illustrator cs exporteren als oude versie is een RAMP!

Hallo,

ik werk nu met illustrator CS en de meeste van mijn collega’s werken nog met 8 of 9. Ik heb gezien dat je nu moet exporteren als je terug wil naar een oude versie, het probleem is alleen dat bijna alle tekst wordt omgezet naar lettercontouren of losse stukjes tekst ipv hele tekstblokken of zinnen.

Is dit op een of andere manier te verhelpen? De documenten die ik nu heb na exportatie zijn niet bruikbaar!

bedankt, Frans

Omgekeerd (van oud naar nieuw) is trouwens ook niet perfect. Je moet dan kiezen om de "Legacy Text" te updaten. gaat ook niet altijd goed...

ik begrijp dus dat daar niks aan te doen is, gewoon vette pech?

yep volkomen kut om gek van te worden ik ben voorlopig maar weer op 10 terug !

helaas heb ik die keuze nu niet meer!

Waarom niet? Heb je geen versie 10 dan?

ik had versie 10 wat overigens ook een ramp was, erg instabiel onder classic! Collega heeft mijn 'oude' computer en ook de software, ik heb nu een andere machine met andere software (CS).

Illustrator 8 blijkt nog steeds de beste versie te zijn. Dat hoor ik van zowel collega's als ons software en hardware provider.

en als je nu eens een pdf moest maken van die eps, en die dan terug openen in illustrator CS, ik weet dus niet wat dit geeft, kprobeer enkel maar mee te denken.

hoemeer ik die ‘alarmerende’ topics bekijk over die typische CS-compatibiliteitsproblemen, hoe minder ik het zie zitten om binnen twee weken CS op mn systeem te gooien. Ik weet in ieder geval dat ik de vorige versies laat staan van mn opmaakpakketten.

Versie 10 bestaat toch in Mac OS X-versie, me dunkt Maar het is waar dat drukkers gewoonlijk nog werken met versie 8

mijn probleem is niet dat ik in een bepaalde versie iets moet aanleveren. Ik moet samen kunnen werken met collega's die over oudere versies van illustrator beschikken, wij moeten documenten met elkaar kunnen delen en dan blijkt dat de combinate illustrator CS en illustrator 8 niet echt ideaal is, of liever gezegd echt niet ideaal is. Dat idee van een pdf maken en die dan weer openen in een andere versie illustrator vind ik zo gek nog niet alleen versie 8 opent vaak pdf's niet of niet goed. Met illustrator 10 zou dat al beter gaan. Illustrator 10 is de versie die zowel voor classic als osX geschikt is, alleen is versie 10 erg instabiel, verder werkt er maar 1 bij ons met 10 de meeste werken nog met 8 en een enkeling met 9. Ik snap op zich wel dat er op een gegeven moment een keer wat haken en ogen kunnen zitten aan het maken van nieuwe versies van programma's en dat bepaalde zaken dan niet meer samen kunnen gaan alleen kom ik steeds meer dingen tegen ook met quark bijvoorbeeld die het werken iets lastiger maken dan voorheen. waarschijnlijk moeten we er nu naar toe dat bepaalde bestanden gewoon niet meer moeten worden uitgewisseld maar gewoon door een en dezelfde persoon moeten worden afgewerkt.

Het aanleveren zal uiteindelijk ook wel een keer een probleem worden maar vooralsnog ziet het er naar uit dat wij de meeste bestanden in pdf kunnen gaan aanleveren

Ik vond/vind Illustrator 10 niet echt instabiel, toeval of zat er juist iets in de weg in jouw configuratie? (iets met Suitcase of een plug-in) Als je op je workflow MOET werken met een meer combatibel programma lijkt het me toch de mogenlijkheid die je zou moeten onderzoeken.

…of lul ik maar wat aan.

ik werk nu met CS en 10 is niet stabiel, dat is een feit. Knalt er geregeld uit, maar inprincipe doet dat niet ter zake, het echte probleem is dat verschillende versies illustrator 8.0 - CS niet goed met elkaar werken.

euh die problemen met illustrator 10 heb ik zelfs nog nooit voorgehad, ok ik kan hem doen crashen, en heb het net zelfs getest als je een tif plaatst van 250 mb, maar anders geen miserie.... (enja ik weet dat eps beter is maar ik heb een mooiere voorvertoning bij een tif...)

al eens een .psd geprobeerd ipv tiff?

Ik baal ook verschrikkelijk dat de versie's niet goed met elkaar werken en dat je een hoop dingen moet herstellen en nakijken.

