Illustrator: Croppen met Clipping paths

Ik krijg heel vaak illustrator documenten met een enorme foto erin waarop een clipping path is losgelaten. Soms loopt de werkelijke foto zelfs ruim buiten de artboard, maar heeft de ontwerper een clipping path gebruikt om de boel in het werkgebied te houden!

Ik wil geen clipping paths op foto’s!!! (Tenzij het iets toevoegd aan het ontwerp natuurlijk).

Kan ik de foto croppen (het liefste in illustrator) op een nette manier?

Nee, ik wil niet naar photoshop en daar croppen en alles handmatig terug zetten… wat een werk en ik pas er voor dat iemand snaait dat ik het een keer niet helemaal goed terug zet :(.

Maar waarom krijg je in vredesnaam ill. bestanden aangeleverd met een beeld erin :? Waarom niet gewoon losse foto. Zou gewoon contact opnemen met die persoon die dat spul aanleverd...

Of is het soms een complete opmaak in ill.?

Complete opmaak in illustrator: stikkers, logo's en posters met daarin foto's, tekst en lijnwerk.

Maar ik heb ook gezien dat briefpapier en flyers in illustrator gemaakt worden…

Ik denk niet dat je in Illustrator een bitmap kan croppen. Wat wel kan is een masker over het beeld aanbrengen ter grootte van het door jou gewenste formaat. Het is niet croppen maar je bent dan wel een deel van het beeld kwijt doordat het onder het masker valt.

Nee, kan niet. Ik heb de handleiding van CS er niet op nageslagen, maar het kon in ieder geval niet en het lijkt me ook niet dat er reden is om dat te veranderen. Zoals altijd: het hoort een beetje netter aangeleverd te worden.

Opmaken met alleen vector erin snap ik nog wel dat dat soms in ill. gemaakt word, maar heb nooit begrepen waarom sommige lui dingen opmaken in ill. waarin raster etc inzit. Snap ik écht niet.

Ik gebruik ill. echt alleen maar voor logo’s, landkaartjes ed. Alleen vector dus.

[quote:11765d07c6="Syndic"]Opmaken met alleen vector erin snap ik nog wel dat dat soms in ill. gemaakt word, maar heb nooit begrepen waarom sommige lui dingen opmaken in ill. waarin raster etc inzit. Snap ik écht niet.

Ik gebruik ill. echt alleen maar voor logo’s, landkaartjes ed. Alleen vector dus.[/quote:11765d07c6]

Het bekende beunhazengekloot dus, er lopen hier een paar draadjes over; ze hebben Illustrator op hun computertje en denken meteen dat ze grafisch ontwerper zijn :?

[quote:96c6359744="Syndic"]Opmaken met alleen vector erin snap ik nog wel dat dat soms in ill. gemaakt word, maar heb nooit begrepen waarom sommige lui dingen opmaken in ill. waarin raster etc inzit. Snap ik écht niet.

Ik gebruik ill. echt alleen maar voor logo’s, landkaartjes ed. Alleen vector dus.[/quote:96c6359744]

Ik ben er dus zo eentje die ALLES opmaakt in Illustrator. En natuurlijk niet voor niets. In de industrie waarin ik werk is het gewoonweg het meest praktisch om alles binnen één bestand te houden. (Verpakkingsindustrie). Wanneer je in Ill. het compl. doc. opmaakt kun je in InDesign of XPress je Montage maken. Evt. wijzigingen zijn snel doorgevoerd en bijgewerkt in de montage, zonder dat je honderden links moet bijwerken. Fonts laden niet meer nodig, je bewaard het ill. doc namelijk. incl fonts.

[quote:2fddd7e07a="Gauloises"]Evt. wijzigingen zijn snel doorgevoerd en bijgewerkt in de montage, zonder dat je honderden links moet bijwerken.[/quote:2fddd7e07a] Dit is ook gewoon in Quark en InDesign

[quote:2fddd7e07a=“Gauloises”]Fonts laden niet meer nodig, je bewaard het ill. doc namelijk. incl fonts.[/quote:2fddd7e07a]

Je moet nog steeds je fonts laden om iets te kunnen bewerken, tenzij jij alles naar lettercontouren omzet, maar dat lijkt mij zeer sterk en vooral in de verpakkingsindustrie is dit zeker niet handig.

[quote:1787c47570="dada1958"]Het bekende beunhazengekloot dus, er lopen hier een paar draadjes over; ze hebben Illustrator op hun computertje en denken meteen dat ze grafisch ontwerper zijn :?[/quote:1787c47570]

En nee, ik ben géén beunhaas, maar ook geen ontwerper, en ja ik heb wel Illustrator op mijn Computertje staan. (5 x Illustrator, 5 G5).
Illustrator is er zeker niet alleen voor de beunhaas-ontwerpers!

[quote:e5fb9d1c75="Gauloises"][quote:e5fb9d1c75="dada1958"]Het bekende beunhazengekloot dus, er lopen hier een paar draadjes over; ze hebben Illustrator op hun computertje en denken meteen dat ze grafisch ontwerper zijn :?[/quote:e5fb9d1c75]

En nee, ik ben géén beunhaas, maar ook geen ontwerper, en ja ik heb wel Illustrator op mijn Computertje staan. (5 x Illustrator, 5 G5).
Illustrator is er zeker niet alleen voor de beunhaas-ontwerpers![/quote:e5fb9d1c75]

Ik had het over lieden die een in Illustrator ingebedde bitmap aanleveren waarmee je eigenlijk niks kunt. In mijn tijd als DTP-er Mac OS beheerder in een klein drukkerijtje kreeg ik regelmatig bestanden van een collega die ook alles in Illustrator deed; maar hij wist wat hij deed, een verademing. Het kan dus wel :slight_smile:

Wanneer je in Illustrator bitmap gebruikt, doe dan de afbeeldingen plaatsen en niet in het bestand embedden. Echter, dit is exact hetzelfde wanneer je werkt in Indesign of Quark. Er zullen vast voordelen kleven aan het importeren van bitmaps in Illustrator en het ontwerp daarin maken, maar zeker nu Indesign er is lijkt het me haast overbodig.

