iLife'06 ontvangen! maar eerst backuppen?

Vandaag werd iLife'06 door UPS bezorgd. Joepie! Maar alvorens aan de slag te gaan wil ik eerst mijn iTunes en iPhoto bibliotheek backuppen.

Ik ben echter weinig ervaren met backuppen en DVD’s branden.

Ik heb een jaar geleden al eens al mijn foto’s op een DVD-RW gebrand (rechtstreeks vanuit iPhoto) met het idee dat ik er dan later altijd weer dingenbij zou kunnen branden…
Vandaag die bewuste DVD-RW er weer in gedaan echter het blijkt dat er niks meer bij te branden is; ook lijkt het onmogelijk de schijf met disk-utilities leeg te maken… ? Heb ik deze dan zonder het te weten definitief afgesloten?

Wie kan mij helpen met de volgende vragen:

• is deze DVD-RW alsnog te beschrijven?
  • hoe kan ik een DVD-RW schijf meermalen gebruiken om backupfiles op te schrijven
  • hoe kan ik simpele backups maken van mijn libraries (ik hoef geloof geen backup van mijn gehele HD te maken)
  • moet ik dan een apart programma zoals ‘toast’ kopen?

Ik zit al een tijdje te zoeken op dit forum, de apple site en in de ‘MacOSX Missing Manual’ maar kan het maar niet vinden. Backuppen en DVD’s branden lijkt toch minder apple-eenvoudig…

Ik zal dankbaar zijn met wat hulp! (tot die tijd durf ik iLife’06 nog even niet te installeren)

Gewoon het programma iBackup gebruiken. Kan op dezelfde HD, op een externe HD, via een netwerk of na afloop de map branden op DVD of CD.

Maar je hoeft eigenlijk niet eens te backuppen, de installatie is harstikke veilig.

Het DVD-RW gebeuren vergeten is mijn advies.

Gewone dvdees branden (zijn zo goedkoop tegenwoordig) en meer dan een als het om belangrijke data gaat.
Voor dagelijkse back-ups een externe HD gebruiken.

Gewoon even een backup je maken (kopie) op je harddisk en dan iLife 06 er over heen zetten, dan heb je nog altijd een backup mocht het mislukken. Ik heb hem er overheen gezet. Hij vond (iPhoto6) nog foto die ik meend eal weg te hebben gegooid en hij maakte folder die ik al had weg gedaan. Meede ik althans. Alles is verders goed gegaan. iTunes ohief je geen backuop van te maken. Want als je up to dat ebent dan heb je al de nw iTunes en die wordt dan niet geïnstalleerd. Wle merkt eik op dat sommige aangekocht themes niet meer werkte, de leverancieers hebben updates belooft.

Mocht je toch nog een backup op RW willen zetten dan kun je hem wissen mbv schijfhulpprogramma.
Uit de hulp van dit progje
Plaats de schijf in de optische-schijfeenheid van de computer.
Open Schijfhulpprogramma (in de map ‘Hulpprogramma’s’ in de map ‘Programma’s’).
Selecteer de schijf in de linkerkolom en klik op ‘Wis’.
Selecteer ‘Wis versneld’ als u de oude informatie niet met nullen wilt overschrijven.
Klik op ‘Wis’.

Die DVD-RW eerst copieeren naar je buroblad,dan wissen en dan de oude info + wat je erbij wilt zetten weer op de DVD-RW.

Wat Sally al zegt: gewoon een dvd'tje extra gebruiken, of een paar dvd's/ Risico te groot voor een paar Euro.

Ik heb mijn foto’s op 3 Macs staan + 1 iPod. En het moet eigenlijk nog op een externe hd of op een Mac in een ander huis.

Hoorde recent nog wat ervaring van anderen (weliswaar windows, maar Macs kunnen ook kapot). Alle foto’s van baby weg. Was ook niet meer te redden door hd-recovery bedrijf.

Bedankt allemaal! heb inderdaad m'n library voor de zekerheid elders op de HD gekopieerd en daarna de iLife'06 DVD er in gedaan. >> alles is prima verlopen en iPhoto'06 draait zonder problemen!

Zal het advies van sally overnemen en een serie gewone DVD’s kopen. Maar, hoe weet ik of mijn iMac G5 met superdrive (eerste generatie) ook DVD+R kan gebruiken?

En dan nog die vraag over DVD-RW’s wissen: als ik de oude DVD-RW (waarop ik ooit een serie foto’s wegschreef) met Disk Utilities bekijk wordt aangegeven dat deze ‘alleen lezen’ is … betekent dit dat ik hem nu nooit meer kan wissen?