Ik kan mijn G4 niet meer uitzetten...

Ik kan mijn G4 niet meer uitzetten via het appeltje menu: <Herstart...> en <Zet uit...> en <Log UIt...> geven geen enkele reactie. UItzetten gaat natuurlijk nog wel via de aan/uit knop 5 tellen vasthouden. <Sluimer> doet het nog wel. Ik heb een G4, 867 MHz en 896 MB RAM onder MacOsX 10.4.2

Het is geloof ik begonnen nadat ik met Cocktail alle cron scripts gedraaid heb en de caches geleegd en disk permissies hesteld en wat er nog meer op zit. Dat deed ik omdat hij verschrikkelijk traag was geworden bij het opstarten. En dat was misschien weer het gevolg van de laatste twee security updates die ik kort na elkaar geinstalleerd had.

Iemand enig idee hoe ik via het menu uit zetten weer kan herstellen?

Je zou eens kunnen proberen om de Combo-Update van Mac OS X 10.4.2 opnieuw te installeren.

En uitzetten via het toetsenbord ?

ctrl-alt-apple-eject

ctrl-alt-apple-eject. Ja dat werkt weer wel. Kende ik niet.

Moest je hier nou een topic voor openen ?

Ja ik weet niet hoe ik anders een vraag kan stellen over iets waar ik nog geen topic van kan vinden.

[quote:bc50197e34="ainiw"]Moest je hier nou een topic voor openen ?

Ja ik weet niet hoe ik anders een vraag kan stellen over iets waar ik nog geen topic van kan vinden.[/quote:bc50197e34]
:innocent:

Je bent al de zoveelste die over mijn onderschrift begint…

Probeer inderdaad eens die Combo die Macpro voorstelde en gooi daar de SecurityUpdates (die zeer waarschijnlijk weer in je SoftwareUpdate verschijnen) eroverheen.

Voor niet zomaar allerlei acties met Onderhoudsprogjes uit, als er niets met je systeem mis is, dan kan een actie teveel alleen maar problemen geven. De cronjobs en permissies herstellen kunnen geen kwaad.

Weet iemand of er een .plist is die mogelijk in verband staat met o.a. zijn probleem? En die mogelijk corrupt is? Anders is DiskWarrior een wonderdokter, ik draai het altijd bij dit soort gekke problemen. Ook Tiger Cache Cleaner is een goeie hulp, maar ik zou niet weten waaronder Sluimer Log uit e.d. onder vallen… :?

Zal ik doen: Mac OS X 10.4.2 opnieuw installeren. Als het goed gaat zal ik het laten weten, maar waarschijnlijk niet meer vanavond.

Bedankt zover…

Mac OS X 10.4.2 opnieuw geinstalleerd, security update daarna niet meer nodig. De fout blijft bestaan: de onderste drie menukeuzes van het Appelmenu doen het niet.

In het eerdere topic ( jaja, hij bestond reeds ) werd ook geen oplossing gevonden, maar wel de optie genoemd om je PRAM te zappen... is het proberen waard.

[quote:fa9a85febb="unSOUND"]En uitzetten via het toetsenbord ?

ctrl-alt-apple-eject[/quote:fa9a85febb]
Kende ik ook nog niet, handig voor als ik ooit in de problemen zit.
Ik begin trouwens meer en meer van die toetsencombinaties te gebruiken.

Uitzetten kan ook met: CTRL en de ejectknop tegelijk.

Maar dan krijg je nog een vraag... met die andere combo niet.

Ik kreeg nog deze mededeling nadat ik <startupsound> in systeem voorkeuren wilde veranderen :

“Startup volume has not been set up.
An error occurred during PRAM acces. After resetting PRAM in some models, this message will be displayed. Once you start up Mac OS 9 on this computer, the problem may be solved.”

Helaas, ook opstarten onder OS 9 en nogeens de PRAM resetten en weer onder OS 9 opstarten, en dan weer OSX, het hielp allemaal niet. Inmiddels doet <ctrl-alt-apple-eject> het ook niet meer, eerst nog wel.

De rest werkt allemaal verder goed, maar ik heb toch het idee dat ergens in de diepte iets erg mis is.

Hmm, ik zou bijna denken aan een Archiveer en installeer... :? Kun je ergens DiskWarrior opduiken en proberen? :|

In een andere account heb je hetzelfde probleem?