ik heb iets heel lulligs met de optie bewaar als.....

Voorheen in systeem 9 werkte ik met default folder, een van de voordelen daarin was dat als je bewaar als koos en je wilde je bestand over een ander bestand heen bewaren met dus de naam van dat andere bestand dan kon je alt (of welke toets je daar ook voor had ingesteld) klikken op de naam van het andere document en dan werd die naam overgenomen. Nu kwam ik er pas achter dat in systeem 10.3.4 dat al vanuit het systeem erin zat, ik weet niet of het er al eerder was, vermoed van niet en weet ook niet meer welke toetscombi het was, alt of appel klik op de naam.

Nu heb ik net 10.3.5 geupdate en nu kom ik er achter dat je geen toets ingedrukt hoeft te houden om de bestandsnaam over te nemen, je klikt op een ander bestand en automatisch wordt de naam overgenomen. Ik heb nu al 3 x (@$#%$^$&$&$&*%$$%@!!!) gehad dat ik op die manier per ongeluk een verkeerd bestand overschrijf, het lijkt een kleine bug, kan me niet voorstellen dat ze die combi met een toets en dan klikken er opzettelijk uit hebben gehaald.

Ik vind het in ieder geval link, ik gebruikte die optie erg veel, maar als ik nu naar een map toe ga en klik per ongeluk op een bestand dan wordt de boel dus overgeschreven… Normaal zie je snel genoeg dat de naam veranderd is, maar ik ben nu een brochure met koelkasten aan het maken en daar zitten een hoop beelden met serienummers in en die lijken verdomd veel qua naam op elkaar.

Ik vermoed dat veel mensen de optie niet kennen of niet gebruiken, maar weet iemand misschien of je dit kunt uitschakelen, ik heb net gekeken maar kan niks vinden.

bedankt, frans

UPDATE: ik kom er net achter dat in 10.3.4 het ook al gewoon werkt zonder extra toets, zal dus wel opzet zijn, enkel klikken op bestandsnaam is voldoende om naam over te nemen

Ik ken de optie ook en heb me er nooit zo druk over gemaakt. Volgens mij kun je het niet op de normale manier uitzetten. Het blijft een beetje tricky. Ik heb er gelukkig nog nooit een probleem door gehad, maar als je veel 'save as' doet kan ik me de ellende wel voorstellen. Vooral als je zo snel even je andere bestand op die manier overschrijft. Ze mogen het er snel weer uit keilen van mij!

Ik vind het wel handig. Kwam er laatst per ongeluk achter dat er een naam veranderd was omdat ik op een andere file geklikt had. Zo leer je nog eens wat. Maarreh, altijd uit je doppen kijken voordat je op enter drukt.

Dat gebruik ik al heel lang en vind het juist heerlijk!

Hij vraagt ook nog of je het overschrijven wel zeker weet dus als je dan steeds maar blind “ja” doet dan weet ik het ook niet meer.

ik vind het een hele fijne optie maar dan wel in combinatie met bijvoorbeeld de alt toets...

opletten als je op enter drukt is altijd handig, maar op deze manier is een foutje zo gemaakt.

[quote:44663f2d6d="colpolyp"]Dat gebruik ik al heel lang en vind het juist heerlijk!

Hij vraagt ook nog of je het overschrijven wel zeker weet dus als je dan steeds maar [b:44663f2d6d]blind[/b:44663f2d6d] “ja” doet dan weet ik het ook niet meer.[/quote:44663f2d6d]

Blind? Ik wil het best [b:44663f2d6d]nog[/b:44663f2d6d] wel een keertje voor je uitleggen colpolyp, op het moment werk ik met bestanden die ik moet overschrijven, maar doordat de benaming van de bestanden serienummers zijn en erg veel op elkaar lijken is het lastig om niet een keer een foutje te maken met zo’n optie, nogmaals ik vind het een geweldige optie en werkte er al mee in os9 maar dan wel in combinatie met de alt toets!

NOG een keer? Ik had niet gezien dat het moeilijk herkenbare serie nummers waren :)

Maar dan is het vrij lastig ja, maar in zo’n geval moet je natuurlijk NOG beter opletten. :mrgreen:

ehm....

[i:d191068a55]maar ik ben nu een brochure met koelkasten aan het maken en daar zitten een hoop beelden met serienummers in en die lijken verdomd veel qua naam op elkaar[/i:d191068a55]

Zoiets, in zijn eerste bericht?

Dit is typisch zo'n handelingetje dat ik altijd links het laten liggen. Dit vraagt gewoon om gezemel en ongewenste verwisselingen. Dat noem ik "over-gebruiksgemak" alsof we zelf al niet op een normale manier met onze dokumentatie kunnen omgaan!

zoals ik het gewend was in os9 in combinatie met de alt was de kans op fouten nihil, de tijdwinst daarentegen is heerlijk, ik ben sowieso fan van kleine progjes of extensie die het werken makkelijker en sneller maken zoals finderpop voor classic en defaultfolder, ik ben te ongeduldig om op de standaard manier mappen te openen op de server of mappen te moeten zoeken als ik iets moet bewaren in een andere map. :)

Maar je kunt toch al snel openen door b.v. onder "recent" te kijken, of er rechtstreeks op te klikken.

Onder OS 9.1 vond ik “Multialias” een superprogje. Gewoon op je desktop in één keer je hele administratie open gooien. Heb het onder X nog niet teruggezien.

wat bedoel je met er rechtstreeks op klikken?

Met finderpop kon je op een map klikken en dan de muis indrukt houden en dan kreeg je gelijk een lijst met de inhoud te zien (werkte overigens ook in alle finder vensters), vervolgens kon je dan weer doorscrollen tot het punt waar je moest zijn. Zoiets kan nu o.a. met fruitmenu en Ittec geloof ik maar alles werkt een stuk trager in osx helaas.
Verder kon je in je menubalk bovenin de loze ruimte gebruiken om te navigeren naar alles wat je maar wilde, daar stonden bij mij alle apps en ook de klanten mappen, eigenlijk hetzelfde idee als de dock nu maar alleen dan werkte het snel, als ik nu een grote map in de dock heb gesleept moet hij altijd even denken voor hij kan laten zien wat er inzit… op zich allemaal geen grote ramp, maar toch… :slight_smile:

Met multi-alias kon je een alias op je desktop zetten, waarmee je tot max. 99 dokumenten tegelijk kon openen... Dat werkte echt perfekt.