het advies "leer Frans als je in "Frankrijk gaat wonen" :) ) maar ik zeg het toch maar even: je kunt verloopstekkers kopen voor de Franse telefoon-contactdoos. Dat is een rechthoekige gleuf met 3 (of 6) contacten; er bestaan [url=http://www.walkabouttravelgear.com/22fr.htm]adaptertjes[/url] met een aansluiting voor het kleine vierkante transparante stekkertje dat we o.a. in Nederland gebruiken. Die verkopen ze ook in Frankrijk, bij DHZ-, computer- en telecomwinkels.

Er bestaat een goeie site over de ins en outs van ADSL in Frankrijk
namelijk www.macadsl.com
Maar natuurlijk wel in het Frans…

Kijk eens hier op:

http://www.linksys.com/international/gateway.pdf

Kan met de VPI/VCI settings te maken hebben.

[quote:946f606b25="Deckard"]Kijk eens hier op:

http://www.linksys.com/international/gateway.pdf

Kan met de VPI/VCI settings te maken hebben.[/quote:946f606b25]

Ze hebben het nog slimmer aangepakt: gewoon Wanadoo laten bellen door iemand die daadwerkelijk Frans spreekt en stap voor stap de boel nagelopen. Met veel hangen en wurgen werkt het spul.
Desalniettemin bedankt voor de tip.