Ik wens beter line-out kwaliteit. Is de imic een oplossing?

Hallo hallo, ik bezit een powermac 800. Daar staan m'n gehele itune collectie op. M'n powermac heeft standaard geen line in (kan dus geen micro aansluiten) maar wel een standaard line out waar ik m'n versterker aan hang. Aan m'n versterker hangen er kwalitatief goeie boxen. Ik doe dit nu al enkele jaren. maar ik ben toch nog altijd niet tevreden van de geluidskwaliteit. Komt dit omdat de standaard interne geluidskaart in m'n mac van niet al te goeie kwaliteit is? Zou ik een betere kwalitteit krijgen als ik de griffin imic koop? http://www.griffintechnology.com/products/imic/ Dan heb ik van de eerste keer ook een line in voor een micro.

Kan me iemand vertellen of de imic mij een betere geluidskwaliteit zal geven dan de standaard geluidskaart in m’n mac? Zelf gebruik ik in itunes de Volume Logic plugin (www.octiv.com) om de kwaliteit te verbetern. Dit scheelt al een heel stuk. Maar kan het nog beter met die imic?

laat me iets weten!
Bedankt

Dat van die iMic weet ik niet. Maar wordt je geluidkwaliteit niet voor een belangrijk deel bepaald door de kwaliteit van de mp3/aac's? Of werk je met AIFF of lossless compression?

:o

Ja, theoretisch wel. Omdat de circuits buiten de mac geplaatst zijn, zijn ze minder gevoelig voor storingen agv voeding en andere nabijgelegen circuits. Daarbij worden mogelijk duurdere / betere componenten gebruikt.

Als je volumelogic gebruikt wordt de kwaliteit niet echt beter. Het geluid wordt gecomprimeerd / eq’ed waardoor het ‘vetter’ klinkt - beetje het radio538 geluid, zegmaar. Voor de puristen een gruwel.

[edit]
en je moet uiteraard je cd’s rippen naar aiff, niet naar mp3 / aac enzo om de optimale kwaliteit te bewaren.
[/edit]

Ja meerendeel zijn wel mp3tjes. die zijn zowiezo niet al te goed van kwaliteit. maar ik heb ook vele aac's. die zouden wel een goeie geluidskwaliteit moeten hebben! Toch veel beter dan mp3tjes.

maar ok, volgens jullie is die imic geen beter geluidskaart dan die dat standaard in m’n mac zit?!

Ik zou eerst eens een normale cd of wat AIFF-bestanden via die iBook afspelen. Als dat een duidelijk beter resultaat geeft, is de geluidskaart alvast niet de beperkende factor.

:slight_smile:

heb ik al gedaan hoor. gewone audio cd afspelen op cd speler die aangesloten is op zelfde versterker als m'n powermac geeft een betere kwaliteit dan gewoon audio cd in mac steken en afspelen via itunes (niet importeren).

dus geluidskaart is zowiezo een beperkende factor!
nu vroeg ik me af, is die imic van betere kwaliteit?!
of moet ik dan direct naar iets profesioneler zoals deze:
http://www.macline.be/macstore/s_homepage.lasso?-Token=84c6796e4cbd1ea16ff7f80dc5944182b3c8f503454dfbbd908517ef0c442f6f5e658717d03d69cf&Action=SONICA

Ik denk dat die imic wel voldoende zal zijn. Ik heb zelf creative externe usb ding van 4 tientjes, ging enorm op vooruit, dus dat zal met de imic ook wel zo zijn. Het voordeel van die van mij is dat die tulp aansluitingen heeft voor line in en out, dus ik kan daarmee fatsoenlijke kabeltjes leggen naar mn stereo (wat enorm veel invloed heeft)

pre: Pass Labs balanced Zen
power: Pass Labs Zen V2
speakers: JMLab Cobalt 815
draadjes: puur zilver

en ik moet zeggen dat dat goedkope geluidsbakje erg goed klinkt, niet zoals mn cd speler natuurlijk, maar verassend goed.

Ja dat vraag ik me dus af, of dit goedkoop imic dingkje wel beter is dan standaard geluidskaart. Anders is het de moeite niet om het te kopen hé! Ik ben dus totaal geen muziek kenner. vroeg me gewoon af er een verschil is. niemand schijnt het echt te weten :?

Alternatieven waar je naar kunt kijken: - de [url=http://www.slimdevices.com]SqueezeBox[/url] van Slim Devices. - de [url=http://www.xitel.com/product_hfl.htm]HiFi Link[/url] van Xitel.

