Ik wil een Powermac G4 kopen. Is dat slim?

Hello, Ik wil een Powermac G4 gaan kopen, want een G5 zit er nog niet in, budget technisch gezien.

Ik wil hem wel gebruiken voor intensief foto bewerking. Is dit voldoende? Wat zijn jullie ervaringen?

Alles is welkom. Alvast bedankt, Martijn

voor fotobewerking vind ik persoonlijk een G4 dual meer als voldoende, tuurlijk zal een G5 sneller zijn. Maar als het budget er niet voor is.... Misschien is het interessant om een G5 1.6 aan te schaffen.

Die zijn al een stuk goedkoper dacht ik.

http://www.machouse.nl heeft een 1,6 GHz G5 staan voor 1099 euro en een 1,8 GHz G5 DP voor 1499 dacht ik. Misschien is dat wat.

De 1,6 is trouwens langzamer dan een 1,4 G4 DP en misschien ook de 1,25 G4 DP…

had niet verwacht dat de G5 1,6 langzamer is dan de G4 dual. G5 heeft toch sneller bussnelheden?

[quote:5c7269ea09="Slagroom"]http://www.machouse.nl heeft een 1,6 GHz G5 staan voor 1099 euro en een 1,8 GHz G5 DP voor 1499 dacht ik. Misschien is dat wat.

De 1,6 is trouwens langzamer dan een 1,4 G4 DP en misschien ook de 1,25 G4 DP…[/quote:5c7269ea09]

maar ja,… machouse… … …

er zijn genoeg andere zaken waar je een 1.6 of oude dual 1.8 (soms zelfs nog single 1.8) kan kopen.

Ik kan het niet zien op de site van machouse. Weten jullie nog andere plekken waar ik een 1.6 of een 1.8 zou kunnen kijken?

let er wel op dat een G5 64 bits is! En een g4 niet! dat een g5 serial ata schijven heeft (je kan er later dan nog een 10,000rpm schijf laten inbouwen!) en een g4 niet.

met andere woorden, een G5 is meer naar toekomst gericht. zeker met tiger volgend jaar.
en misschien adobe pakket die volledig 64 bits zal worden…

Mac Support Uitgeest heeft/had (even bellen) nog wat 1,6 G5'jes............ En in ieder geval G4's! (single processor 1,25)

Persoonlijk zou ik ook voor een G4 gaan, gezien de snelheden van de 1.6/1.8 G5, en de prijzen van de nieuwe serie. Ik werk hier met een G4 1.25Ghz, 1Gb Ram, 64Mb Vram... én ik doe ook zware beeldbewerking met Photoshop, Illustrator enzo. Maar alles draait als een zonnetje!

Misschien dat als je een 2e hands G4 dual 1Ghz zou kopen voor een nóg lagere prijs, dan kun je met Photoshop en Illustrator nog zeker een paar jaar vooruit. Helemaal als je nagaat dat je over een paar jaar indien gewenst toch een nieuwe Dual processor kan kopen.

Mijn gok is, dat je voor de komende 2-3 jaar voor ±1100,- helemaal klaar kan zijn.

zou nu nooit meer een nieuwe G4 kopen dan betaal je echt de hoofdprijs in verhouding met een G5 je kan beter een 2e hands kopen met extra opties via tweedehandsmac.nl

groeten Kruimel

Een Dual G4 1.25 is wel een snelle machine, al moet hij het onderspit delven voor een Dual G5 1.8 maar hij kan gerust staan naast een G5 1.6 of 1.8 Single Processor Hij heeft het voordeel dat er meer harde schijven in kunnen, nog een tweede CD-Rom of DVD-drive en dat hij OS9 kan draaien. Hij maakt wel meer lawaai dan een G5 en de kostprijs per MHz ligt gevoelig hoger dan een G5. Het nadeel is wel dat hij niet zal geoptimaliseerd zijn voor de volgende OSX versie 10.4 aka Tiger. (64-bit) Inzake prijs/kwaliteitsverhouding biedt een E-Mac meest waar voor zijn geld. Jammer dat de video-kaart slechts 32 MB is, voor de rest is het een toffe en snelle machine.

In de meeste zaken is een single G5 1.6 GHz ongeveer even snel als de dual G4 1 GHz...

Let wel op dat een aantal onderdelen van de G4 niet meer compatibel zijn met de G5, zo kan je namelijk het geheugen en de hardeschijven niet meer overzetten. Maar als je de komende 2/3 jaar met je G4 wilt gaan doen is dat denk ik geen probleem.

