illustrator - ankerpunten zichtbaar houden

Ik ben een scan aan het overtrekken met de pen-tool in Illustrator.

De tekening is met de hand gemaakt en daarna met een sleperpenseel plus inkt overgetrokken. Ik trek de outline altijd helemaal na met de pen-tool.
Eerst de binnenvorm van de outline, dan de buitenvorm.

Nu zou ik graag willen dat de ankerpunten van de binnenvorm zichtbaar blijven als ik werk aan de buitenvorm. Op die manier zet ik de ankerpunten in de buurt van de ankerpunten van de binnenvorm. Op die manier krijg ik een strakkere vorm.

Maar als ik werk aan 1 vorm dan is de andere gelijk ge-deselecteerd en zie ik de ankerpunten niet meer.
Ik werk trouwens in de outline-modus.

Weet iemand een workaround?

Als je in previeuw mode werkt kan je een lijndikte geven met een kleur. Zou anders ook niet direkt weten hoe je dat moet doen in outlign. 8)

.....gaaap....... verschuif pad...waarom 2x tekenen? of outline dikte en padomtrek

Juist, zou ik ook doen.

De lijn 1 x tekenen, de lijn een dikte geven en dan Object → Path → Outline Stroke :slight_smile:

[quote:827a22a2f5="Rat"]Juist, zou ik ook doen.

De lijn 1 x tekenen, de lijn een dikte geven en dan Object → Path → Outline Stroke :)[/quote:827a22a2f5]

Kan, alleen krijg je dan een lijn met een gelijke dikte. Ik wil een lijn alsof deze is getrokken met een penseel. Denk aan de Disney-tekeningen.

Wat ik wel kan doen is nadat ik een outline van de lijn heb gemaakt, om de buitenvorm te bewerken.

[quote:243f866b48="Rat"]Juist, zou ik ook doen.

De lijn 1 x tekenen, de lijn een dikte geven en dan Object → Path → Outline Stroke :)[/quote:243f866b48]

[quote:243f866b48=“MacBjorn”]
Wat ik wel kan doen is nadat ik een outline van de lijn heb gemaakt, om de buitenvorm te bewerken.[/quote:243f866b48]

het werkt een stuk sneller om de ankerpunten te verschuiven ipv opnieuw te tekenen, tevens blijft het dan strakker, de ankerpunten zitten dan allemaal op gelijke hoogte (zoals je wilt). Verder kun je altijd nog makkelijk ankerpunten toevoegen daar waar nodig.

nog beter is: maak een penseel (brushes) die kan je op de reeds getekende stroke (lijn) gooien en een iets artistiekere look geven, daarna kan je lijn uiteenhalen (expand appearance) en de ankerpunten alsnog editeren... dan heb je niet zo'n "egale" lijntekening

Helix

[quote:0d84136b80="helix"]nog beter is: maak een penseel (brushes) die kan je op de reeds getekende stroke (lijn) gooien en een iets artistiekere look geven, daarna kan je lijn uiteenhalen (expand appearance) en de ankerpunten alsnog editeren... dan heb je niet zo'n "egale" lijntekening

Helix[/quote:0d84136b80]

Mhh, die look zoek ik wel. Kan ik een voorgedefinieerde brush uit het penselenpallet op een lijn tekenen die ik met de pen-tool heb gemaakt?
(Ik ga nu slapen, maar morgen probeer ik het meteen)

Ik heb wel even gespeeld met de expand outline, en dat werkte beter dan ik had verwacht.