Illustrator crasht op printen ... HELP!!!

Zijn er soms mensen die enig idee hebben hoe het zou kunnen komen dat Illustrator CS van de eene dag op de andere crasht als ik vraag om te printen? Er is niets veranderd aan m'n computer sinds gisteren. Mijn collega heeft ondertussen al langer het probleem dat zij vanuit meerdere proramma's niet kan printen. Zijn er soms mensen die dit probleem kennen en er een oplossing voor weten? U zou mij een enorme dienst bewijzen!

Alvast bedankt!
Bageera

Hallo Bageera;

Het ligt dus niet aan AI CS want dan zouden andere programma’s er geen last van moeten hebben.

Ik zou eens beginnen met de printspool van je Mac te ledigen; dat doe je op eenvoudige wijze door in Systeemvoorkeuren/Delen printer delen aan en uit te zetten; dan is ie leeg.

Ook kun je de printwachtrij op de printer zelf leeg maken; het kan zijn dat een bestand in de wachtrij de boel verziekt. Als je via een netwerk print moet je dat maar even aan de netwerkbeheerder vragen; als je het zelf moet doen moet je dus de printwachtrij op de server opzoeken en leegmaken. Herstarten van de printer kan ook helpen.

Als dat niet werkt kun je kijken of er recentelijk iets is veranderd aan de instellingen van de printer.

Succes en groetjes

Jos

Probleem komt me bekend voor. Illustrator vreet geheugen, zeker als je gaat afdrukken. Je machine schreeuwt om extra geheugen! 256 MB is echt te weinig.

Geef anders Illustrator de ruimte door alle andere programma’s te sluiten. Wellicht helpt dat al.

Jos alvast enorm bedankt voor je tips maar ze mochten spijtiggenoeg niet baten. Zelfs als ik op een andere printer probeer te printen zet AI CS zichzelf vliegensvlug uit. Ik begin te toch te vrezen dat het probleem in AI CS zit. Iemand enig idee waar het probleem zou kunnen zitten?

Met geheugen heeft het blijkbaar ook niets te maken, ... daarvoor ging het perfect en met enkel AI open flest het nog ... Rot probleem! :-(

Gebeurt het ook met een klein testbestandje of loopt de boel vast op een bepaald document?

In dat laatste geval kan het helpen om overtollige paden te verwijderen (dat is een functie in het menu; ik weet niet uit m’n hoofd hoe het precies heet).

groetjes jos

worst case scenario, :-) alles wat ik wil printen helpt AI crashen. Zelfs een gewoon document met een zwart vierkant in. En dat is niet echt een ingewikkelde file geloof ik. Raar hé

Heb hetzelfde gehad met Quark X-Press 4.

Gewoon Quark opnieuw geinstalleerd, alles werkt nu perfect…

Geheugen kan geeen probleem zijn. Ik draai meestal een stuk of vier applicaties tegelijk, en nooit problemen met printen

probeer eens de preferenties van illustrator weg tegooien en dan illustrator opstarten. preferenties vind je in je thuis map ( thuismap/Library/Preferences/ )

preferenties weg gesmeten maar nog steeds dezelfde miserie. Voorlopig rest me enkel opnieuw installeren maar dat zou eigenlijk niet mogen ...

Heb je al eens je permisies gechect? 8)

euh ... waar zitten die dingen?

je kan je schijf permissies herstellen met het hulpprogramma Disk Utility (dit is de engelse benaming, de nederlandse benamingen ken ik niet van buiten). Open Disk utility, selecteer je opstartschijf, klik dan op eerst tab repair en dan op repair disk permissions. Disk utility zit in de map Applications/Utilities (programmas/hulpprogrammas denk ik).

succes