Maar daar staat tegenover dat ik de nieuwe mogelijkheden die je met je tekst hebt wel geweldig vind. De ‘Adobe Every-line Composer’ is super! Als je tekstblokken laat uitvullen gebeurt dat niet meer alleen over een regel, waardoor je grote gaten kunt krijgen, maar nu wordt door heel je tekstblok gekeken waar wat geschoven kan worden met woorden zodat overal de ruimtes gelijk zijn.

Doordat oa deze optie niet in oude versies van Illustrator zit kun je nooit je tekst goed terug naar een oude versie saven.

Iedereen dus zo snelmogelijk over op CS :smiley:

dus als ik het goed begrijp heeft de waarschuwing die je krijgt en de melding dat tekst moet worden bijgewerkt bij het openen van 'oude' bestanden alleen betrekking op tekstblokken die zijn uitgevuld? Ik hoef dus niet bang te zijn dat bijv. een linkslijnende tekst er geheel anders gaat uitzien?

Of zijn er meer dingen waar je op moet letten als je een oud bestand opent? Zo ja weet iemand misschien wat er allemaal kan verschuiven of veranderen?

Er is ooit zoiets geweest foto’s geimporteerd in ai 8 en ai 9 als je een beeld had met een pad groter dan je canvasgrootte dan werd die anders geplaatst in 8 dan in 9. Het nulpunt van de afbeelding, de uiterste hoek linksboven werd anders gezien, in het ene geval werd het pad meegerekend in het andere geval niet, leverde soms hele enge dingen op.

[quote:d192ed3ada="frans de reijdt"]dus als ik het goed begrijp heeft de waarschuwing die je krijgt en de melding dat tekst moet worden bijgewerkt bij het openen van 'oude' bestanden alleen betrekking op tekstblokken die zijn uitgevuld?[/quote:d192ed3ada]

Nee, zo simpel is het ook weer niet. Als je bv in een tekstblok verschillende interlinie’s gebruikt is dat ook weg als je ‘Update’ kiest en krijgen alle regels de zelfde interlinie.

Maar dit zegt Adobe erover:

[quote:d192ed3ada][b:d192ed3ada]Updating text created in previous versions of Illustrator[/b:d192ed3ada]

Illustrator CS uses the new Adobe Text Engine to provide the highest-quality text composition, support for Unicode and OpenType features, and time-saving Character and Paragraph styles. As a result, text created in previous versions of Illustrator must be updated before you can edit it.

When you open a file that contains text created in a previous version of Illustrator, you can choose to update the text then or wait until later. By default, Illustrator appends the word [Converted] to the filename when you update the text in a file. If you don’t want Illustrator to append the filename, you can turn off this option in the General preferences.

You may notice the following types of layout changes in updated text:

• Changes to character position attributes such as leading, tracking, and kerning.
  • Words shifting to the next line in an area type object, which may update hyphenation.
  • Words overflowing from an area type object or shifting to the next threaded text object.
    Layout changes for updated text. The gray text represents legacy text and the black text represents the updated text.

To avoid these type of changes, you can choose not to update text. Text that has not been updated is called legacy text. You can view, move, and print legacy text, but you can’t edit it. Legacy text has an x through its bounding box when selected.

To update all text in a document:

Do one of the following:

• When opening the document, click Update when prompted by Illustrator.
  • After opening the document, choose Type > Legacy Text > Update All Legacy Text.

To update legacy text in a specific object:

1. Do one of the following:
  • To update the text without creating a copy, select the type object and choose Type > Legacy Text > Update Selected Legacy Text. Alternately, select a type tool and click in the type you want to update, or double-click the type you want to update with the Selection tool. Then click Update.
  • To preserve the legacy text on a layer below the updated text, select a type tool and click in the type you want to update. Alternately, double-click the type you want to update with the Selection tool. Then click Copy Text Layer. This allows you to compare the layout of the legacy text to the updated text.
  1. If you choose to create a copy of the text layer, you can use the following commands:
  • Type > Legacy Text > Show Copies or Hide Copies to show or hide the copied text objects.
  • Type > Legacy Text > Select Copies to select copied text objects.
  • Type > Legacy Text > Delete Copies to delete copied text objects.

To specify if you want Illustrator to append the names of files containing updated text:

1. Choose Edit > Preferences > General (Windows) or Illustrator > Preferences > General (Mac OS).
  2. Select or deselect Append [Converted] Upon Opening Legacy Files, and click OK.
    [/quote:d192ed3ada]

bedankt voor de info!