Hm... dit is een van de kwesties die ook bij mijn andere hobby op duikt.
Programma’s:
In principe is het illegaal gebruik van software strafbaar.
Ik heb zelf het volgende voorgehouden:
Van grote dure apps (PhotoShop, Quark) die ik sporadisch gebruik, zou ik wel een illegale versie kunnen gebruiken.
Van apps die goedkoop zijn (shareware) of die ik veel gebruik (MS Office), koop ik de originele versie. Voor bijvoorbeeld MS Office heb ik als student een goedkope licentie gekocht.
En verder:
Plaatjes:
Prive-gebruik of voor recensies is OK. Bij commercieel gebruik moet je proberen toestemming te vragen van de eigenaar en zo nodig betalen voor de auteursrechten. Plaatjes op CD-R kopen is gewoon verspilling van m’n geld.
MP3:
Ik download alleen Japanse liedjes, omdat ze hier gewoon nauwelijks verkrijgbaar of te duur zijn. Als ik heel erg van een bepaald liedje hou, bestel ik de CD ervan on-line. En niet van die bootlegs, maar gewoon vanuit Japan.
Films:
Ik ben een fan van Japanse animatie (anime). Alleen als er van de serie nog geen DVD uit is (officieel Engels ondertitelde versie), download ik 'm, en dan alleen een paar delen (behalve als ik de serie erg goed vind, want die ga ik toch kopen). Bootleg DVD’s koop ik sowieso niet. Da’s weggegooid geld.
Elger schreef:
[quote:7014521bac]Een MP3 map op je harde schijf hebben kan ook niet echt veel kwaad. Je luistert ook naar de radio zonder dat je daar echt veel voor betaald. Soms neem je wat op op casette, md, cd etc… mag ook niet. En wie van jullie heeft er thuis cassettes liggen met muziek die je niet gekocht hebt? Of videobanden met films van tv?! Dit is niet iets wat erg nouw genomen moet worden vind ik.[/quote:7014521bac]
Het zit 'm in de kwaliteit: een digitale kopie (AVI, MP3, scan) “veroudert” niet omdat een kopie ook digitaal een exacte kopie is van het origineel. Een analoge kopie (VHS, geluidscassette, fotokopie) verliest bij elke overdracht een stuk kwaliteit. Na een twintigtal keren te zijn gekopieerd zie je het verschil erg duidelijk (ze hebben geen Dreft gebruikt
).
“Het is niet de schuld van de techniek, maar van de mens die de techniek gebruikt.”