Iemand ervaring met Texteditor en Typesetter?

Ik gebruik veel wordprocessors, maar ben met niet één echt helemaal tevreden. Iedere wordprocessor heeft zijn aardige kanten, maar ze hebben ook allemaal hun beperkingen en gebreken. Daarom zou ik het wel eens anders willen doen. Gewoon (?) tekst zetten met een texteditor, en vervolgens de tekst via een typesetter omzetten in layout en gedrukte tekst. Dan kun je, althans in theorie, maken wat je wilt.

Ik zoek dus zoiets als TeX + LaTeX. Daar bestaan ook de nodige websites over, maar zodra je die gaat bekijken, zie je werkelijk van de bomen het bos niet meer. Alleen al binnen TeX is het aantal texteditors groot; verder heb je ook nog Bbedit, je hebt Textmate, waar de laatste tijd zeer positief over geschreven wordt, en nog een aantal andere. En Joost mag weten wat het verschil in mogelijkheden en moeilijkheden daartussen allemaal is.

Voor een gewone sterveling is het vaak allemaal Chinees, wat er op de desbetreffende websites staat. Men gaat er vaak voetstoots van uit, dat je al thuis bent in die wereld, en men gaat er bovendien vaak van uit, dat je een programma-ontwikkelaar bent die op zoek is naar een tijdbesparende texteditor voor een programma dat geschreven moet worden. Het eerste ben ik niet, en het tweede ook niet.

Ik wil gewoon boeken maken, maar dan met instrumenten die meer layout-mogelijkheden bieden dan de gemiddelde wordprocessor. Natuurlijk kun je dan ook je teksten schrijven met een eenvoudige wordprocessor en die vervolgens invoeren in een programma à la Indesign, maar het lijkt me aardig om die combinatie texteditor + typesetter eens te verkennen.

Is er iemand, die op die manier teksten / boeken maakt? Zo ja, dan heeft die misschien een paar aardige tips.

laTex wordt wel eens omschreven als het perfecte programma ;)

Maar echt aan te raden voor gewone teksten te schrijven is het niet (wel als je wetenschappelijke verslagen moet maken, hoewel gewone teksten ook zonder problemen gaan hoor).

Voordeel aan LaTex is dat je meteen tijdens het schrijven al bezig moet zijn met de structuur van je tekst, tex zorgt er dan voor da de layout conesequent is.

Nadeel is dat het wel even duurt voor je goed ingewerkt bent (maar een vb tekst erij hebben liggen scheelt al veel)

http://latex.yauh.de/index_en.html Is een goede pagina om te beginnen, maar mijn begin is gewoon begonnen met http://darkwing.uoregon.edu/~koch/texshop/texshop.html en daar de voorbeeld pagina van bij de hand gehouden. En als ik iets niet wis google gebruikt. Maar al redelijk snel heb je het door en de layout is echt wel strak, dus qua typesetter is dit misschien wel iets