Illegale software (e.d.)

Beste mede Mac-ers,

Wat vinden jullie van het gebruik van illegale software?
Op het forum las ik dat de meeste software voor de Mac illegaal verkrijgbaar is via Internet. Geldt dat ook voor Photoshop, Word voor Mac en dergelijke programma’s? Hoe zit het dan met de kwaliteit ervan en eventuele risico’s die er aan downloaden zitten?
Maar los daarvan, is er ook een ethische kant, vergelijkbaar met illegaal muziek downloaden.

Benieuwd naar respons.

Groet,

André.

alle programma's zijn wel te vinden op internet. Donwloaden gaat meestal niet probleemloos. Maar ik vind dat je beter kunt betalen voor de programma's. Zo geef je ook de softwaremakers geld om weer een betere versie te maken...

[quote:adbd673e33="MacAndreZ"]...Wat vinden jullie van het gebruik van illegale software? ...[/quote:adbd673e33] Niet meer of minder dan diefstal.

Als je in het voorgezet onderwijs zit kun je vaak goedkoop aan legale sosftware komen. Dat heb ik ook gedaan. Zo heb ik bijvoorbeel offfice v X voor slechts € 22,= kunnen kopen (legaal met licentie). Kijk maar eens op www.slim.nl. De school moet wel een overeenkomst met dit bedrijf afgesloten hebben.

Ook geldt dat vaak voor schoolgaande kinderen in het voortgezet onderwijs. (Tenminste wel op mijn onderwijsinstelling).

voor sommige bedrijven en hoge scholen en universiteiten kun je kijken op surfspot.nl Offcie voor 13,75 :)

Ik heb best wel eens software gedownload. Maar bijna altijd om te bekijken of het het geld waard is om te kopen. Bevalt het > kopen, is het niks > delete... Ik hou van netjes zakendoen, maar je hoeft niet vromer te zijn dan de paus...

:twisted: lees het bericht dan ook maar betreffende de winstmarge op ms windows, ca 85 %, zij spelen het hun zelf in de hand dan. En met Bill hoef je geen medelijden te hebben. ik heb wel met kleine bedrijfjes die weinig winst maken medelijden als hun produkt continue wordt gecopieerd.

Nou, Steve Jobs zit ook niet krap bij kas hoor. Eigenlijk zeg je dus dat de software makers de ware dieven zijn?

Toen in een donker verleden toen ik nog een pc had, was heel veel software op mijn pc illegaal (incl. Windows98), maar nu met een Mac helemaal niets.

Als het op downloaden aan komt, maakt men altijd onderscheid tussen software en muziek. Vind men het downloaden van software vaak diefstal of onethisch, met mp3's heeft niemand moeite. vaak geven ze dan als reden op dat ze wel het cd kopen als ze het leuk vinden, of ze hebben het origineel. toch is het downloaden van mp3 ook illegaal. ook al koop je de cd later. je kunt ook in de winkel naar de cd luisteren en dan besluiten of je hem koopt.

Dan ben ik wel benieuwd wie Limware op zijn mac heeft geinstalleerd. Dan zal er geen sprake meer zijn van legale handel.

Helemaal strikt zijn, zal toch lastig worden. Ga maar eens na wat je in feite los van software kopieëren, of software kopieën gebruiken eigenlijk niet mag; Een van de bieb, of hoe dan ook geleende cd kopieëren, printjes maken van publicaties, pics van internet saven (zit ook auteursrecht op), muziek opnemen tijdens een concert, etc. Wat is nog redelijk en waar ga je over de schreef. Of doe je dat sowieso met kopieëren/printen/opnemen?

Ik ben er een tijd mee bezig geweest en vond alle apple warez goed te downloaden. 99% virusvrij, alleen sommige kleine appjes hadden soms wat virussen maar daar lig je ook niet wakker van. Een van de nadelen van deze tijd is dat alle apps enorm zijn. Vooral spellen slurpen ruimte en dat maakt de distributie ervan weer wat moeilijker. Als je eens een kijkje wil nemen over hoe het gaat en zou moeten is www.********.com een aardige site. Voor serials kun je kijken op http://www.********/macclub/ sinds 1 december ook weer een nieuwe versie. Inclusief allerlei lees programmatjes.

Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat het soms wel leuk is om bijvoorbeeld photoshop te gebruiken om een keer een plaatje te maken, om daar meteen veel geld voor neer te leggen slaat nergens op. Als je het echt nodig hebt om je brood te verdienen moet je het toch kopen, ook als je veel en graag met photoshop etc werkt krijg je op gegeven moment toch het gevoel dat je fout bezig bent.

Programma’s om software te downloaden zijn er genoeg, maar er wordt meestal 1 belangrijk netwerk vergeten: IRC. Hier zijn meestal de laatste 0-day releases te vinden en met het grootste gemak te downloaden (1 commando en het wordt naar je toe gezonden, zonder dat je hiervoor moet betalen enzo) op dat irc is het alleen de bedoeling de nieuwste spellen en programmas (ook muziek) zoveel mogelijk te versprijden. Heb geen idee waarom, maar het gebeurt.

