Ik zie door de bomen het bos niet meer... macbook air 13 inch

Hallo Allemaal,
Ik heb al heel wat internet pagina’s gelezen, maar kom er even niet meer uit. Wie wilt mij helpen?

Ik wil een 2e hands macbook air (of toch een macbook pro) aanschaffen. 13 inch
Wat wil ik ermee?

• filmpjes kunnen afdraaien
  • photoshop en lightroom af en toe erop gebruiken (tijdens workshop, verder heb ik een desktop voor dit werk)
  • tekstverwerken a la wordt etc voor mijn werk
  • internetten
  • zowel meenemen naar mijn werk als thuis.

Ik heb MP afgezocht, en heb nu diverse opties in mijn hoofd. Ik lees overal dat je beter 8gb dan 4gb kan kiezen, dus daar let ik al op.
Keuze:

• macbook air 2013 model 16gb 256gb 230 cycli 650 euro

• macbook air 2013 model 8gb 512 gb 500 cycli 800 euro

• macook air (jaartal nog onbekend) 8gb met een I7 processor ?? (te weinig verstand hiervan, de anderen zijn allemaal i5?) 815 euro

• macbook pro early 2013 256gb 8gb 1000 cycli 770 euro

• macbook pro 2014 128 gb 900 euro

en nu zie ik een nieuw model (??) bij mediamarkt voor 975 euro, Macbook air 13 inch 8gb / 128gb

Waar moet ik nou toch op letten als ik wil dat mijn laptop vlot werkt?
Groetjes van Kim

hoeveel gb?

Wikken en wegen:

• Voor jouw werkzaamheden is i5 ruim voldoende.
  • Filmpjes kijken lijkt mij 128GB harde schijf misschien te krap of je moet regelmatig even synchroniseren, zou dus kijken naar minimaal 256GB.
  • 8GB is goed, 16 GB nòg beter, vooral Photoshop heeft altijd geheugen-honger. Maar als je al een goede desktop hebt voor ernaast, is 8GB ook geen ramp. Ik zou eerder neigen naar deze:

Deze is een betere keus dan die eronder
(macbook air 2013 model 8gb 512 gb 500 cycli 800 euro)

hoi svs, dank je wel voor je snelle reactie en hulp.

lk weet og niet hoeveel gb de macbook pro heeft, vraag ik nog na.

Ik lees soms dat een macbook pro toch wel een must zou zijn voor photoshop ? tov de macbook air? is dat dus onzin?

En jij geeft dus aan dat dat model uit 2013 prima is? dat zou fijn zijn, is wel een fijne prijs ook !
En … een 16gb / 8gb verkies ik dus boven de 512gb tov 256gb

Wat is heb je voor een desktop computer en voldoet deze aan je eisen?

Misschien kunnen we op die basis een betere beslissing maken. Een laptop mag vaker iets mindere kwaliteit zijn dan de desktop.

hoi shmoo, ik heb een vrij simpele desktop, maar werk er prima mee.
Ik heb een dell scherm overigens. en een medion computer, ik zie i5 - 4440 cpu 3.10Ghz 8gb ram
verder een NAS, waar ik alle foto’s naartoe verplaats.
Heb je hier iets aan :wink:

Afhankelijk van je budget en de periode waarover je de laptop wilt gaan gebruiken voordat je weer een andere aanschaft.
Als je bijvoorbeeld nog 5 jaar ermee vooruit wil, moet je omwille van de constante MacOS updates niet voor een té oud model kiezen.

Kies wel een model met een SSD. Het verschil met een 5400rpm HDD zal je zeker merken.
8GB is voor normaal Photoshop (zwaarste app die je aangeeft) gebruik ruim voldoende.
Kijk ook even naar het aantal cycli van de batterij. Hoe lager dat aantal, hoe langer het waarschijnlijk is dat de batterij goede prestaties blijft leveren.

