Illustrator CS en uitvoerresolutie

In oudere versies van Illustrator kun je - d.m.v. de functie 'kenmerken' en vervolgens 'uitvoer'- de uitvoerresolutie (die standaard op 800 staat) verhogen. Ben al even opzoek naar deze functie in CS, maar niet te vinden.. Zelfs mijn lithograaf is er nog steeds niet achter. Je kunt de uitvoer weliswaar verhogen bij het openen van een nieuw document, maar de functie in 'kenmerken' lijkt te zijn verdwenen...

Help!

Voorbaat dank,
Rikkert

btw: Fantastisch forum! Zal ik dankbaar gebruik van maken in de toekomst…

Het was mij nog niet opgevallen, maar volgens mij (ik heb een Engelse versie) staat bij 'object/flatten transparancy' en daar kan je uitvoerresolutie aangeven voor je vector werk. Om het inhoudelijk beter te kunnen bekijken kan je ook kijken bij 'edit/flatten transparancy presest' .

Wel lachen dat het idd nergens meer zo simpel te vinden is. Ikhoop dat MacBjorn of Ateazz dit ook zien want die weten er ook wel aardig van af. :lol:

ZOEKFUNCTIE OP DIT FORUM

keywords " illustrator" “opslaan”

[quote:554f067b1a="Mezzanine"]ZOEKFUNCTIE OP DIT FORUM

keywords " illustrator" “opslaan”[/quote:554f067b1a]

Ik weet niet welke resultaten jij krijgt, maar ik krijg iig niets wat hier mee te maken heeft.

[quote:ea3d79be95="Mezzanine"]ZOEKFUNCTIE OP DIT FORUM

keywords " illustrator" “opslaan”[/quote:ea3d79be95]

Nope. Wordt er helaas ook niets wijzer van…

Dit is wat ik vond in de help-database van Illustrator CS:

[quote:f1c0fb5710]If a preset printer resolution doesn’t suit your needs, you can use the Output options of the Print dialog box to specify a custom one for each plate in the separation. Note however, that the default angles and frequencies are determined by the selected PPD file. Check with your print shop for the preferred frequency and angle before creating your own halftone screens.

To specify a custom halftone screen ruling:

• Double-click the name of the color plate to be customized (listed under Document Ink Options.
  • Do any of the following and click OK:
  • Enter the lpi value in the Frequency text box.
  • Enter a screen angle value in the Angle text box.
  • Select the shape for the printed dot from the Dot Shape pop-up menu.

You can also enter the frequency and screen angle directly in the Document Ink Options list by clicking on the existing value and entering a new one. You can also click the dot shape listed and choose a new shape from the menu that appears.[/quote:f1c0fb5710]

Maar ik vraag mij af of dit de functie is die bedoelt wordt. Zelf heb ik nooit gewerkt met de uitvoer-resolutie voor paden.
Volgens mij is deze functie niet meer aanwezig of is ze zeer goed verstopt.

[quote:9669c7046c] Maar ik vraag mij af of dit de functie is die bedoelt wordt. Zelf heb ik nooit gewerkt met de uitvoer-resolutie voor paden.[/quote:9669c7046c]

Dat is inderdaad niet wat ik bedoel. Maar te gek dat je meezoekt…
Het vreemde is dat iedere lithograaf deze resolutie (standaard 800) moet kunnen aanpassen achteraf. Dit om bij extreme uitvergroting geen ‘hoekjes’ te gaan zien. Maar het lijkt vooralsnog niet meer te kunnen… slordigheidsfoutje van Adobe?

[quote:9669c7046c]Volgens mij is deze functie niet meer aanwezig of is ze zeer goed verstopt.[/quote:9669c7046c]
Dat gevoel heb ik nou ook… :slight_smile:

HEBBES!!!!

ga naar file - document setup. Ga naar ‘transparancy’. Klik op de ‘custom’-knop. :lol:

Dat moet 'm zijn.
Tjongejonge wat hebben ze die lekker verstopt zeg. Pfffff

edit - de standaard waarde staat hier op 300 ppi.

Dat zei ik toch......... :D

[quote:d94e4b08d2="MacBjorn"]HEBBES!!!!

ga naar file - document setup. Ga naar ‘transparancy’. Klik op de ‘custom’-knop. :lol:

Dat moet 'm zijn.
Tjongejonge wat hebben ze die lekker verstopt zeg. Pfffff

edit - de standaard waarde staat hier op 300 ppi.[/quote:d94e4b08d2]

Mijn normaal gebruikte instellingen zijn :
Raster/Vector Balance 100
Line Art and Text Resolution 2540 (is de res. van mijn belichter)
Gradient and Mesh Res. 300
Met deze instellingen heb ik altijd de beste resultaten, Let er op dat bij transparantie altijd de Raster/Vertor balance op 100 staat, anders krijg je dus wanneer er tekst en transparantie elkaar overlappen “gerasterde” teksten.

