Illustrator cs: geimporteerde photoshop afb bijsnijden

Hee mensen, sinds kort ontwerp ik internetsites in illustrator ipv photoshop, dit omdat in ill je nog goed je gemaakte interfaces eventueel kunt (groter) schalen. Wat ik mis in ill is het bijsnijden van fotos (of gerasterde afbeeldingen). Dit doe ik nog steeds in photoshop maar kan dit ook rechtstreeks in illustrator?

natuurlijk kan dat, je maakt gewoon een masker

plaats je beeld, teken een kader erbovenop (tot waar je wil aansnijden), maak een masker (object, mask,…)

je kan ook in je lagenpallet een apparte layer maken met het beeld (foto), en daarna een kader erbovenop en gewoon onderaan in het lagenpallet de button make layermask aanklikken

Hee man bedankt, ik zal het ff proberen!

Okee ik heb dit geprobeerd, en het werkt zover dat je inderdaad kunt kiezen welk gedeelte je wilt laten zien. Maar nu het volgende: zit er in illustrator net zoals in photoshop en fireworks ook een soort crop tool?

Wanneer je namelijk het illustrator bestand opslaat als bv jpg wordt dat bestand minimaal zo breed en hoog als het raster image waaroverheen je het masker hebt gelegd, waardoor je extra witruimte om je afbeelding heen krijgt die je niet wilt.

Hoe los ik dit op?

Wat ik vaak het handigste vind om te doen is de site ontwerpen in illustrator zonder de foto's maar puur met kleurvlakken. Als dat stramien eenmaal staat kijk ik naar mijn info hoe groot de foto moet worden en ga ik naar photoshop en maak daar mijn foto op het juiste formaat en importeer die weer in illustrator als een jpg of gif. Het voordeel hiervan is dat je niet met onwijsgrote fotobestanden in je illustrator file zit. Je houd je bestand dus lekker licht. Voor mij werkt dit het handigste. Maar kan ook komen omdat ik niet zozeer 'fotogericht' ontwerp. Maar wel een goede keuze dat je in illustrator ontwerpt nu! Illustrator RULES! :P

O ja nog een kleine aanvulling. Zet in illustrator aan dat alles magnetisch is. (appeltje-u in engelse versie als ik me niet vergis) Dan plaats je de foto ook heel makkelijk op de juiste plaats.