Als ik die processor Core i5 4440 in de desktop zie dan kan ik die volgens mij linken aan de generatie die bij de Mac in de iMac 2013 wordt gebruikt (Hassell)

Je kunt dan een MacBook Air of Pro uit 2014 nemen en de kans is groot dat deze altijd sneller zal zijn dan je desktop. Wel minimaal 8GB nemen, 16GB is geen must dat kun je later in je desktop stoppen.
Alleen ik zie daar prijzen staan van rond de 800,- voor een tweedehands 2014 machine. Persoonlijk zou ik dan altijd voor 975,- nieuw gaan dan heb je ook weer garantie en het verschil is 175,-

shmoo, fijn dat je met mij mee denkt, bedankt daarvoor.
Ja 800 vind ik ook een beetje veel voor 2e hands
Deze is wel leuk qua prijs,… – macbook air 2013 model 16gb 256gb 230 cycli 650 euro maar is 2013 model een afrader?

night: ja ik wil zeker nog wel 5 jaar vooruit met de laptop die ik ga kopen idd. Goed om te weten dat ik dus naar SSD moet kijken! En idd letten op de cycli, dus die van 1000 cycli valt al af.

is een macbook pro nou zoveel “beter” dan een macbook air?

Ik zou er toch eens rustig voor gaan zitten en kijken wat je precies allemaal nodig hebt, wat je wilt en hoe je het gaat gebruiken.

Nu heb je een Windows PC kast staan, die is nog prima en daar zoek je een laptop (Mac) bij. Dus je gaat dan met Windows (desktop) werken en Mac (laptop). Dit is niet verkeerd maar ik voorzie zo al een aantal dingen waar je qua synchronisatie in de problemen kan komen.

De meeste mensen betalen bij Apple dat stukje meerprijs vanwege de integratie tussen OS X en iOS.

Ik wil je niets verkopen of pushen richting iets maar als ik Kim was zou ik eens gaan kijken wat ik voor die Windows PC tweedehands zou kunnen krijgen. Als je daar nog een leuk bedrag voor zou kunnen krijgen dan zou ik die inruilen voor een Mac mini.
http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/desktops-apple/m1126353863-mac-mini-late-2014-met-magic-keyboard-2-en-magic-mouse-2.html

Dit type wisselt voor ±600,- van eigenaar. Hier kun je ook een SSD in laten leggen en dan heb je qua desktop snelheid voldoende. Kortom, op die manier heb je dan al een Mac desktop. Voor relatief weinig geld je Windows bak ingeleverd voor een prima Mac.
Als je dan tweedehands een 2014 of 2013 MacBook erbij koopt dan schat ik dat je alles bij elkaar ergens rond de 1000,- kwijt bent maar dan heb je wel alles Mac en mocht je al een iPhone bezitten op dit moment dan heb je drie Apple spulletjes dat geniaal samenwerkt via iCloud en dat soort shit.

Nu weet ik niet hoeveel 1000,- is voor Kim maar met zo’n setup is Kim wel ineens KimCool. ?

Ik heb zo’n 13" air een maand of 6 geleden nieuw gekocht, en die bevalt me prima. De laatste photoshop erop, en de office en dergelijke, en het draait als een tierelier. ik heb nog geen geheugenproblemen gezien. En de batterijtijd…wow!

hi shmoo, haha thanks, ik ga dr eens naar kijken, zou wel een hele omslag zijn, ik werk graag op mijn desktop namelijk :wink:

bianco: welke heb jij gekocht? de nieuwe in de winkel of een oudere variant? een macbook air?

Als je graag (en met plezier?) op je desktop werkt, zou ik fijn voor een Windows laptop gaan.

Precies… Wat je vooral niet moet doen is een MacBook kopen om daar Windows op te installeren wanneer je gewoon prettig met Windows kunt werken op je PC. Dan moet je gewoon een Windows laptop erbij kopen, ook veel goedkoper en dan heb je ook een goede ervaring tussen desktop en laptop.