Een MP3 map op je harde schijf hebben kan ook niet echt veel kwaad. Je luistert ook naar de radio zonder dat je daar echt veel voor betaald. Soms neem je wat op op casette, md, cd etc… mag ook niet. En wie van jullie heeft er thuis cassettes liggen met muziek die je niet gekocht hebt? Of videobanden met films van tv?! Dit is niet iets wat erg nouw genomen moet worden vind ik.

Een programma dat je een keer illegaal gebruikt kan geen kwaad, maar als je het vaker (+10 ofzo) gebruikt dan is het wel schadelijk voor de programmeurs. Die moeten ten slotte ook hun centjes verdienen?!

[mod:6fa8aaea59=“iRuben”]Links naar warez sites gewist…[/mod:6fa8aaea59]

Ik vind dat als je student bent of het niet commercieel gebruikt, dat je best eens een illegaal programma mag gebruiken, sommige pakketten daar koop je een nieuwe mac voor zo duur als dat ze zijn.. maar gebruik je het in een bedrijf en verdien je er centen mee dan vind ik het niet meer als normaal dat je de software legaal aanschaft, jij verdient er ook je brood mee, en je hebt je investering er vrij snel weer uit.

Ook vind ik als gewone thuis hobbier dat het ook zijn voordelen heeft, op limewire kun je dingen vinden waar je misschien nog nooit van gehoord of mee gewerkt hebt, blijkt dit na testen bijvoorbeeld ideaal te zijn voor jouw bedrijf, kun je het natuurlijk voorstellen aan je baas om dit pakket aan te schaffen, wat dan weer ten goede komt aan de softwareboeren…

En ik denk ook dat een softwareboer er weinig last van heeft als een hobbier een beetje thuis zit te hobbien… en er verder niets mee doet.
verdien je er centen mee dan moet je wel natuurlijk het pakket kopen…

:twisted: :roll: :roll: :lol:

Ik vind dat als je student bent of het niet commercieel gebruikt, dat je best eens een illegaal programma mag gebruiken, sommige pakketten daar koop je een nieuwe mac voor zo duur als dat ze zijn.. maar gebruik je het in een bedrijf en verdien je er centen mee dan vind ik het niet meer als normaal dat je de software legaal aanschaft, jij verdient er ook je brood mee, en je hebt je investering er vrij snel weer uit.

Ook vind ik als gewone thuis hobbier dat het ook zijn voordelen heeft, op limewire kun je dingen vinden waar je misschien nog nooit van gehoord of mee gewerkt hebt, blijkt dit na testen bijvoorbeeld ideaal te zijn voor jouw bedrijf, kun je het natuurlijk voorstellen aan je baas om dit pakket aan te schaffen, wat dan weer ten goede komt aan de softwareboeren…

En ik denk ook dat een softwareboer er weinig last van heeft als een hobbier een beetje thuis zit te hobbien… en er verder niets mee doet.
verdien je er centen mee dan moet je wel natuurlijk het pakket kopen…

:twisted: :roll: :roll: :lol:

Hm... dit is een van de kwesties die ook bij mijn andere hobby op duikt.

Programma’s:
In principe is het illegaal gebruik van software strafbaar.
Ik heb zelf het volgende voorgehouden:
Van grote dure apps (PhotoShop, Quark) die ik sporadisch gebruik, zou ik wel een illegale versie kunnen gebruiken.
Van apps die goedkoop zijn (shareware) of die ik veel gebruik (MS Office), koop ik de originele versie. Voor bijvoorbeeld MS Office heb ik als student een goedkope licentie gekocht.

En verder:

Plaatjes:
Prive-gebruik of voor recensies is OK. Bij commercieel gebruik moet je proberen toestemming te vragen van de eigenaar en zo nodig betalen voor de auteursrechten. Plaatjes op CD-R kopen is gewoon verspilling van m’n geld.

MP3:
Ik download alleen Japanse liedjes, omdat ze hier gewoon nauwelijks verkrijgbaar of te duur zijn. Als ik heel erg van een bepaald liedje hou, bestel ik de CD ervan on-line. En niet van die bootlegs, maar gewoon vanuit Japan.

Films:
Ik ben een fan van Japanse animatie (anime). Alleen als er van de serie nog geen DVD uit is (officieel Engels ondertitelde versie), download ik 'm, en dan alleen een paar delen (behalve als ik de serie erg goed vind, want die ga ik toch kopen). Bootleg DVD’s koop ik sowieso niet. Da’s weggegooid geld.

