Ik moet mijn Mac af en toe opnieuw starten ->typisch scherm

Hoi,

Ik krijg af en toe, maar toch wel redelijk regelmatig een foutmelding dat ik mijn mac moet herstarten. Ik krijg daarvoor een vierkant zwart scherm met deze melding in het engels en in het chinees (!) en het lijkt tekst die niet in het OS zit maar ergens in een chip op het moederbord (vrees ik). Is dit een teken dat er ergens in de hardware van mijn powermac een probleem zit, dat af en toe de kop op steekt ( ik heb een tijdje geleden een nieuwe harddisk geplaatst). Of kan het toch software zijn. (het gebeurde tot nu toe steeds als ik azureus draaide :oops:

Wie kan me geruststellen?

Groet,

Wouter

Wally Dit is een KernelPanic en die kan door vele dingen veroorzaakt worden. Zoek even op KernelPanic.

Succes

Azureus is een op Java gebaseerde BitTorrent client... :innocent:

Ik zou gewoon (als je dan toch moet) gewoon deze nemen.

[quote:a49a8ddc3e="[3enhur"]Azureus is een op Java gebaseerde BitTorrent client... :innocent:

Ik zou gewoon (als je dan toch moet) gewoon deze nemen.[/quote:a49a8ddc3e]

Wat heeft dat met kernel panic te maken?

Beste Sabine,

Bedankt voor de tips. Als ik zoek op KernelPanic met en zonder spatie ertussen krijg ik o antwoorden (zoek functie op mac). Of bedoelde je dat ik ergens anders moet zoeken?

Groet,

Wouter

Even een hardware test draaien. Orginele opschartschijf erin en met alt ingedrukt opstarten, om eventuele hardware storingen uit te sluiten.

[quote:dd6aad9c96="H@roldBeer"]

Wat heeft dat met kernel panic te maken?[/quote:dd6aad9c96]

Ik had moeten toevoegen: is een ‘slecht geschreven’ JAVA-app…

zo beter?

[quote:2f3920520e="WallytheShark"]Beste Sabine,

Bedankt voor de tips. Als ik zoek op KernelPanic met en zonder spatie ertussen krijg ik o antwoorden (zoek functie op mac). Of bedoelde je dat ik ergens anders moet zoeken?

Groet,

Wouter[/quote:2f3920520e]

nee op dit forum moet je zoeken op Kernel Panic. (Klik op “zoeken” bovenaan de pagina.)

al eens de macos x cd er in gedaan daar van opstarten dan naar disk utils gaan en dan naar repareren permisions dat helpt vaak

Inderdaad: ZOEKFUNCTIE OSX.NL Of zoek even met Google. Apple help zal weinig vertellen over kernel panics. Meestal zal je het volgende advies vinden: haal het extra geheugen eruit en kijk of de panics dan wegblijven. Het kan ook door externe hardware, of drivers komen.

Ik weet niet of je versie 2.2.0.0 van azureus hebt geinstalleerd??

Zoja, haal hem er dan maar weer direct af.
Het blijkt dat deze versie kernel panics veroorzaakt.

Je kan beter de vorige versie (2.1.0.4) installeren.
Hier zijn geen problemen mee.

:D deze informatie lost weer een weekend van frustraties op voor mij!

[quote:d23ee4f89c="candykane"]al eens de macos x cd er in gedaan daar van opstarten dan naar disk utils gaan en dan naar repareren permisions dat helpt vaak[/quote:d23ee4f89c]

Permissies moet je herstellen vanaf je actieve systeem, niet vanaf een boot-CD. Je systeem weet namelijk welke updates er gedraaid zijn en welke onderdelen dar bij horen. Anders is de herstelactie incompleet.