Illustrator CS 2: Gradient van een kleur naar transparant??!

Hé, voor [url=http://www.deviantart.com/deviation/18997801/]dit[/url] ding wat ik aan t maken ben heb ik een gradient nodig die van een bepaalde kleur (in mijn geval blauw) naar transparant loopt. Geen wit ofzo. Nee gewoon transparant! Kan iemand me vertellen hoe ik dat doe in illustrator?? Alvast bedankt!

oja en ik ben ook wel benieuwd naar wat jullie van dat ding vinden!

Ik vind de reflectie niet zo mooi. Maar maak een gradient van kleur > wit en zet er een transparantie modus over (multiply will do)

En hoe zet ik er zo'n overlay overheen dan??

Roep je transparantie pallet op en de modus staat nu op normal, kies daar voor multiply dus niet overlay. Ik was verkeerd, was in photoshop met overlay bezig

maar dan wordt t kleur gedeelte (blauw) ook overlay... Ik wil dat ie van blauw naar transparant gaat en niet naar wit...

EDIT: te vroeg gepost… Ik probeer t ff nu

Bedankt!! Precies wat ik nodig had!!

Pas wat 'Trail and error' toe maw experimenteer wat met de modussen.

had ik al gedaan bij een ander object idd. Maar daar viel t niet op dat multiply zorgt voor een transparanter deel..... vandaar dat ik niet door had dat ik t eigenlijk al gevonden had... Maare bedankt he!!

Is er echt geen manier om eigelijk het te doen van een niet transparante kleur naar transparantie zo als in photoshop al mogelijk is? Nu is het bij voorbeeld zwart van zwart naar wit gradiënt ook transparant.

Anny ideas?

Standaard is dat niet mogelijk. Maar via de kleur > wit gradient met multiply modus werkt dit perfect.

Van kleur naar transparant is heel goed mogelijk in Illustrator door een Opacity Mask te gebruiken. Zo'n masker kan van alles zijn, een verloop, tekst, patronen, een foto... Maak vlak met een verloop van zwart naar wit. Kopiëer dit verloop. Vul het vlak met een kleur. Plak het verloop erboven (cmd F) Selecteer beide, het verloop en het onderliggende vlak. Maak het Transparantie palet groot zodat je alle opties ziet. Kies uit het uitklapmenu van het transparantiepalet: Make Opacity Mask. Waar het zwart is in het verloop wordt de kleur transparant, wit is dekkend. In het Transparantie palet klik je op de Masker preview of op de Object preview om het masker of het object te bewerken.

groeten,

Ton

Zelfde princiepe als in photoshop. Ik wist niet dat dit mogelijk was , bedankt!

Geweldig :lol: Bedankt!