Elger schreef:

[quote:7014521bac]Een MP3 map op je harde schijf hebben kan ook niet echt veel kwaad. Je luistert ook naar de radio zonder dat je daar echt veel voor betaald. Soms neem je wat op op casette, md, cd etc… mag ook niet. En wie van jullie heeft er thuis cassettes liggen met muziek die je niet gekocht hebt? Of videobanden met films van tv?! Dit is niet iets wat erg nouw genomen moet worden vind ik.[/quote:7014521bac]

Het zit 'm in de kwaliteit: een digitale kopie (AVI, MP3, scan) “veroudert” niet omdat een kopie ook digitaal een exacte kopie is van het origineel. Een analoge kopie (VHS, geluidscassette, fotokopie) verliest bij elke overdracht een stuk kwaliteit. Na een twintigtal keren te zijn gekopieerd zie je het verschil erg duidelijk (ze hebben geen Dreft gebruikt :wink: ).

“Het is niet de schuld van de techniek, maar van de mens die de techniek gebruikt.”

Meneer of mevrouw De Student c.q. De Hobbyist werkt lekker met "geleende" software. Hij/zij vindt het zo leuk en boeiend dat hij/zij er zijn/haar beroep van maakt. Gaat hij/zij die "geleende" software die hij/zij sinds "enige" tijd gebruikt nu netjes betalen omdat hij/zij die nu beroepsmatig nodig heeft? :roll: :?:

[quote:0d8b6a8841="shychung"]Hm... dit is een van de kwesties die ook bij mijn andere hobby op duikt.

MP3:
Ik download alleen Japanse liedjes, omdat ze hier gewoon nauwelijks verkrijgbaar of te duur zijn. Als ik heel erg van een bepaald liedje hou, bestel ik de CD ervan on-line. En niet van die bootlegs, maar gewoon vanuit Japan.

Elger schreef:

[quote:0d8b6a8841]Een MP3 map op je harde schijf hebben kan ook niet echt veel kwaad. Je luistert ook naar de radio zonder dat je daar echt veel voor betaald. Soms neem je wat op op casette, md, cd etc… mag ook niet. En wie van jullie heeft er thuis cassettes liggen met muziek die je niet gekocht hebt? Of videobanden met films van tv?! Dit is niet iets wat erg nouw genomen moet worden vind ik.[/quote:0d8b6a8841]

Het zit 'm in de kwaliteit: een digitale kopie (AVI, MP3, scan) “veroudert” niet omdat een kopie ook digitaal een exacte kopie is van het origineel. Een analoge kopie (VHS, geluidscassette, fotokopie) verliest bij elke overdracht een stuk kwaliteit. Na een twintigtal keren te zijn gekopieerd zie je het verschil erg duidelijk (ze hebben geen Dreft gebruikt :wink: ).

[/quote:0d8b6a8841]

Dit is niet helemaal waar, geluidscasette die je goed bijhoud blijft van prima kwaliteit, VHS is dan minder, maar daarvoor heb je ook een betamax, video2000 of dvdrecorder voor gekocht. Een dvd recorder legt alles ook haarscherp vast (kan alleen aan de slechte ontvangst liggen dat het er niet uit ziet).
Mp3 is daarnaast veelal bagger. Zeker op kazaaa ben je een tijd bezig om mp3’s die goed zijn geript + goede geluidskwaliteit + het echt mp3tje (dus geen loop, of valse naam). Daarnaast doet mp3 veelal onder aan radio via de kabel. Zeker mp3s op 128 kbits.
Films op DivX kwaliteit zijn meestal wel aardig, maar jah. na 1 of 2 keer kijken gooi je die toch aan de kant.

[quote:0d8b6a8841=“michelvdb”]Meneer of mevrouw De Student c.q. De Hobbyist werkt lekker met “geleende” software. Hij/zij vindt het zo leuk en boeiend dat hij/zij er zijn/haar beroep van maakt. Gaat hij/zij die “geleende” software die hij/zij sinds “enige” tijd gebruikt nu netjes betalen omdat hij/zij die nu beroepsmatig nodig heeft? :roll: :?:[/quote:0d8b6a8841]

ja, moet. Zo niet dan ben je de crimineel. Je moet als hobbyist het toch ergens van leren. Je kan uiteraard geen dtp bedrijf beginnen als je geen dtp skills daarvoor hebt ontwikkeld op de computer. Daarnaast, als je echt fanatiek in je hobby bent koop je ook wel.

Ik denk langs de beide kanten. Ik vindt wel dat goede software allemaal mag worden beveilig... maar dan degelijk, maar dat er wel goeie demo's van op de markt komen zodat je eerst eens kan zien of het iets voor je is en dan pas aankopen. de meeste software is ook onmenselijk duur. En voor windhoos ( wat geen echte software is :wink: ) heb ik dan weer een andere uitleg. Mor kom de deze moet eens verder blokken.

Ik begrijp dat studenten de software voor een habbekrats kunnen kopen, Ik wil graag legale software kopen, welke student wil dit voor mij kopen, mag ietsje meer gaan kosten dan wat jij er voor betaald..... Is wel een beetje stout maar ik gebruik het gewoon als hobby, en gewoon kopen vind ik wel errrrrug duur, dan koop ik liever een nieuwe mac. alles beter dan ilegaal toch... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: