illustrator cs 2 vraag voor dummies

ik heb een plaatje gemaakt en dat is in het formaat 800x600 en de vulling is groter, hoe krijg ik nu dat ik alleen het 800x600 over houd in illustrator. ik kan natuurlijk wel exporteren naar photoshop en dan croppen, maar dat werkt niet zoals ik er mee wil werken. [img:39c8bf4fb8]http://www.hansenonline.nl/macosx/lucifer.png[/img:39c8bf4fb8] [img:39c8bf4fb8]http://www.hansenonline.nl/macosx/lucifer2.png[/img:39c8bf4fb8]

je kan het beste je onderdeeltjes groeperen, dan een kader trekken zo groot als het moet zijn (800x600 dus) en dan kiezen voor clipping mask --> make Dan snijdt ie alles af dat buiten het vlak valt.

[img:68274ea65b]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11822[/img:68274ea65b]

Met een masker snij je het er toch niet af? Je kunt ook een paar rulers trekken langs de lijnen die je wil afsnijden, en dan alles selecteren en er met je mesje uit de tools langs snijden. Of je moet even wat pielen met de varianten in je Pathfinder menutje.

[quote:a79cff7689="huinkroese"]Met een masker snij je het er toch niet af? Je kunt ook een paar rulers trekken langs de lijnen die je wil afsnijden, en dan alles selecteren en er met je mesje uit de tools langs snijden. Of je moet even wat pielen met de varianten in je Pathfinder menutje.[/quote:a79cff7689]

met afsnijden bedoel ik ‘onzichtbaar’.
Tis vaak makkelijker dan pathfinder, omdat die soms dingen weghaalt die niet weg moeten, pathfinder heeft vaak ruzie met uitsnijden over meerdere objecten…(mijn ervaring)
Het hangt er maar net vanaf wat je er mee wilt. Je kan het idd ook in pathfinder → crop proberen.

marloez der tip hielp me uit de brand ;). dit is een eerste opzet voor huiswerk om een luciferdoosje te ontwerpen, zodat je weet wat er inzit zonder dat het met tekst aangeduid wordt.

Nog een tip:

Open Pathfinder (menu vensters/windows). Daarin kun je allerlei vormen bij elkaar voegen uitsparen enzovoort. Als de rechthoek boven ligt kun je alles wat er buiten valt weg laten valen. Zorg wel dat je een paar kopiën van de rechthoek hebt, want ik weet niet helemaal zeker of het in een keer met verschillende gevulde vormen werkt.

Met pathfinder moet je gewoon ff spelen om uit te vinden wat ie kan. Wel altijd nog een keer de knop uitbreiden kiezen in het venster om het karwei af te maken.

Pathfinder maakt wel je orgineel 'kapot'. Stel dat je later nog iets wilt opschuiven? e kunt ook een kader trekken en niet uitknipmasker maar 'snijtekens / maak'. Als je nu bewaar voor web doet hanteerd ie dat. :lol:

illustrator opgemaakt? gewoon opslaan als een JPG of TIFF of EPS. deze opennen in Photoshop. vervolgens mak je de snij tool. en stel je de gewenste groote in en snij je hem. zo heb je altijd je beelden op de juiste maat :P

[quote:463a5d66de="Ankramia"]illustrator opgemaakt? gewoon opslaan als een JPG of TIFF of EPS. deze opennen in Photoshop. vervolgens mak je de snij tool. en stel je de gewenste groote in en snij je hem. zo heb je altijd je beelden op de juiste maat :P[/quote:463a5d66de]

ja, en niet meer in vector… :roll:

(je doet het erom he? maar dan vraag je er ook om…)

[quote:39f34f53eb="marloez"]

(je doet het erom he? maar dan vraag je er ook om…)[/quote:39f34f53eb]

je bedoelt een IP ban Loez :evil:

Ik neem aan als je in Illustrator werkt dat je alles in vectoren wilt houden...

[quote:38345fe0c1="WOZ"]Pathfinder maakt wel je orgineel 'kapot'. [/quote:38345fe0c1]

Dat is niet helemaal waar. Zolang je niet op het knopje ‘uitbreiden’ drukt is het allemaal tijdelijk en nog makkelijk aan te passen.

Probeer het maar eens en doe daarna maar eens Appeltje-Y (uit de Preview-modus) en dan zie je dat alles nog intact is.

Misschien dat je altijd option indrukte terwijl je op bijvoorbeeld toevoegen klikte. Dan word het automatisch uitgebreid.

Maar mijn voorkeur blijft ook een masker, omdat dit eenmaal sneller werkt.

Lol. Idd. Het is te herstellen. Maar ik blijf erbij dat "rechthoekje zetten", snijtekens -> 'maak' de beste oplossing is hoor... :wink:

Naar Photoshop is iets wat je NIET wilt. But I will not feed the trolls… :sealed:

Jullie hebben gezien dat dit topic allang opgelost is maar door iemand 'for no reason' omhoog geschopt is?

[quote:7dcfbdadd0="MacBjorn"]Jullie hebben gezien dat dit topic allang opgelost is maar door iemand 'for no reason' omhoog geschopt is?[/quote:7dcfbdadd0]

Maak toch niet uit. :smiley: We zijn gewoon verder gaan denken voor de beste oplossing.