[quote:01e0407fbc="dimelot"]Dat zei ik toch......... :D[/quote:01e0407fbc]

haha, inderdaad. Alleen dacht ik ‘dat heeft toch niets met transparency te maken?’ Maar schijnbaar hebben ze het toch daar ondergebracht.

volgens mij jullie halen wat dingen door elkaar.:)

flattening(afvlakken) kan drie dingen betekenen:

in Photoshop: de afzonderlijke lagen tot één laag maken

In teken/opmaakprogramma’s: transparantie in de opmaak omzetten in een vorm die (oudere) laserbelichters kunnen verwerken.

In vector programma’s zoals Freehand en llustrator bepaalt de “flattening” bij het printen uit hoeveel (rechte) lijnstukken een kromme wordt opgebouwd. De afvlakking is een Postscript variabele. Als de de uitvoerresolutie hoger wordt, bestaat een “kromme” uit meer rechte stukjes dan bij een lagere resolutie. Het kost echter wel geheugen en processortijd, dus het is het beste om bij complexe documenten geen al te hoge waardes te gebruiken.

Dit laatste is waar jullie naar op zoek zijn.In Freehand kon je het vroeger instellen en heette het gewoon “flattening” Waar het in Illustrator zit zou ik niet weten. :frowning:

@Rikkert

Volgens mij is de optie ‘uitvoerresolutie’ die in het paneel kenmerken instelbaar was al sinds illustrator 10 compleet verdwenen.

Vandaag nog ben ik bezig geweest om bij een aangeleverd illustrator-PC-document de uitvoerresolutie onderdeel voor onderdeel aan te passen in Illustrator 9. Het is (was) om een of andere vage reden bij somige documenten niet mogelijk in één keer de uitvoerresolutie te veranderen van bijvoorbeeld 100 naar 800.

Ik vermoed nu dat dit probleem sinds illustrator 10 is opgelost en het gewoon niet meer mogelijk is om de uitvoerresolutie handmatig bij verschillende onderdelen in hetzelfde document aan te passen, heb me ook een breuk gezocht naar deze optie in de versies 10 en CS maar niet kunnen vinden. Ook niet in de zéér uitgebreide handboeken van Academic Service, ook niet op de online-help van Adobe, er wordt gewoon niets over geschreven. Ik ben deze vraag op het forum wel al eens eerder tegegekomen.

Mijn conclusie, de optie uitvoerresolutie zoals we die uit voorgaande versies kennen is gewoon niet meer aanwezig en dus kennelijk overbodig geworden.

Oja, van harte welkom op het forum :smiley:

[quote:4bcd9f061c="Macclown"] Mijn conclusie, de optie uitvoerresolutie zoals we die uit voorgaande versies kennen is gewoon niet meer aanwezig en dus kennelijk overbodig geworden. [/quote:4bcd9f061c] Dit lijkt mij ook. Ik heb een test gedaan. Eerst een illustrator 7 eps bestand gemaakt met uitvoerresolutie 100. Dit bestand vervolgens openen in illustrator 11 en onder een andere naam bewaren. Nu allebij geïmporteerd in Xpress en op 300% geprint. Het oude bestand toonde duidelijk de lage resolutie maar het nieuwe bestand was perfect.

Dus de vector-uitvoerresolutie lijkt iets van het verleden.

Gezien het laatste bericht, een test, lijkt het er op dat dit 'probleemgevalletje' verholpen is. In het verleden gaf dit veel problemen met in illustrator geimporteerde EPS en uit Quark. De resolutie was dan 300 dpi, en voor een foto is dat prima, maar voor een vectorbestand moest dat minimaal 800 dpi zijn. Ik vermoed dat de nieuwe EPS bestanden dit euvel hebben oipgelost, als je het nergens kan invoeren. En anders gooi je m naar een oude versie waar je het nog wel kan veranderen :) 't blijft illustrator, dat altijd wel een paar foutjes in zich heeft...

Heel erg bedankt voor al jullie reacties en oplossingen... in het bijzonder Macclown. Naar zo'n antwoord was ik opzoek.. En Onno, erg bedankt voor je test! Geweldig.