Wanneer je het goed doet is er geen probleem. Ik heb zelden een bitmap gebruikt in Illustrator.
Net als Syndic gebruik ik Illustrator alleen voor logo’s, grafiekjes en andere vectortoepassingen. Tenzij een logo een bitmap-effect heeft, maar dat is iets wat ik ten alle tijde probeer te vermijden.

Ik heb jarenlang in de wereld van Packaging-design gewerkt en daar is het juist ideaal om alles in Illustrator op te maken. Voornamelijk beeld (illustraties, foto's), logo's, complexe stansmessen en een enkele tekst. Dit werkt toch het lekkerst in Illustrator. Quark of Indesign wordt pas handig als er sprake is van veel tekst en meerdere pagina's (bij folders en brochures bijvoorbeeld).

Huisstijlen (briefpapier, visitekaartjes, enveloppen e.d.) maak ik overigens ook op in Illustrator. Ik vind dit sneller werken en zie hier de toegevoegde waarde van Xpress of Indesign niet zo.

Waar het hier om gaat is dat je inderdaad in Ill een bitmap IN het document zet. Dus een plaatje van 30 Mb erin en hopla je hebt een enorme file. Daarom doen opmaakpaketten als XPress en InDesign dat anders: die linken alleen. Wil je toch een (deel van ) een bitmap gebruiken zorg dan dat je de plaatjes ongeveer op je uitsnede importeert en niet als complete file waar je met 85% van de data alleen maar ballast veroorzaakt.

Dat is denk ik dan ook het verschil tussen de nono die maar wat doet en de pro die kiest welk gereedschap hij het best kan gebruiken voor welk doel en hoe het te gebruiken.

Zijn we het nu weer eens?

Inderaad is het nogal dom om een beeld waarvan maar een klein stukje gebruikt wordt in zijn geheel in te bedden in een Illustrator document. Altijd eerst het beeld croppen tot (ongeveer) het juiste formaat en vervolgens natuurlijk gewoon linken in Illustrator (kan namelijk ook).

Er is wat voor koppelen te zeggen en voor insluiten. Insluiten is minder gedoe, alles blijft netjes bij elkaar. Koppelen is fijn als je veel wil repeteren of de gekoppelde illustratie later nog wil wijzigen zoder het opnieuw te plaatsen.

De ontwerpers waar ik mee werkt zitten al 8 tot 15 jaar in het vak. Veel zijn van school uit direct begonnen bij het bedrijf dat zijn eerste computerstappen gezet heeft op de beletteringsafdeling. Illustrator was dus King! Toen drukwerk op de computer gemaakt ging worden, is voor veel zaken illustrator gebruikt.

Ik heb mij hier ook er over verbaasd toen ik hiermee in aanraking kwam.

Inmiddels worden de programma’s veelal gebruikt zoals het op school geleerd wordt, Photoshop voor foto’s, Illustrator voor logo’s en InDesign voor opmaak. Uitzondering daarop blijft belettering en huisstijl drukwerk, dat blijft bere-handig vanauit illustrator, dat heb ik ze toch wel moeten toegeven.

[quote:a369ff2f28="rbroen"]Ik krijg heel vaak illustrator documenten met een enorme foto erin waarop een clipping path is losgelaten. Soms loopt de werkelijke foto zelfs ruim buiten de artboard, maar heeft de ontwerper een clipping path gebruikt om de boel in het werkgebied te houden!

Ik wil geen clipping paths op foto’s!!! (Tenzij het iets toevoegd aan het ontwerp natuurlijk).

Kan ik de foto croppen (het liefste in illustrator) op een nette manier? [/quote:a369ff2f28]

via een kleine omweg kan het wel:
print de file vanuit Illustrator naar een .PS file
haal die door de Distiller
open de .PDF weer in Illustrator
het beeld buiten het masker (clipping path) ben je nu kwijt

[quote:250b40ae7b="EagerB0bNerd"]via een kleine omweg kan het wel: print de file vanuit Illustrator naar een .PS file haal die door de Distiller open de .PDF weer in Illustrator het beeld buiten het masker (clipping path) ben je nu kwijt[/quote:250b40ae7b]

Goede tip…thnkx

Is dat zo?? Moet je dan niet instellen dat bij het distillen de foto's ge-clipped worden? Als je een PDF namelijk in Acrobat gewoon cropt dan blijkt alle beeldinfo er buiten gewoon nog aanwezig.

[quote:832095ff08="Deskman"]Is dat zo?? Moet je dan niet instellen dat bij het distillen de foto's ge-clipped worden? Als je een PDF namelijk in Acrobat gewoon cropt dan blijkt alle beeldinfo er buiten gewoon nog aanwezig.[/quote:832095ff08] jazekers,

als je rechtstreeks vanuit ID exporteert moet je het idd aanklikken “crop image data to frames”
vanuit Ai heb je die optie niet, als je rechtstreeks vanuit AI als PDF bewaart cropt ie het beeld dan ook niet

maar als je het via de Distiller doet cropt ie het beeld wél
probeer maar :slight_smile:

[offtopic] fijne vakantie gehad Deskman ?
check this out :wink: