Ik heb geen Volume bevoegdheden

Op mijn iMacje met MacOS X 10.2.8 heb ik nog nooit volumebevoegdheden gehad. Ik kan ze dus ook niet repareren, niet met opstartcd 10.2 of 10.3 en ook niet in Schijf EHBO.

Ik kan dus nergens het zoveel aangeraden ‘herstel volumebevoegdheden’ doen. Zelfs in Single user mode heb ik die mogelijkheid niet.

Hoe kan dit? Iemand enig idee. Niet dat ik het erg vind, maar zo af en toe doet mijn macje een beetje vreemd en dan zijn mijn herstelopties wel erg karig om mijn Macje weer in goede gezondheid te krijgen.

Ben jij wel de beheerder van je Mac? Je kunt alleen de bevoegdheden herstellen als je Administrator-rechten hebt en dus ook een wachtwoord daarvoor... :roll:

Om Volumebeboegdheden te kunnen selecteren moet je wel het volume selecteren, dat is wat anders dan de harde schijf. Doorgaans zal de harde schijf bestaan uit één Volume, dus dubbelklikken op de harde schijf opent één Volume. Heb je er meer (partities in een ander woord) dan krijg je meerdere Volumes te zien, selecteer dan het Volume waar OS X op staat, anders heeft het geen zin, werkt het niet.

Ook als niet-beheerder kun je Volumeherstel uitvoeren. Het slotje linksonder moet dan open zijn en anders geopend worden, wat natuurlijk alleen kan als je naam en wachtwoord van een beheerder invoert.

:o Hoe kan ik volumeherstel doen? Waar zit welk commando voor dit doel verscholen?

[quote:af20745965="MacDirk"]:o Hoe kan ik volumeherstel doen? Waar zit welk commando voor dit doel verscholen?[/quote:af20745965] Je hebt "volumebevoegdheden herstel". Dit kan je doen als je gewoon opstart van je HD. En je hebt "volume herstel" en dat kan alleen als je vanaf je installatie CD of een bootable OS X CD opstart. Schijfhulpprogramma (disk copy) openen en daar zie je alles staan.