Illustrator Blokvulling van tekst

Ik heb in illustrator een tekstblok staan waarin ik zojuist tekst heb laten lopen. De tekst moet op blokvulling staan zodat links en recht een rechte lijn vormt naar beneden. De laatste regel is gewoon linkslijnen. Maar ondanks dat ik het in illustrator op blokvulling heb gezet is het aan de rechterkant niet gelijk. Er zitten lange woorden in die niet of onlogisch worden afgebroken. Het ziet er ongelijk uit, niet recjt.

Kan ik de uitvulling instellen? En zo ja, waar? In indesign gaat het makkelijk doordat de tekst volledig wordt uitgespatieerd of de horizontale as. Maar in illustrator gaat het kennelijk anders.
Ik kan het helaas niet namaken in indesign, het is een door een klant aangeleverd bestand.

[quote:7b3a62969c="reaction"]Ik heb in illustrator een tekstblok staan waarin ik zojuist tekst heb laten lopen. De tekst moet op blokvulling staan zodat links en recht een rechte lijn vormt naar beneden. De laatste regel is gewoon linkslijnen. Maar ondanks dat ik het in illustrator op blokvulling heb gezet is het aan de rechterkant niet gelijk.[/quote:7b3a62969c]

In Indesign zit de optie: optische uitlijning van marge. Dit zorgt ervoor dat het optische allemaal lijnt wanneer iets tussen aanhalingtekens staat.

Zit deze optie ook niet ergens verborgen in Illustrator?

Is het niet een voorkeur? Of is het gewoon het beeldscherm wat jouw oog bedriegt?

[quote:7b3a62969c=“reaction”]…….gelijk. Er zitten lange woorden in die niet of onlogisch worden afgebroken.[/quote:7b3a62969c]

En dit zou weleens heel goed kunnen liggen aan het feit dat je woordenboek voor je afbrekingen of US English. Zet deze op Nederlands en dan zouden de afbrekingen iig wel goed komen.

Illustrator heeft uitgebreide mogelijkheden om het uitvullen in te stellen, ze zitten alleen een beetje verborgen. Maar ook als je illustrator standaard op uitvullen zet gaat het al perfect. Ik denk ook dat je de taal verkeerd hebt staan. In het paragraaf palet zittennog wat extra opties die normaal verborgen zijn onder het uitklapdriehoekje . Vink hier eens de "Adobe Every-line composer" aan, en kies de goede taal. Eventueel kun je de uitvulling en afbreking nog aanpassen met "justification" en "hyphenation". Verder zit hier ook de optische marge uitlijning uit Indesign, die hier "roman hanging punctuation" heet.

Ik heb nu het voorval dat als ik dit allemaal doe in illustrator, nog steeds hinderlijke spaties krijg bij blokvulling. (Dus extra spaties tussen woorden). Hoe kan ik dit instellen dat ook de spaties maar visueel 1 spatie blijft, want ik krijg nu op sommige plekken flinke gaten.

Wie heeft er een oplossing?

Bij blokvulling zul je altijd hier en daar gaten krijgen, zeker bij smallere kolommen en grotere corpsen. Je moet dit handmatig nalopen door woorden af te breken en soms kun je wat smokkelen door de letterspatieëring per regel (waar de gaten inzitten) wat te vergroten... Het zijn ook geen extra spaties, maar deze worden uitgerekt om de regel vullend te krijgen.