ikonen permanent in dock

Ik wil voor een oudere Mac gebruiker, die elke keer zijn ikonen "kwijt" is, de ikonen vastzetten in het dock, zodat ze er niet per ongeluk uitgegoioid kunnen worden. Sommige programma's lukt dat wel (door als het progrmma open is op het ikoon te staan en "permanent in dock" te kiezen. Met Safari, iTunes etc lukt dat niet, terwijl dat juist de programma's zijn waar het om gaat.

hoe kan ik dat doen ?

Ook niet als je ze versleept naar een andere positie in het dock als je het programma open hebt?

[quote:48b3b4919a="EagerB0bNerd"]Sommige programma's lukt dat wel (door als het progrmma open is op het ikoon te staan en "permanent in dock" te kiezen.[/quote:48b3b4919a]

Die optie zorgt ervoor dat programma’s die je geopend hebt, maar nog niet standaard in de dock stonden, nu wel steeds standaard in de dock staan. Safari staat standaard al in de dock. Ook als je “permanent in dock” gebruikt kun je de iconen er gewoon weer uit slepen, dus dat is niet wat je zoekt.

Dan moet je een account met beperkte rechten aanmaken, die het dock niet kan wijzigen, alleen een administrator kan dat dan.

[quote:e7fde27906="EagerB0bNerd"]Ik wil voor een oudere Mac gebruiker, die elke keer zijn ikonen "kwijt" is, de ikonen vastzetten in het dock, zodat ze er niet per ongeluk uitgegoioid kunnen worden. Sommige programma's lukt dat wel (door als het progrmma open is op het ikoon te staan en "permanent in dock" te kiezen. Met Safari, iTunes etc lukt dat niet, terwijl dat juist de programma's zijn waar het om gaat.

hoe kan ik dat doen ?[/quote:e7fde27906]

als een eenvoudige finder niet de oplossing is, kun je misschien een setje ergens opslaan en dan applescript laten runnen en alles weer in het dock laten plaatsen (nadat hij helemaal is leeggehaald). maar ik weet niet of dat kan.

je zou eventueel ook aliassen op het bureaublad kunnen plaatsen? misschien is het op die manier ook makkelijk. dit is echter geen oplossing voor je probleem.

ik zit al te zoeken in de help, daar staan wel wat tips zoals "eenvoudige finder" of idd een gebruiker aanmaken met beperkle rechten.

probleem was dat ik instructies wilde geven op afstand, dat zal hiebij niet lukken… :?

Ik heb bij de oma van mijn vrouw ook een account met beperkte rechten aangemaakt zodat het dock niet veranderd kan worden. Ik vind dat een nadeel van het Dock, je sleept er te makkelijk dingen uit als je even een verkeerde beweging maakt en die krijg je niet zomaar weer terug (appeltje-z werkt helaas niet). Alleen is een beperkte account wel lastig op afstand aan te maken :-(

Groet,
Job

Dat kun je instellen met Transparentdock