Een Mac moet je alleen kopen wanneer je ook echt van plan bent te switchen naar een ander OS.

oke, bedankt voor de tips !

Is een battery cycli van 550 veel? of valt dat wel mee bij een mac?

Dat is halverwege. Apple gaat van een cycli van 1000 voordat deze op is. Wanneer je een tweedehands MacBook koopt met 550 zal je er dus vanuit moeten gaan dat je ergens tussen 2 a 3 jaar de batterij moet vervangen. Het is namelijk moeilijk te zeggen wanneer dit moet maar in het slechtste geval iets voor 2 jaar (na jouw overname) en in het beste geval zal je er bijna 4 jaar mee doen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201585

oei oke , dank je wel !

Ik heb toch besloten van een macbook air te gaan, aangezien ik uiteindelijk ook mijn desktop ws ga vervangen voor mac.

Ik zie nu een macbook uit 2012 …

http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/laptops-apple/m1124189514-macbook-air-13-inch-mid-2012-8gb-ram-128gb-ssd.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr&pos=1

zouden jullie aub met mij mee willen kijken?
is deze echt te oud? of is het nog prima? ik heb geen idee hoe dat veranderd in de loop der jaren

Die zou ik niet kopen omdat deze halverwege 2017 5 jaar oud wordt. Uit deze machine ga je ongeveer 2 jaar echt werken halen en het 3e jaar zal dan meer ‘behelpen’ zijn.

Als je dat gaat omrekenen kom je dan uit op zo’n 300,- per jaar. Dat is te veel voor een tweedehands (oudere) machine.

Een Mac moet ergens tussen de 200 en 300,- per jaar kosten voor de gemiddelde gebruiker.

oke , duidelijk ! dank je wel shmoo ! ik leer hier nog eens wat :wink:

deze ziet er wel interessant uit, is nog echt als nieuw… maar ja, … ook wel bijna de nieuwprijs met zijn vraagprijs van 850

http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/laptops-apple/m1125259182-complete-apple-macbook-air-13-1-6ghz-i5-128gb-ssd-2016.html?c=aba4801fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e&previousPage=mijnberichten

Dat is het nadeel van een tweedehands machines kopen die eigenlijk nog zo goed als nieuw zijn. De eigenaren van deze machines gaan uit van de 1099,- of 1033,- oorspronkelijke aankoopprijs.

Dus 850,- is al een hele nette korting als je kijkt naar de nieuwsprijs en dat deze machine pas een maandje of 4 gebruikt is. Vergelijk je dat met de 975,- tijdelijke deal die er op dit moment is dan ga je twijfelen. Veel goedkoper dan 975,- zal hij echt niet worden, zo werkt dat niet bij Apple producten. Hooguit over een paar maanden 25,- dus dat je zo’n machine voor 965 of 950,- kunt kopen maar lager dan dat zie ik niet gebeuren.

De goedkoopste MacBook ooit was volgens mij nieuw 899,- en dat was een machine die veel minder kwaliteit had dan de huidige generatie Air. Je moet begrijpen dat iedereen hier op OMT 1000,- voor een MacBook Air een zeer goede prijs zal vinden omdat die machine dat waard is.

Persoonlijk zou ik kijken of je bovenstaande machine kunt kopen voor 800 of 825 zo niet dan zou ik een nieuwe kopen voor 975,- als er geen betere advertentie is. Het probleem met met Marktplaats is dat er zoveel wannabe ondernemers opzitten. Die zijn dag en nacht aan het zoeken naar de beste dealtjes om ze in te kopen en dan weer met winst door te verkopen.

Dit wilt zeggen dat er 19 mensen contact hebben gehad met de verkoper. Als je daar op gaat letten dan zal je zien dat vaak binnen 2 uur al 7 mensen hebben gereageerd op advertenties. Dat is abnormaal hoeveel werklozen er in dit land zijn die op producten van Apple jagen.