Een echt voordeel heeft 64-bit computing nu nog niet voor de meeste mensen, eigenlijk alleen als je heel veel geheugen gebruikt.

[quote:e0a1c466a0="Mac Hammer Fan"]Een Dual G4 1.25 is wel een snelle machine, al moet hij het onderspit delven voor een Dual G5 1.8 maar hij kan gerust staan naast een G5 1.6 of 1.8 Single Processor Hij heeft het voordeel dat er meer harde schijven in kunnen, nog een tweede CD-Rom of DVD-drive en dat hij OS9 kan draaien. Hij maakt wel meer lawaai dan een G5 en de kostprijs per MHz ligt gevoelig hoger dan een G5.[/quote:e0a1c466a0]

Je hebt helemaal gelijk!

[quote:e0a1c466a0]Het nadeel is wel dat hij niet zal geoptimaliseerd zijn voor de volgende OSX versie 10.4 aka Tiger.
(64-bit)[/quote:e0a1c466a0]

Zou ik me niet al te druk over maken. In tegenstelling tot het x86 (AMD/Intel) platform geeft de G5 weinig performance winst in 64-bit modus. Wat natuurlijk niet betekent dat het geen snelle chip is, want dat is ie natuurlijk wel :slight_smile: .

ben ik met je eens, dat een G4 dual inprincipe genoeg is, maar als je dan kijkt dat de G5 bijvoorbeeld snellere schijven kan hebben.... toch niet geheel onbelangrijk...

Maar goed het is een mening, vaak is het toch de portomonee die beslist… helaas

[quote:d278a3b262="Sg. Alpha"]ben ik met je eens, dat een G4 dual inprincipe genoeg is, maar als je dan kijkt dat de G5 bijvoorbeeld snellere schijven kan hebben.... toch niet geheel onbelangrijk...[/quote:d278a3b262]

Snellere schijven?
De theoretische bandbreedte is wel hoger, maar op zich valt het snelheidsverschil wel mee. De schijven zijn namelijk nagenoeg hetzelfde (met uitzondering van WD’s Raptor).

En in je G4 kan je ook een SerialATA of, nog sneller, een SCSI kaart stoppen…

PCI-X heeft de G5 weer wel, maar alleen de duurdere modellen.

vergeet MacOsX 10.4 niet, dat zal op een G5 sneller draaien dan op een G4 toch?

hey ,

Ik snap niet dat mensen hier zeggen dat er snellere schijven in een G5 gaan dan in een G4.
Dat is namelijk ook niet zo
Ik kan een g4 makkelijk met interne raid en met 15.000 rpm laten lopen, dat kan een g5 echt niet.

greetzz

[quote:9697dc74d5="ateazz"]Ik snap niet dat mensen hier zeggen dat er snellere schijven in een G5 gaan dan in een G4. Dat is namelijk ook niet zo Ik kan een g4 makkelijk met interne raid en met 15.000 rpm laten lopen, dat kan een g5 echt niet. [/quote:9697dc74d5]

Waarom niet?
Je kan in je G5 toch ook gewoon 2 SCSI schijven stoppen? Met een apart kabinet natuurlijk nog meer.

even weer terug naar het onderwerp;

photoshoppen op een g4 single processor (876 Mhz) en een megabytje of 600 ram bevalt mij in ieder geval prima. Natuurlijk; sneller is absuluut beter en ook de vraag wat je onder ‘intensief fotobewerken’ bedoelt speelt ook mee. Een flink p-shop bestand openen en bewerken zal ongetwijfelt sneller gaan op een zwaar opgefokte dual g4 met een raid op 15.000 RPM en max. ram dan op een low-level g5… Maar waar hebben we het nou over? Prettig werken op een machine die geen ribben kost uit je lijf? Misschien een keer weg kunnen kijken van je beeldscherm wanneer je een spaarzaam toe te passen filtertje over een bestand van 200 MB heen haalt… Dit schijnt zowiso goed te zijn voor je RSI preventie…

hey

@ zakalwe, je hebt gelijk, maar daar hoorde ik hier de meeste niet over praten.
Helaas kunnen er niet zoveel schijven in een G5 als in een G4, met dat speciale rackje kom je wel een heel eind.
M.A.W. je zou dus G4 kunnen kopen met een stel snelle schijven, dan ben je er wel.

greetzz