Illustrator 11

Ik ben zo brutaal om maar effe te citeren uit "PrePress" (Sorry :? )

Aan Illustrator 11 wordt door Adobe hard gewerkt om deze nieuwe versie in juni uit te kunnen brengen. De codenaam van versie 11 is Pangaea en het belangrijkste nieuws zal voor de meeste gebruikers de verbeterde snelheid zijn. Want bij de laatste versies (9 en 10) heeft het aan die snelheid af en toe behoorlijk geschort. dat is de mening van de meeste gebruikers die we spreken.

Een belangrijke verbetering - naast de genoemde snelheid - zal intergratie zijn met Microsoft Office: artwork kan vanuit illustrator direct worden geplaatst in Word of Powerpoint. Die verregaande intergratie met Microsoft Office kennen we natuurlijk al van de Acrobat software. Verder zal er ondersteuning zijn voor het nieuwe PDF format 1.5, behorende bij Acrobat 6, dat ook omstreeks midden 2003 zal verschijnen.

Interessant is de 3D-gereedschappen die overgenomen lijkt te zijn uit (het niet meer ontwikkelde) Adobe Dimensions, dat gratis werd geleverd bij vroegere versies van Illustrator. En verder gaat Illustartor (eindelijk!) beschikken over tekst- en alineatypogrammen waarmee volwaardige tekstopmaak mogelijk wordt.

Teleurstellend is het nieuws dat versie 11 geen Historie-pallet zal bieden, ook geen Optie-palet à la Photoshop en geen nieuwe mogelijkheden met grafieken.

…Je zou bijna zeggen dat de volgende stap wordt dat Illustrator en InDesign één pakket wordt :wink:

Die nieuwe is zeker een heel stuk sneller, maar de bestanden die je er mee kon maken konden niet door oude versies geopend worden en je kon ook niet instellen voor welke versie je t wilde hebben. Dus die heb ik maar weer verwijderd voor nu.

3D naar Flash? :P :P :P

Beste trillseeka,

Let op: je kan als Illustrator bestand bewaren én als Illustrator EPS.
Illustrator EPS is wel downwards compatible, hier ook op gelet?

Nu ID nog wat sneller :wink: en dan zijn we compleet. Ben wel benieuwd naar illu 11. Ontbreken van een voorvertoon is ook een gemis bij zoeken via 'open-menu'. Blader functie als photoshop nu heeft misschien maar ook overnemen in illu 11...

Volgens mij moet je bij EPS ook aangeven voor welke versie t is en dat kon bij die beta die ik had niet. Ik wacht nou wel gewoon op de final voordat ik t weer installeer.

Wist niet dat je een beta had, bofferd... :roll:

Die snelheid..... ja daar zien we naar uit! Het probleem met betere tekst-bewerking-mogelijkheden zou kunnen zijn dat meer mensen het soms gaan gebruiken als een opmaakprogramma en hun werk in Illustrator bij de drukker afleveren. Ik ken menig drukker die niet happy is met Illustrator bestanden omdat films uitdraaien tig keer langer duurt (superzware bestanden) dan in een 'normaal' opmaak programma.

Anway, het wordt weer es spannend. Als het nog een klere-programma blijft moeten ze maar Ill. 7 geschikt maken voor X … :wink:

Paul

Ik zit dus zelf in die drukkerij hoek.

Op zich heb ik geen hekel aan aangeleverde illustrator bestanden.
't Is alleen effe opletten op drie items:

1. Zet letters om in lettercontouren óf lever de fonts mee.
  2. Plaats géén afbeeldingen in Illustrator. Daar zit 'm nou het venijn in. Een opmaakpakket maak een verwijzing van een afbeelding, zodat ik makkelijker in kan grijpen als een afbeelding niet goed is. Bovendien kan ik dan OPI toepassen.
  3. Oh ja, alles graag in CMYK of PMS (geen RGB dus).

We hebben wel Autotrapping op de RIP, dat maakt e.e.a. een stuk prettiger. Bovendien heeft ons opmaakstation er geen hekel aan als je Illustrator, InDesign, XPress en PageMaker combineert.

Maar het is natuurlijk altijd beter eerst met je drukker te overleggen :wink:

in Ill. kun je plaatjes toch ook 'linken' ?

ik weet niet precies hoe, maar dat ging toch met variabelen ofzo?

Gewoon 'plaatsen' kiezen en dan 'link' checkbox aanvinken. Dan kan een derde partij altijd nog foto's corrigeren enzo. Bovendien waarschuwd illu gelukkig als je RGB plaatst in CMYK opmaak en je wilt bewaren. :wink: 'Flightckeck' is ook hier een uitkomst!

Kijk, zo leer je nog eens wat, bedankt luitjes. Dat van het linken wist ik niet. Als je bestanden controleert krijg je met allerlei paketten te maken, zo weet ik van alles wat, maar daardoor ken ik ieder pakket helaas niet van A tot Z :|

Is ook een beetje domme opzet. Plaatsen of linken is een heel verschil. Als je dat verschil alleen kunt zien door een klein checkboxje onderin is dat eigenlijk een interface-fout. Het zou onder archief moeten staan. Zoiets als : Archief/Plaats (embed) illustratie in document en Archief/Plaats koppeling (of link) in document

(en na plaatsen of na bewaren document
popup met waarschuwing over meeleveren
gekoppellde bestanden)

Geplaatste beelden zijn btw ook veel scherper dan gelinkte. In illu kun je in het info window de koppelingen terugvinden. Geen naam is geplaast. Wel naam is gekoppeld.

