Iemand Ipodmini meenemen uit Amerika?

Ik had een vraagje en ik heb er al enkele topics overgelezen maar echt wijzer wordt ik er niet van.

Nu vroeg ik me af of dit kan, een kennis van me zit in Amerika en kan zij een ipod voor mij meenemen? Wat zijn de problemen (garantie, voeding?) en waar moet ze opletten en moet je extra betalen? Het voordeel is op dit moment honderd euro omgerekend dus toch wel aanzienlijk.

Zijn er mensen die dit al eens gedaan hebben?

[url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19204&highlight=[/url] [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19064&highlight=[/url]

:?

De garantie is wereldwijd geldig, dat moet geen probleem zijn. Voor de voeding kun je gewoon de adapter van de iPod gebruiken, je zult er alleen wel een andere stekker bij moeten hebben, hier kun je of de stekker van je iBook/Powerbook voor gebruiken (indien aanwezig), maar volgens mij kan er anders ook zo'n standaard snoer aan wat je ook vaak op van die boomblasters ziet enzo (met 2 pinnen in een soort 8-vorm). De adapter kan met zowel 115 als 230 volt omgaan.

Doen en niet over nadenken

ik heb mijn ipod en powerbook uit NY
De stekkers passen niet maar een verloopkabeltje van 2 euro per stuk
en gaan met die …

verpakking eraf halen
gelijk wat muziek opzetten voor in het vliegtuig
en neem dan gelijk een laptop mee
is het niet voor jezelf dan toch minstens wel voor een van je vrienden
als je beetje een handelaartje bent kun je ook de winst van de laptop delen met de nieuwe eigenaar
dan heb je je Ipod bijna voor niets

Stuur maar een fles wijn op voor deze tip :smiley:
cles

Maar hoe zit het met invoeren, je moet dusw doen alsof je hem al had voordat je naar de US ging? Dan zou het geen problemen hoeven te zijn? En anders, met hoeveel moet je rekening houden voor invoerrechten?

In ieder geval bedankt voor de reacties.

@ diotav: jij ook bedankt voor die hele duidelijke berichten :?

heb in mei 2 mini's uit amerika meegenomen. had ze gewoon in de verpakking (celofaan) laten zitten. er stond niet eens iemand van de douane toen we op schiphol aankwamen. dus. geen gezeik mee gehad.

wil je dat voorkomen, dan moet je idd net doen alsof je de ipod al had. dus verpakking weglaten (opsturen naar NL?), batterij opladen, muziek er op zetten. dat soort dingen.

voor de hoogte van de invoerrechten moet je even op de site van de douane surfen.

EDIT: kijk hier voor de percentages Douane/invoerrechten. Onderaan de pagina.

Dus het kan wel. Oke. Die prijzen die ik noemde zijn zonder btw dus dan wordt het ongeveer (in nl is het 350 euro) in US 300 euro. Daar komen dan misschien nog douanegelden bij, ik kon dat even niet vinden op die link van jou, welke bedoelde je? :)

gassie, verkeerde link. dit is de goede:

linkerdelink

moet je maar even kijken waar het een beetje onder zou kunnen vallen. en dan een best case (computeronderdelen) en worst case (cd-spelers bijv.) scenario maken. best case heb je alleen btw. 19%. worst case ook nog eens invoerrechten (14 ofzo, even uit mijn hoofd hoor).

trouwens, 350-300 is bij mij geen 100 euro hoor. :wink:
ik vroeg me al af waar jij je dollars kocht.

en tot een bedrag van, opnieuw uit het hoofd, 175 euro geen invoerrecht. maar zit je met 1 item daarboven, dan volgens mij wel over het gehele bedrag invoerrecht (volg je me nog?)
ennieweej, dat laatste verhaal staat dan weer hier

[quote:99f8498d09="Hilde"]@ diotav: jij ook bedankt voor die hele duidelijke berichten :?[/quote:99f8498d09]

Hoezo zijn ze onduidelijk dan?? :?

Ja, nouja :P. Die honderd euro was zonder de btw in Amerika.

Even een rekensom (ik weet btw in California niet maar stel even 20%):
In Nl/Duitsland kost een ipodmini (+applecare) 350 euro en omrekenkoers dollar - euro is dat 1 euro 1,19 dollar is.

Dus dan kost een ipod daar 310 dollar + 20% = 372 dollar = 315 euro.
Daar 19 % btw over is: 374 euro en dan nog 10% ongeveer invoerrechten: 411 dollar.

Dus niet voordeliger… Hmm, lastig. Even afwachten wat die ipod daar kost en dan nog eens uitrekenen.

Als je het niet aangeeft en ze vinden het, wat gebeurt en dan? (anders is het de moeite niet).

