Sinds een aantal weken probeer ik de juiste setup te vinden om mijn moeder bij haar switch naar OSX te begeiden. Ik ben bij de ideale programmaatjes terecht gekomen, en heb het werkend, echter: alleen van haar naar mij! En niet andersom dus, wat de bedoeling is.
Ik kom niet in haar MacMini binnen dus.
Ik: iMac G5 via Airport Express en Linksys WAG54G router, poort 5900 (ARD) wordt geforward. Ik draai Chicken of The VNC als client. Verbinding via Planet Internet, Statisch IP adres.
Zij: MacMini via Linksys ADSL2 Modem (dus geen poortforwarding), wel alle Systeeminstellingen netjes ingesteld (delen -> voorzieningen & firewall Apple Remote Desktop aangevinkt, ook VNC toegang met wachtwoord ingesteld). Ze draait OSXVNC als server. Verbinding via Planet Internet, Statisch IP adres.
Deze setup zou moeten werken, maar werkt niet. Andersom wel, maar dat vind ik niet interessant.
Waarom werkt het de ene kant wel op en de andere kant niet (wanneer ik OSXVNC draai en zij Chicken ziet ze mijn scherm perfect)? Ik dacht dat het in het modem zat, dat geen portforwarding optie heeft, maar navraag mij Linksys leert, dat een modem dat helemaal niet heeft, omdat alle poorten geforward worden!
Ook www.gotomyvnc.com laat bij mij (wanneer OSXVNC draait) serveractiviteit zien en bij haar niet?
Wat is er anders behalve een modem?
[quote:cfabf40a3f="Crispijn"]Zij: MacMini via Linksys ADSL2 Modem (dus geen poortforwarding)[/quote:cfabf40a3f]
Waarom heeft een ADSL2 modem geen portforwarding nodig? Weet dat ding via de Jomanda interface voor welke computer aan de andere kant van de router inkomend netwerkverkeer is?
Tja dat dacht ik ook, maar ik kon nergens de portforwarding menu's vinden die ik in mijn eigen Linksys ROUTER wel kon vinden. Ik heb zelfs op een chat gezeten met Technical Support bij Linksys USA met de vraag "why can't I find a portforwarding menu in the ADSL2?"
Die gast deed alsof ik gek ben en antwoordde: “because the ADSL2 is not a ROUTER but a MODEM. Of course there’s no port forwarding, everythings forwarded to one computer”. Er kan inderdaad ook maar 1 computer aan (via Ethernet of USB voor PCs) http://www1.linksys.com/international/product.asp?coid=28&ipid=604
Portforwarding dus alleen als je modem ook een router functionaliteit heeft, schijnt het.
Volgens Linksys zit de blokkade ZEKER niet in het modem, maar in Mac of software
Het is toch normaal dat een modem geen port forwarding heeft? Zoals gezegd, enkel een router moet dit kunnen omdat een modem maar met 1 Mac/PC kan aangesloten worden.
Ik werk al tijden prima met vnc op mijn vader's iMac zonder problemen.
Probeer het volgende eens uit op de MacMini in de terminal:
eerst met ssh bij haar inloggen (vanaf jouw computer of vanaf die van haar) als admin met:
ssh [haaradminnaam]@[jemoedersIPnummer]
dan:
sudo ipfw add 4000 allow ip from [jouwIPnummer] to any via en0
sudo ipfw add 4001 allow ip from any to [jouwIPnummer] via en0
Na het ssh commando vanaf mijn computer kwam er een timeout, bij haar werkte het wel behalve dat het password geweigerd werd, terwijl dat toch echt het (enig) goede admin wachtwoord is. Bij mijzelf naar mijzelf werkte het wederom wel.
De sudo commando’s gaven wel iets terug, maar verder geen verbinding tussen beiden, ook niet met OSXVNC / Chicken. Ook Extern Inloggen (poort 22) nog even aangezet bij “Delen”, had ook geen effect.
Interessant:
in de terminal bij haar: kan ze haar IP adres pingen en mijn IP adres pingen.
in de terminal bij mij: kan ik mijn IP adres pingen en haar IP adres NIET pingen.
Het is vanaf hier net of ze niet bestaat!, terwijl ze toch echt gewoon een statisch IP adres heeft via Planet Internet.
Ook op een PC die hier bij mij thuis staat (op zelfde IPadres) kan ik haar niet pingen, mezelf wel.