Ik wil weten hoeveel RPM mijn HD is!!

Welk stukje software kan ik hier voor gebruiken??

Op de HD staat het niet vandaar de software vraag.

tnx

tsjong...

Disk utility en google?

In systeemprofiel (te benaderen in Hulpprogramma's of via Over deze Mac in het appelmenu) kies je Hardware > ATA. Daar staat een typenummer (bij mij ST380011A). Intikken in Google et voila: een Seagate Barracuda 7200 rpm (wist ik ook niet! zou het wat zijn?)

ik kom er nu gewoon achter dat ik een 5400rpm heb... :( ik heb altijd gedacht dat ik een 7200rpm schijf had. Morgen maar ff gaan shoppen ben ik bang. :(

[quote:590b93d411="Rutger1981"]ik kom er nu gewoon achter dat ik een 5400rpm heb... :( ik heb altijd gedacht dat ik een 7200rpm schijf had. Morgen maar ff gaan shoppen ben ik bang. :([/quote:590b93d411]

En nooit wat gemerkt? Altijd tevreden tot aan nu? Je onschuld verloren en het paradijs uitgegooid?

ik gooi mijn vraag ook maar hier ff neer.

[quote:c35678c934]Beetje raar. Ik heb ±4 jaar geleden een quicksilver 733mhz gekocht. Nu werd ik door een draadje hier nieuwsgierig hoeveel rpm mijn hoofd hd is. Ik dacht dat die 7200rpm was maar dat was ie niet !!! Hij was 5400rpm. Oke dus ik ga maar opzoek naar een andere hd (snellere en grotere). Kom ik op de vraag of mijn ata snelheid 100 of 133 is. Ik zoeken of de hoofdHD 133 is en nee hoor is een 100 ata.
Ik ga dus twijfelen of mijn mac 133 ata aan kan of gewoon 100ata is. Ik heb namelijk een 133 ata schijf met 7200rpm erbij hangen en daar eigenlijk nooit problemen meegehad. Dus… ik weet niet wat ik zou moeten kopen. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43106 hier staat volgensmij dat mijn macje gewoon 133 is … Dus dat ik opzoek moet naar een snellere HD. deze dus: http://www.etech4sale.com/products/partinfo-id-118752.html .

En kunnen jullie misschien vertellen of dit veel uitmaakt als:

• je een 133ata schijf in je mac propt als je eigenlijk 100ata moet hebben?
  • je ipv 5400rpm een 7200rpm schijf installeerd en daar dan ook 10.3.8 op draaid?
  • je een 100ata schijf in je mac hebt maar eigenlijk 133 moet hebben?

Erg bedankt voor de antwoorden alvast.[/quote:c35678c934]

:smiley:

ey rutger,,..

maakt niks uit…

Ata133 is backwards compatible… maar zet er gewoon een ata133 in :slight_smile:

Aan alle Powerbook en iBook gebruikers: niet kijken hoor hoeveel toeren je harddisk is!! Dat kon nog wel eens tegenvallen.

ps. Mijn Powerbook 17" king of the hill heeft liefst 4200 rpm ! En dat voor - destijds - €4200. Toeval? Dacht het niet.

thanx voor de reactie.

[quote:067d40bd5e="Rutger1981"]ik gooi mijn vraag ook maar hier ff neer.

En kunnen jullie misschien vertellen of dit veel uitmaakt als:

• je een 133ata schijf in je mac propt als je eigenlijk 100ata moet hebben?
  • je ipv 5400rpm een 7200rpm schijf installeerd en daar dan ook 10.3.8 op draaid?
  • je een 100ata schijf in je mac hebt maar eigenlijk 133 moet hebben?

:D[/quote:067d40bd5e]

Het verschil tussen 100 en 133 ata zul je niet merken. Deze maxima haal je hoogstens bij een burst van en naar het cache van de harddisk. Het is wel zo dat als je 2 schijven aan 1 kabel hebt hangen dat die de bus moeten delen. Huidige schijven halen ongeveer 50MB/s, dus heb je met een 133 iets profijt, maar als je maar 1 schijf aan die kabel hebt ga je het niet merken.
Hou oud of nieuw de computer ook is, de harde schijf is altijd de langzaamste schakel. Hierdoor zul je het verschil tussen 5400 en 7200 zul wel degelijk merken. De toegangstijd en datadoorvoersnelheid liggen bij de tweede een stukje gunstiger. Hij zal ook warmer worden, meer energie gebruiken en meer geluid maken dan de 5400 als penalty, maar voor de meesten is dat geen probleem. Neem dan gewoon een seagate barracuda, die zijn kampioen in stil en relatief koel werken. Er zijn diverse testen uitgevoerd die op geluid en warmte letten.

Dan gewoon een schijf er in plaatsen van 10.000 rpm en 16 mb cache ;-) Dan weet je zeker dat je een van de snelste schijven heb :P

Greetz Macian