Ik word helemaal gek van Airport!!

Een aantal dagen geleden had ik al een megaprobleem met een update van Tiger. Mijn macbook was niet meer aan de praat te krijgen en alleen een slimme ingeving van forumlid Christianr (altknop ingedrukt houden bij opstarten macbook) kreeg mijn book aan de praat. Na herinstallering van OSX heeft zich inmiddels en ander probleem aangediend in de vorm van het telkens wegvallen van mijn draadloze internetverbinden met het netwerk.

Ik heb er inmiddels 3 avonden aan gespendeerd om het probleem te tackelen :x Wat speelt er zich zoal af in mijn macbookje?

Opstarten > airporticoon in taakbalk licht op en valt na korte tijd weg. Ik zie bij aanklikken mijn netwerk in een lijstje staan en klik het aan. Vervolgens het hele circus van WPE of WPA-Persoonlijk ingevuld. Windows delen, TCP-instellingen met vinkje bij airport, automatisch DHCP, je leest het al, een warwinkel van handelingen die af en toe resultaat opleveren maar telkens teniet worden gedaan zodra ik het macbook uitzet. Zodra ik hem weer aanzet gaat hij niet uit zichzelf naar het laatstgebruikte netwerk sterker, hij zoekt niets op.

Safari werkt ook niet met behulp van diagnotische hulp, Internetverbindingen werkt ook niet want hij ziet de Airpoort niet.

Ik ben ten einde raad en zou graag een stap-voorstap- actieplan willen hebben waarmee ik dit probleem bijvend verhelp.

Is hier iemand die hier eerder mee van doen heeft gehad en er een brilliante oplossing voor heeft weten te vinden want ik als voormalig PC-man ziet door de bomen het bos niet meer

Heb ik ook gehad, op verschillende MacBooks (Pro). Bij mij was het opgelost na de laatste updates te hebben geïnstalleerd. Vergeet ook niet de Airport zelf te upgraden (indien nodig).

Ik heb het macbook net 1 maand in bezit. Je zou toch zeggen dat ik voorlopig niet aan updates van Airport toe ben?

Dat klopt maar de praktijk bij was dus anders. Ik zou het gewoon even proberen.

volgens mij was er onlangs nog een airport update. en dat je apparaat pas een maand oud is, wil niet zeggen dat er per deinitie de laatste software opstaat. je moet altijd updaten totdat je software update niets meer te updaten aangeeft.

wat ook nog wel eens wil helpen is helemaal opnieuw beginnen met je internet instellingen. dat betekent dus ook dat je de betreffende .plist bestanden moet verwijderen (pas daadwerkelijk weggooien als je de instellingen weer helemaal goed heb ingevuld; dus eerst even in apart mapje op je bureaublad)

Kijk daar ga je al. Ik ben geen echte Mac-pro dus zoiets als * plist-bestanden is voor mij acacadabra. Waar staan ze en hoe gaat dat verwijderen en opnieuw instellen veilig in z'n werk? Sorry voor de vele vragen maar ik ben dus ten einde raad.

We proberen je te helpen. Geef preciezer aan wat je gedaan hebt. Zijn alle recente updates geinstalleerd?

OK. Ik heb zondag de update proberen te downloaden die Apple beschikbaar had. Zoiets van 164 mb. Telkens hield hij er halverwege mee op. Dus toen maar besloten het book af te sluiten en het maandag maar eens te proberen.

Maandag book aangezet; niets! Een tip van forummer Christianr bracht het zaakje weer op gang (alt indrukken bij opstarten). OSX opnieuw geinstalleerd met behoud van instellingen en sindsdien geen stabiele internetverbinding te maken.

Zodra ik het via allerlei omslachtige acties weer aan de praat heb en het macbook herstart zoekt Airport Extreme niet automatisch naar het door door mij gemaakte draadloze netwerk. Het staat wel aangegeven in het lijst van netwerken wat boven in de taakbalk aanklikbaar is maar er staat geen vinkje voor.

Zodra ik het aanvink vraagt hij na een tiental seconden om het WPA-persoonlijk wachtwoord wat ik op mijn router heb ingesteld, vul het in en krijg een schermpje van Airport dat hij geen verbinding kan maken.

Ik ga vervolgens naar Safari, activeer het en het scherm vertelt dat er geen verbinding met internet is en dat ik via de diagnotische methode verder kan. Zodra ik hier aan de slag ga krijg ik een zestal airport ledjes waarbij ik tot drie groene lampjes kom, even contact maak met mijn netwerk en vervolgens valt het weg.

Als derde optie ga ik naar de map netwerk in systeemvoorkeuren en zet daar de instellingen zoals ze (volgens vele forummers en handleidingen zouden moeten zijn). Ik zie dan bijvoorbeeld ook bij mijn DHCP-instellingen helemaal geen IP-adres of Submask-adres. Pas wanneer ik hier op PAS TOE druk komt er na enig wachten een IP-adres en maak ik verbinding met Internet. Joepie denk ik dan en sla alles op achter het slot en sluit mijn Macbook af om te kijken of hij na een herstart automatisch weer verbinding maakt. Dat is mij tot nu toe na 40 keer proberen 2 keer gelukt. Het downloaden van de laatste update voor Airport wordt zodoende een moeilijk verhaal.

