Ik ga een documentaire verfilmen over marokaanse kunstcultur

ga een documentaire filmen en editen, zijn er mensen die leuke ideen hebben, of aan wat ik moet letten bij het maken van het docu ik neem mijn powerbook g4 (1,67ghz) mee en een canon xl1s en veel dv tapes, als er tips zijn zijn ze altijd welkom, ik leer veel van anderen :apple: users alvast bedankt voor de moeite

Naam aan dat je een concept hebt. Is goed om vanuit te werken... maar hou tijdens het draaien meer ruimte in het concept. Limiteer je er niet door. Zorg ook dat je voldoende 'adem' hebt per shot ... 10 seconden meer voor aan en achter aan zal heel fijn zijn voor de montage... ook als je een camera beweging maakt zorg dat je het shot afmaakt door ergens op te eindingen en natuurlijk ook een begin waar je vanuit stil staand beeld vertrekt. zo ff een paar korte tips. Succes. oh als je dingen achter glas gaat filmen neem een polarisatie filter mee... dan heb je niet alleen de weerspiegeling van je eigen camera maar ook het ding achter glas.

goede tips rutger heel erg bedankt, ik zal ze zeker in handen nemen. :innocent: :D :P

Niet zoomen als het geen functie heeft. Als je zonder statief draait probeer zo veel mogelijk te werken met zo min mogelijk "ingezoomed" dit scheelt een heleboel gewobbel van het beeld later in het programma.

En draai niet zonder na te denken. Alles moet je inladen, spotten, loggen en editen. Wees niet zuinig met DV tapes maar ga niet eindeloos lang doorschieten.

En zorg dat je geen tijdcode breuken op tapes krijgt door terug kijken etc. Heel erg verveldend als je later moet capturen in FCP.

En ik zou als je naar Marokko gaat ook een kleine DV camera meenemen die niet zo opvalt. De Canon is zo groot!

Succes!

Betrek zoveel mogelijk mensen bij je documentaire anders wordt het erg 'clean'. Vraag wel eerst toetstemming. In dat soort landen kan het wel eens gevoelig liggen. Pak ook eens een ander camerastandpunt (bijvoorbeeld door de knieen of vanaf een verhoging). Als je objecten filmt met een kleine of grote afmeting is het wel een leuk om iets ter vergelijking van de grootte ok kleinte mee te filmen. Men ziet dan direct hoe groot iets is (of hoe klein). Gebruik de videocamera niet als fotocamera (een veel voorkomende fout). Niet bewegende objecten 10 seconden in beeld houden is niet aan te bevelen. Zoom bijvoorbeeld in op details of iets dergelijks. Voeg later geluid toe of neem geluid direct op (met de camera). Geluid kan een documentaire maken of breken. Pas op voor warmte en zand. Vooral zand is funest voor veel electronische apparaten (heb hier heelaas zelf ervaring mee). Verder: veel succes en mischien zien we het resultaat nog eens :D

Let op: een documentaire over kunst en kunstenaars hoeft zelf geen kunst te zijn. In de jaren 70/80 was dit erg populair: naar een museum gaan om een schilderij te filmen maar dan de camera op de grond leggen om scheef vanuit een hoek iets kunstachtigs op te vangen... of extreem inzoomen op het gezicht van de geinterviewde, ook lekker gek (kan mooi zijn... maar dan moet je wel een heel goed camera-oog hebben).

Pas ook op voor het videoclip-syndroom (hebben ze bij 2vandaag en Netwerk vaak last van): babbeltje, muziekje, babbeltje, muziekje… het hele onderwerp gesneden op de lengte van een popdeuntje.

Over kunst en Marokko gesproken, heb je toevallig deze aflevering gezien van VPRO’s R.A.M.?

http://www.vpro.nl/programma/ram/afleveringen/22038283/

Zo neen, zeker de moeite waard (en via bovenstaande site nog te zien).

ee Haalt mij nogal wat woorden uit de mond.... Wil nog toevoegen: Doe research maak bewuste keuzes en schrijf een script.....

[quote:e100d635db="bdox"]als er tips zijn zijn ze altijd welkom.[/quote:e100d635db] 1 tip: hou je spullen goed in de gaten.

:expressionless:

Want met die Marok... eh... kunstenaars... weet je het maar nooit!

of bedoel je dat niet unSOUND?

:wink:

Ik zat me al af te vragen hoe snel die opmerking zou vallen...

:roll:

Eh... had dan je tip zo omschreven dat je een dergelijke opmerking uitsloot...

:?

Ja dahag... moet ik dus voortaan ook nog bij elke post gaan nadenken of 1 van de 10.000 gebruikers wellicht iets kwetsends in mijn posts zou kunnen lezen ?

:wink:

Het kan je op alle manieren overkomen… ikzelf heb vorig jaar ( na de boottrip van het forum ) mijn tas op het trein-perron laten staan, met iBook, videocamera en D70 erin. Gelukkig teruggekregen van een winkelbediende die hem had zien staan… Maar inderdaad kan ook diefstal gebeuren, maar dat kan in elk land…

In een draadje met als onderwerp 'marokkaanse kunstcultuur' alleen de tip 'hou je spullen goed in de gaten' posten, zonder de uitleg die je zojuist geeft, wordt denk ik niet door slechts 1 op de 10.000 bezoekers gelezen met een vraagteken. Plus: je vroeg je al af hoe snel die opmerking zou vallen... dus zelf behoor je dus ook niet tot die 9.999 andere zielen.

Tralala hopsasa.

Maar waar ging het ook al weer over…

[quote:e3a10493df="ee"]In een draadje met als onderwerp 'marokkaanse kunstcultuur' alleen de tip 'hou je spullen goed in de gaten' posten, zonder de uitleg die je zojuist geeft, wordt denk ik niet door slechts 1 op de 10.000 bezoekers gelezen met een vraagteken. Plus: je vroeg je al af hoe snel die opmerking zou vallen... dus zelf behoor je dus ook niet tot die 9.999 andere zielen.[/quote:e3a10493df] De laatste keer dat ik dus met mijn spullen weg ging, was ik ze bijna kwijt... dat was dus ook het eerste wat me te binnen shoot toen ik las dat hij weg ging met al zijn spullen... vandaar de tip.

Op het moment dat ik mijn post teruglas, dacht ik hetzelfde als wat jij postte… vandaar mijn opmerking “ik zat er al op te wachten”

Ik las niets over je microfoongebruik... Neem je een microfoon mee of leg je er achteraf pas geluid onder? Als je geluid wilt opnemen, zorg dan dat je een richtmicrofoon hebt met poes eromheen, zoals hieronder.

[img:5491c6e9e0]http://www.videodive.ru/tech/videobox/canon/img/canon06.jpg[/img:5491c6e9e0]

Dit voorkomt een hele hoop vervelende omgevingsgeluiden, zoals wind en toeterende auto’s als je iemand op straat interviewt. En vertrouw me, mensen toeteren graag als je iemand filmt :D.

Verder heel veel succes met je docu! Zoek je nog een assistent ;)?

stick to the point!

niiet alleen dit topic maar dus juist als je een docu wilt maken. Ik bedoel daarmee dat je moet er voor moet oppassen “alles” te willen behandelen. Probeer een heldere vraag te stellen en daar vervolgens een antwoord op te vinden, anders gaat je documantaire binnen de kortste tijd over alles, en dus eigenlijk helemaal nergens over.

Bedankt allemaal voor de tips 8)