:-( Illu 10 & Transparantie - transparantie wil niet door belichter...

Heb je een mooi ontwerp in elkaar, willen de gebruikte glow- en transparantie-effecten uit illu 10 niet door de belichter! Mooi bedacht, alleen niet uit te voeren? Heeft iemand een -snelle en goede- oplossing?

Wat ik geprobeerd heb:
1: Bewaard als Illu 10 eps. Helaas kan geen één belichter dit zomaar verwerken.
2: Bewaard als photoshop. Effecten blijven staan, maar de kleuren vliegen alle kanten uit. Veel donkerdere transparanties en lichtere volle tinten.
3: Bewaard als Illu 8.0 eps. Transparantie afgevlakt. Daarna openen in Illu 8.0. Lukt. Effecten blijven goed. Alleen is de hele compositie uitgesneden in kleine puzzelstukjes die niet naadloos aansluiten. Balen!

Q: Bewaard als Illu 10 eps. Helaas kan geen één belichter dit zomaar verwerken.

A:
PS3 belichter zou het probleem niet mogen hebben, zover ik me kan herinneren heb ik het in ill9 wel voor mekaar gekregen, op een Avantra (Agfa belichter), maar dan wel al laten kleurscheiden vanuit de software en niet op de belichter zelf

PS: ben bereid om het uit te proberen op de belichter

Hee, das nog eens een leuke reactie! Een van de ontwerpen is 7 mb. Dat kan ik helaas niet mailen. Post morgen ff beter antwoord, moet nu -helaas- naar afspraak....

He He! Ben ff bezig foto uit illu ontwerp te knikkeren. Wordt ie stuk lichter van. Gezipped kan ik 'm rond de 1 mb krijgen. Kun je me ff mailen? m.kramer@nospammacosx.nl. Nospam er ff uitknippen svp.

[quote:post_uid0="Mmmarco"]He He! Ben ff bezig foto uit illu ontwerp te knikkeren. Wordt ie stuk lichter van. Gezipped kan ik 'm rond de 1 mb krijgen. Kun je me ff mailen? m.kramer@nospammacosx.nl. Nospam er ff uitknippen svp.[/quote:post_uid0] Email is gestuurd, als ik het bestand binnen heb kan ik er direkt naar kijken

HET IS GELUKT.

kleurgescheiden laserprint naar een PS 3 laserprinter gestuurd voor de transparantie controle, daarna zelfde bestand naar PS 2 Belichter gestuurd. (WEL de lagen samengevoegd)

Resultaat: geen problemen, transparantie gewoon aanwezig.

Conclusie:

1. Het heeft voor mijn gevoel uiteindelijk niets te maken met PS level maar met de Rip bij de belichter, (heeft de belichter die je gebruikt misschien een software rip?)kleurgescheiden doorsturen en de bestanden komen goed uit de belichter.
  2. het zou ook nog aan de combinatie kunnen liggen. Bijv. dat je de PMS kleuren speciaal voor de foto in 4 kleuren hebt gezet en daardoor zijn transparantie kwijt is geraakt.(maar zo slim zullen ze toch wel zijn bij Adobe).

Dit is te gek!!! Gewoon 4 films inclusief transparantie? Ik weet niet wat voor belichter/cq rip de drukker voor deze klus heeft, maar welke specificaties heeft die van jou? Ik ga hun zeker melden dat het wel kan en ik ga doorgeven met welk materiaal het WEL kan! (als jij dat goed vindt) Kan het zijn dat een CTP (computer to plate) hier minder goed mee omgaat dan echte films? Of zou het niet uit mogen maken?

Nogmaals, echt TOF dat je hebt gekeken! :wink:

[quote:post_uid0="Mmmarco"]Dit is te gek!!! Gewoon 4 films inclusief transparantie? Ik weet niet wat voor belichter/cq rip de drukker voor deze klus heeft, maar welke specificaties heeft die van jou? Ik ga hun zeker melden dat het wel kan en ik ga doorgeven met welk materiaal het WEL kan! (als jij dat goed vindt) Kan het zijn dat een CTP (computer to plate) hier minder goed mee omgaat dan echte films? Of zou het niet uit mogen maken?

Nogmaals, echt TOF dat je hebt gekeken! ;)[/quote:post_uid0]
Ik draai de films zelf uit op de prepress afdeling van ons bedrijf,
en dit vak doe ik al min. 10 jaar, dus veel problemen ben ik in het verleden al eens tegengekomen.

Wel nog even dit, ik heb de pantone kleuren los uitgedraaid zoals ik al in m'n bericht vermelde, ik heb het niet naar 4 kleuren omgezet, maar dit ga ik nu proberen op de laserprinter of daar eventueel verandering optreedt door het in 4 kleuren uit te draaien, maar dit verwacht ik niet

Krijgt nog een staartje

PS. de rip die er voor staat bij een belichter is meestal hetzelfde als voor een filmbelichter, tenminste zover ik het van agfa kan aangeven

Ondertussen al uitgeprobeerd op laser, geen verschil met omzetting naar 4 kleuren, dus er is eigen lijk niets aan de hand.

Okay. Lijkt goed dus! Ik ga eens even een gesprekje aanvragen met de drukkers. Ze weten ondertussen dat 'een bevriende relatie' WEL gewoon films kan draaien met transparantie erin. Telefonisch heb ik al wel met ze overlegd, en duidelijk gemaakt dat het aan het voortraject bij de rip kan liggen.

Het gaat daare nooit zo snel, maar ik hou het forum ff op de hoogte. ThanX