Gelijk heb je Mmmarco,

Wellicht een ideetje voor Adobe om te spieken bij InDesign voor zo’n interface. Scheelt een boel ergenis.

het grote verschil met linken en embedden is dat bij een link 1- de files gescheiden blijven (en de beelden desgewenst kunnen behandeld worden) 2- het werken een stuk sneller gaat, bewaren (kleinere ai file), openen (vooral bij eps beelden gaat razend snel, alleen Low res beeld zichtbaar; jpg worden eerste gedecompresseerd en dat duurt weer lang). 3- bij aanpassingen aan beelden is relinken een kleine handeling

nadeel:
je kan geen filters/effecten gebruiken op de beelden zelf (de 'photoshopfilters dan)

bij het aanmaken van een eps voor de belichter dien je wel de beelden te embedden alsook de fonts en inderdaad goed te controleren op CMYK/RGB (toch lever(de) ik vaak alle bronmateriaal mee voor de veiligheid

PDF lost al deze ‘misère’ nu wel op

Helix

Persoonlijk (uit het oogpunt van een drukker/DTP-er dan), zie ik liever dat ontwerpers vector beelden én pixel beelden apart houden. Dus: gevectoriseerde beelden maken in Illustrator, andere beelden in Photoshop (of ander scanprogramma). Ik weet dat uit creatief standpunt hier bezwaren aankleven, maar ik heb geen beste ervaringen met beelden die in Illustrator of Freehand ingekapseld zijn.

Blijf overigeens wel bij mijn stanpunt dat de interface op dit punt geen schoonmaakprijs verdiend.

zaken goed aanleveren vraagt veel doorzicht van de programma's, de mogelijkheden, de beperkingen. dus veel lezen en bijleren....

ik vind dat ook de belichters vaak schrik van het nieuwe hebben,
eigenlijk niet echt willen bijleren of door problemen op te lossen vat willen krijgen op diverse programma’s en hun samenwerking…

illustrator is een geweldig goed programma en kan inderdaad nog wat fijn-tunen, ik kijk echt weer uit naar de nieuwe versie en zijn mogelijkheden, de problemen ondervinden we wel en lossen die wel weer op.

ik ben nu eenmaal een fanatiek illustrator gebruiker
en geef al meerdere jaren les aan grafische vormgevers (specifiek illustrator in 1ste kandidatuur), het is ongelofelijk wat die ‘jonge’ mensen daarmee doen tegen het einde van een academiejaar.

helix

Als belichter zijnde (persoon) heb ik geen moeite om wat bij te leren. Ik vind het vaak zelf een uitdaging om nieuwe dingen te proberen.

Bekijk je een belichter als een ding, dan komt een ander probleem om de hoek kijken. Het is een prijzig kassie dat je niet makkelijk vervangt.
Belichters met een software RIP zijn makkelijk te updaten, alleen lopen we altijd iets achter de feite aan. De nieuwe mogelijkheden die zich aandienen moeten wel vertaald worden naar belichtersinformatie, en dus ook door de RIP begrepen worden.
Een belichter met een hardware RIP is lastiger, bij nieuwe mogelijkheden moet dan de RIP vervangen worden. Maar je zult nog zelden een hardware RIP vinden.

Nu heb ik de luxe dat ik regelmatig gemaild wordt door Heidelberg met de nieuwste patches voor de Primesetter.

En personen die moeite hebben met nieuwe dingen zal je altijd wel blijven houden. Maar ik ben zo vrij om me daar niet bij te rekenen.

Alle goede dingen gaan in tweeën, na wat heen en weer geïnformeer nog wat info:

Om je een indruk te geven, mocht ik de volgende cijfers publiceren (mits ik nadrukkelijk de drukkerij NIET noemde).

LinoType Hercules PRO-L 163636,36 euro (belichter)
LinoType Delta Tower 20420,11 euro (hardware gedeelte RIP)
Delta Prep station 21100,78 euro (software gedeelte RIP)

enne, ex BTW natuurlijk!

Dit waren de gegevens van onze vorige belichter, een tweedehandsje nog wel! Daarbij hoop je als bedrijf dat het apparaat de komende 5 jaar de techniek en de software kan bijhouden.
En ik hoef een Illustrator fanaat niet uit te leggen hoe vaak in de tussentijd Illustrator ge-update is. Toen het apparaat kwam werkte ik nog met Illustrator 7 (andere werkplekken 6), toen de Hercules vervangen werd was het al 9.#, 10.# was nét beta.

Nu wil ik een creatief iemand daar niet altijd mee lastig vallen, maar denk er soms eens aan als er weer een update komt.
Het is niet altijd zo dat we niets nieuws willen bijleren, maar het is ook zo dat we het kassie wel terug moeten verdienen :o

Verschil tussen linken en embedden is juist wél duidelijk zichtbaar in Illu. Wanneer je in 'outline' kijkt zie je bij een link een kruis door de afbeelding, bij een embedded niet.

Als je gebruik maakt van transparantie moet je een pixelbestand wel embedden, anders gebeuren heel erg rare dingen. Pixelbestanden buiten maskers, kleurverschuivingen etc.
Maar gelukkig Illustrator waarschuwt als je als EPS wil bewaren.