Illustrator CS en vervormen.

Weet iemand hoe ik bijv een pijl zo kan vervormen, dat deze naar links of rechts wijst? en dan bedoel ik een pijl als [url=http://dewelle.opweb.nl/images/overige%20afbeeldingen/pijl%20schaduw%20rechts.jpg]deze[/url] en vertel me dan ook meteen maar hoe ik een schaduw kan maken.

Thx :slight_smile:

De pijl maak je met de pen tool. Ik heb even een simpele pijl voor je gemaakt zodat je kunt zien waar je de punten moet neerzetten met de pen-tool, uiteraard kun je ook gewoon mijn pijl gebruiken. De dropshadow voeg je toe door naar het effect menu te gaan, stylize te keizen en vervolgens drop shadow.

hier is het voorbeeld:
http://www.sluyter.net/lex/pijl.ai

Hmm ok, maar die pijl heb je met de pentool getekend, en als je dan die kronkel tekent, hoe kun je dat dan zo precies doen dat ie een kronkel van 90 graden maakt? En kun je niet gewoon een balk tekenen, en dan voor vervorm kiezen ofzo, zodat je er alleen nog een pijl aan hoeft te zetten?

Zover ik weet kun je dit alleen met de pen tool doen, ik raad je aan om gebruik te maken van de rulers, je kunt die lijntjes fijn gebruiken om mooie hoek te maken.

Je kunt een balk proberen te maken maar als je deze vervormd moet je dit nog steeds met de pen tool doen, dus dan heb je nog niets ermee gewonnen.

Simpel... [b:c73eb425dd]De boog[/b:c73eb425dd] Trek een cirkel met de circle tool --> geef die een stroke van rond de 40 punten --> Kies nu je scissor tool en klik 1 x op het bovenste ankerpunt en 1 x op het linker ankerpunt. Bewaar het linkerbovensegment en gooi de rest van de cirkel weg. Nu heb je een perfecte boog van 90 graden Ga naar: object > Path > kies: outline stroke. Je boog is nu klaar.

[b:c73eb425dd]De pijl:[/b:c73eb425dd]
Trek een vierkant → roteer die 45 graden → selecteer met je open pijltje het linker ankerpunt en druk vervolgens op delete → selecteer vervolgens met je open pijltje het bovenste en onderste ankerpunt en doe dan :apple: L

Nu nog ff die 2 elementen tegen elkaar positioneren, zorg voor een kleine overlap, selecteer ze beide en doe dan: pathfinder → klik op het eerste icoontje in je pathfinder venster en daarna op expand.

:wink:

Er zit in Illustrator een flinke hoeveelheid standaardpijlen. Probeer het daar eens mee... Ook kun je vrij makkelijk een krom lijntje maken en dan flink vet zetten en daarna omzetten naar outline.

Hey Syndic, dat wist ik niet. :lol: Bedankt, heb ik alweer wat van Illustrator geleerd

En dan heb ik als laatste nog een klein vraagie, hoe kun je nou fatsoenlijk gummen in Illustrator zoals dat ook in flash kan? :P Ik heb nu bijv een cirkel getekend met een lijntje en zonder vulling nu wil ik er een ding intekenen, maar hij mag niet buiten het lijntje komen. Hoe ken ik zoiets het beste doen?

Thx again :mrgreen:

Ik denk dat je voor dat laatste beter gebruik kan maken van de maskeer-functie:

Je maakt een vorm aan in de vorm van het masker. Dit positioneer je boven de elementen die binnen dit masker moeten vallen. Je selecteert alle elementen en doet ‘object - clipping mask - make’ of ‘apple-7’

Ben ik weer :P

Hoe kan ik het beste in Illustrator een Nuclear image maken?
Zoiets als je hier ziet.

[quote:f9c363aed1="Jesper"]Ben ik weer :P

Zoiets als je hier ziet.[/quote:f9c363aed1]
Google is your friend…
[img:f9c363aed1]http://www.nuclear.pl/ochrona/images/image001.gif[/img:f9c363aed1]

[quote:6acf93f9a6="Jesper"]Ben ik weer :P

Zoiets als je hier ziet.[/quote:6acf93f9a6]

Of bedoel je deze :stuck_out_tongue:

[img:6acf93f9a6]http://www.hello.demon.nl/MacOSXimages/atom.gif[/img:6acf93f9a6]

Ik bedoel die van eager bob nerd ofzo :D maar ik wil dus weten hoek dat ding kan tekenen, als ik het met de pentool doe, wordt het nooit zo precies met die rondingen.

En kan iemand mij ook nog even vertellen, dat als ik een font heb wat een ander niet heeft, en ik wel bij de ander wil laten weergeven, hoe ik dit het beste kan doen? Zat te denken aan iets van break appart, of rasterize?

Net als in veel grafische programma's, kan je in de prefs de hoek aangeven waarop het object tijdens het draaien even blijft 'plakken'. In Illustrator kan dat zelfs heel makkelijk en precies. Kijk maar eens in het vierde tabblad van de prefs: Smart Guides & Slices.