Kan niet opmaken of je 10.4.9 hebt draaien met alle overige updates zoals airport. Maar dat zou kunnen omdat je geen stabiele verbinding hebt via airport. Als je een vaste verbinding met een utp-kabel (netwerkkabel) maakt tussen je airport en je macbook kun je dan wel een stabiele internetverbinding krijgen. Zo ja, draai software-update.

En let even op, er zijn ook firmware-updates, EFI, of iets dergelijks, welke Softwareupdate automatisch download, maar die je wel handmatig moet installeren vanuit de map Hulpprogramma's.

Zal vanmiddag tijdens mijn lunch maar eens proberen de Airport-update te downloaden en te installeren. Daarnaast is het misschien een idee om de beveiliging van mijn router eens om te zetten van WPA naat WEP omdat Airport daar altijd het eerst om vraagt.

Ik heb precies hetzelfde probleem ook gehad met mijn ibook G4, maar dan 4 maand lang en laatste 3 maand totaal geen internet meer en de laatste maand gaf hij elke keer een kernel error als ik maar met mijn muis over et airport icoontje in de statusbalk ging, herinstallatie mocht niet baten hij herkende soms niet eens dat er airport-hardware aanwezig was.

Ik weet nog steeds niet waar et aan ligt, maar ik heb een sitecom wlan stickie gekocht kost 24 euro bij paradigit en internet werkt weer perfecto, ok je zit wel iederekeer aan zo’n stickie vast maja zo zij het.

waarschijnlijk heb je in de airport instellingen onder het tabje Network aangevinkt dat airport IP adressen mag distribueren. Airport overruled dan de andere IP adressen waardoor je netwerk uitvalt

zorgen dat deze optie uitgevinkt is en update.

hoop dat dit helpt.

Ik ben er uit! Even vertellen voor anderen die hier mee zitten.

Toen ik mijn Macbook kocht had ik binnen 2 minuten Internet m.b.v. de gewone instructies. Vorige weekeinde meende ik dat ik de update voor OSX Intel (160mb) moest installeren omdat dat werd aangegegeven door mijn updatealert.

De download liep telkens vast en uiteindelijk had ik er genoeg van om telkens maar weer het proces opnieuw in gang te zetten en heb ik na mijn klusjes die ik had te doen het Macbook uitgezet.

Toen ik hem maandag weer wilde opstarten bleef hij hangen in het grijze opstartscherm met de draaiende cirkel. Niets van alle shortcuts hielpen en uiteindelijk bleek Alt-indrukken tijdens het opstarten weer leven in het Macbook te brengen en heb ik OSX opnieuw geïnstalleerd vanaf de bijbehorende DVD1 en DVD2. En daar zit hem nu de kneep! Ik denk dat de voorgeïnstalleerde OSX-versie actueler (inclusief update voor Airport Extreme 2007 001) was dan de versie die op de DVD’s stond en problemen gaf met Airport Extreme en WEP/WPA-instellingen.

Tussen de middag even naar huis gegaan (tot groot verdriet van collega’s die mijn hulp ergens voor nodig hadden :wink: ) en heb de router volledig gereset en zonder beveiliging opgestart. Daarna alle instellingen op het gebied van Airport, TCP, DHCP en wat al niet meer in het Macbook verwijderd of op default gezet, opnieuwd opgestart, rechtsboven op het vage airport-tekentje geklikt en een vinkje voor DEFAULT gezet. Hierna kreeg ik direct een internetverbinding.

Weer een herstart gemaakt en nu verscheen het airport-tekentje in zwarte gedaante als teken dat het actief was. Wederom een prima Internetverbinding. Dat gaat goed, dacht ik.

Terug naar de router en hier een WEP-key aangemaakt van 30 tekens, de router gereboot, het netwerkaanmeldscherm voor de router opnieuw geconfigureerd inclusief het wachtwoord en vervolgens het Macbook opgestart. Weg was het zwarte Airport-teken en na het aanvinken van mijn defaultnetwerk kreeg ik prompt weer een signaal dat hij geen contact kon maken met de router.

Terug naar de router, wederom alles weer op onveilig, het macbook qua instellingen nog even gecheckt of alles neutraal stond en toen de Airport Extreme Update 2007 002 geïnstalleerd vanaf een CDRom. De router nu op WPA-Persoonlijk gezet, alles binnen het netwerk opnieuw geconfigureerd en vervolgnes het Macbook afgesloten en een herstart gemaakt. Al snel [b:70e755ae06]dook dat heerlijke zwarte icoontje van Airport op in de taakbalk.[/b:70e755ae06]. Met knikkende knieën wederom een herstart gemaakt en weer kreeg ik zowaar het zwarte icoontje! Na de 3e en 4e keer een herstart te hebben gemaakt durfde ik er eindelijk aan: GELUKT!!!

Ik hoop dat iedereen die met dit probleem zit (en dat zullen er best een paar zijn) iets heeft aan mijn wederwaardigheden. Wat je wel moet bedenken is dat de update 2007 002 regelmatig problemen kan opleveren met routers van D-Link. Bezint eer ge begint.