Iig bedankt!!

sales tax in amerika verschilt per staat, maar ligt toch meestal meer rond de 6 / 7 % hoor.

verder volg ik je rekensom nog niet echt. heb je het nou over een mini, of een gewone?

ohja, en als je het niet aangeeft, maar weet dat het eigenlijk wel zou moeten (en elke nederlander wordt geacht de wet te kennen) dan ben je op zich in overtreding, maar echt een boete zal wel niet opgelegd worden denk ik. als je al gewoon aftikt vinden ze het volgens mij wel voldoende. maar zeker weten doe ik dat niet, want ik heb nog niet met dat bijltje hoeven hakken.

Hoi,

ik heb mijn mini meegebracht vanuit Vegas.
Kostte 249 dollar + 7% tax= 266 dollar.

Heb hem daar ter plekke in de store uitgepakt en muziek opgezet…
Heb hem gewoon meegenomen in mijn handbagage Douane keek nog niet eens…Je moet natuurlijk iet met je iPOd op door de douane lopen maar hou hem gewoon bij je handbagage.
De factuur en warranty heb ik wel apart in een enveloppe naar me thuis gestuurd, zodat er geen bewijs was dat ik hem ginder gekocht had, al bleek dat dus overbodig…

Garantiegewijs: wereldwijde garantie. Wat ze me wel vertelden in de Store was dat de garantie in je eigen land pas ingaat van zodra hij daar verkocht word…komt dus goed uit: ik heb lekker 3 maanden extra garantie…

Koen

Oke, dan kan ik het denk ik wel wagen. :)

@dj: mijn rekensom is een ipodmini met applecare. Met tax van 7% wordt het dan 367 euro, dus wel te doen risico… Ik zal eens even denken.

Wanneer was jij dan gegaan Koen76?

Ik ben in mei gegaan.... Ben wel van plan om hier AppleCare voor de mini aan te vragen..

Suc6
Koen

[quote:330d8afba2="Hilde"] @dj: mijn rekensom is een ipodmini met applecare. Met tax van 7% wordt het dan 367 euro, dus wel te doen risico... [/quote:330d8afba2]

ik reken ook even met je mee.

mini is hier 269 inc btw., en apple care 79 inc btw. dus 348 euro inc btw volgens mij.

in us $249 dollar, ik weet niet wat apple care daar kost? volgens mij $59 ofzo. + 7% tax is 329 dollar.

dollar euro is 1,23 = 267 euro.

met pech wordt het euro 202 +19 % en 14% = 268 euro voor alleen de mini.
je applecare zou dan eventueel onder de 175 euro invoergrens kunnen worden geschoven. zowieso even de vraag in hoeverre je daar over invoerrecht moet betalen. ik weet ook niet of je in een ander land apple care mag kopen??? garantie is wereldwijd, dat is zo. maar applecare? het zal vast wel.
dus even daarvan uitgaande = 268 euro voor mini, en 48 euro voor apple care = 316 euro.

ach, scheelt altijd nog 32euro :wink:

Je hebt gelijk! Nog helemaal niet aan gedacht :P

Maar dan valt idd AppleCare onder die grens ja. :slight_smile: En dan is er nog de kans dat je niet gepakt wordt, want moet je als je het niet aangeeft en gepakt wordt ook nog een extra boete betalen? Dus heb gewoon in de verpakking in je tas doen…

Valt een MP3 speler niet onder PC-apparatuur (het is toch eigenlijk een portable HD? Dan zijn er geen douanertechten verschuldigd.

Dit geldt ook voor digitale camera’s btw.

dat van die boete weet ik dus niet (theorie kan ik wel opzoeken, maar praktijk is meestal een stuk milder).

ik hoop alleen voor je dat je kennis in US er een voor je kan vinden!

[quote:5fcf7d8248="pako"]Valt een MP3 speler niet onder PC-apparatuur (het is toch eigenlijk een portable HD? Dan zijn er geen douanertechten verschuldigd.

Dit geldt ook voor digitale camera’s btw.[/quote:5fcf7d8248]

zou kunnen. maar dan zit je nog wel met 19% “extra” btw.

Jullie houden van rekenen zie ik........... maar je kan rekenen wat je wil, er is maar een uitkomst: alles (op het gebied van computers/electronics) is goedkoper in de VS. Met of zonder tax. Je moet alleen even vriendelijk glimlachen naar de douanier bij terugkomst op Schiphol............. En als je echt gepakt wordt, moet je kunnen bewijzen dat je het in Nederland gekocht hebt. M.a.w.: moet je nota's kunnen overleggen. Dit gebeurt echter zelden, dus volg de tips en maak je niet druk. Komt allemaal goed. Moet de eerste nog tegenkomen op een forum die gepakt is.