Allebei zorgen ze ervoor dat het audiosignaal buiten de Mac wordt omzet, zodat de kwaliteit beter is.

[quote:69b4cc192d="macpro"]Alternatieven waar je naar kunt kijken: - de [url=http://www.slimdevices.com]SqueezeBox[/url] van Slim Devices. - de [url=http://www.xitel.com/product_hfl.htm]HiFi Link[/url] van Xitel.

Allebei zorgen ze ervoor dat het audiosignaal buiten de Mac wordt omzet, zodat de kwaliteit beter is.[/quote:69b4cc192d]

hartelijk bedankt macpro voor de reactie, maar euh. ik zoek niet echt een externe afstandbediening voor m’n itunes. Ik zoek gewoon een externe geluidskaart. zoals de imic in feite is. Die Hifi link is inderdaad zo een! maar die heeft dan geen line-in. En dat zou ook wel leuk zijn. Nu ik nu toch “inversteer”. welja, als dat wat doet aan de geluidskwaliteit natuurlijk.

bedankt,
boesboes

Ik kan hier helaas niet voor je proberen of de creative mp3+ het doet op de mac, die is ideaal. Terratec heeft ook een paar kastjes, ook 1 via firewire, maar das 7.1, wellicht wat overkill. M-audio heeft ook leuke en goed spul.

[quote:164e71e99b="hanzwillem"]M-audio heeft ook leuke en goed spul.[/quote:164e71e99b]

ja inderdaad! heb ik gezien op hun site. ziet er zeer deftig uit. maar voor die 50 euro meer heb ik enkel een firewire aansluiting ipv usb
en dobly surround, wat ik niet nodig heb.

ik denk dat ik gewoon voor de imic ga.
alhoewel ik nog niet echt weet of die kwalitatief wel beter geluid zal leveren dan m’n standaard geluidskaart in m’n mac nu.

mjah :slight_smile: toch bedankt!

In een MacFan van alweer een behoorlijk tijdje geleden heeft een vergelijkende test van dit soort apparaten gestaan. Als ik het mij goed herinner was de imic niet echt een verbetering tov. de geluidsuitgang van de Mac maar andere apparaten wel.

als je echt een verbetering wil, maar niet te veel wil uitgeven, dan zou ik niet voor de imic gaan. Heb ik ooit voor mijn ibook gekocht. Het enige pluspunt is het formaat. Je hoeft echt niet meteen het duurste ding te kopen voor een redelijk geluid, maar goedkoper dan imic is er volgens mij niet... ik zou zeggen: geef iets meer uit (voorbeelden hierboven genoeg) en genieten maar. Van die paar tientjes heb je veel plezier.

[quote:64848e3953="boesboes"] Zou ik een betere kwalitteit krijgen als ik de griffin imic koop? http://www.griffintechnology.com/products/imic/ Dan heb ik van de eerste keer ook een line in voor een micro.

Kan me iemand vertellen of de imic mij een betere geluidskwaliteit zal geven dan de standaard geluidskaart in m’n mac? Zelf gebruik ik in itunes de Volume Logic plugin (www.octiv.com) om de kwaliteit te verbetern. Dit scheelt al een heel stuk. Maar kan het nog beter met die imic?
[/quote:64848e3953]

Ik reageer wat laat maar heb ook de andere reacties gelezen. Daarin zag ik niet de oplossing die ik nog voor je heb:

Koop een Edirol UA-1D AudioCapture, een USB converter, die het audiosignaal uit je Mac (ALLE audio signalen) omzet in optisch of SPDIF (coaxiaal) formaat. Het is geen DA converter, maar nu komt de truuk. Als je versterker, of een van de apparaten die daarop zijn aangesloten, een optische of SPDIF ingang heeft, gebruik je die om je Mac geluid mbv. de UA-1D keurig om te zetten.

Vrijwel alle MD en CD spelers hebben tegenwoordig ook een digitale ingang (op mijn Sony MD speler zitten er zelfs 4!).
Op die manier kan ik bv. alles wat in iTunes wordt afgespeeld opnemen op MD of CD! Werkt perfect.
Ook allerlei audiobronnen van webpagina’s zijn zo uitstekend te vangen.

Suc6 ermee.

Marc.

Ik kan zeggen dat de ingang goed voldoet. Een vriend van me heeft er een aantal platen er mee opgenomen en op cd gezet en is er zeer mee in zijn nopjes. Ik gebruikte hem voor mijn G4 733 QS, en hij op een Windows XP 17" laptop. Dirkjan Roos