Illustrator CS sucks !!

Daarnet toen ik naar huis ging, kwam onze drukker nog vlug een bestelling leveren, in het passeren van het paletje met drukwerk valt mn oog op een illustratie die verschoven is op het voorplat van de ringmap.

Ik heb dan maar direct rechtsomgekeerd gemaakt, de mac terug aan, en het bestand gecheckt, jaja ‘mijn’ fout natuurlijk - deep shitt (1.500 ex in drie steunkleuren ft. 102x72cm :sealed: ) Ik was er nochtans van overtuigd niks te hebben veranderd aan mn positie van de gebruikte elementen.

Het ging hem om een herdruk van 15.000 ringmappen waarvan we er gelukkig maar 1.500 moesten leveren tegen eind volgende week, resterende oplages gingen later gedrukt worden.

Wat blijkt nu, het illustratorbestand met tekst, kwam op een opmaak in quark te liggen maar nu is het bestand dus verschoven en wel door het simpele feit dat het om een illustrator CS file gaat.

Wanneer ik het illustratorbestand dus open (in illu 10 )en bewaar als versie 10 en dus automatisch bijwerk in quark verandert de positie niet, wanneer ik daarentegen het bestand open in cs en de tekst wel of niet bijwerk (en ja mn lettertypes zijn geladen) en terug herbewaar met de optie ‘fonts insluiten’. Dan veranderde de positionering ervan in quark en ik vermoed dat het font ervoor iets tussen zit… (is wel maar een simpel lijntje tekst…)

wou dit gewoon even kwijt, en na dit ook op de mac getoond aan mn baas, dat dit dus niet echt te voozien was, was ie redelijk ontzet over de ganse problematiek van compatibiliteit tussen de programma’s onderling. (met in het achterhoofd een discussie onlangs over de verschillen tussen de staalbibeliotheken)

pfff was een einde van de dag nog een geluk dat niet alle 15.000 ex reeds gedrukt waren en nog slechter reeds gekleefd, geplastificeerd of nog slechter volledig afgewerkt was!

misschien is het niet alleen Illustrator CS dat zuigt, maar ook Quark... 't is maar een mening... :evil:

Illustrator CS heeft een nieuwe fontengine, het nadeel van de vooruitgang. Als je een oud bestand opent wordt het ook geconverteerd en moet je de tekst laten omzetten (of niet). Er is al het een en ander over gezegd. Je kunt het niet echt een bug of een fout noemen, het is een consequenti van een veranderende techniek. Zeker in combinatie met XPress dat juist de nieuwe technieken volledig negeert.

Ik kan uit je verhaal niet precies opmaken wat er nou mis is gegaan, maar er ontstaat in ieder geval tekstverloop bij het openen van oude Illu 10 bestanden in CS.

Wees gewaarschuwd.

wel om het ontwerp simpel uit te leggen, het was een aangeleverd bestand door een reclamebureau, waarbij allemaal puntjes van 1 op 1 mm te zien zijn in verschillende kleuren. (hiervoor gebruiken ze gdv een getypte punt ipv een illustratiekader nuja)

op een rij puntjes kwam de illustratie te liggen van illustrator (een logo met puntjes wederom als tekst), waarbij deze de rij puntjes in quark overlapte maar waarbij die puntjes ook waren scheefgetrokken. zo onstaat de indruk dat die ganse reeks puntjes in een trechtervorm wegstromen…

maar dit wegstromen is nu onderbroken door het verspingen van de illustratie!

• tekst omzetten naar contouren (had ik aan gedacht maar dan zou er ms een miniem verschil te zien in dikte qua puntjes van illustrator tov. de puntjes als lettertype in quark.

nuja dit is zo één van die zaken die je niet rap vergeet…

wat een idee om puntjes via een font te doen :? :?

zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren, los van de illustrator -kwark compatibiliteit. Je drukker had op zijn minst een standproef ter goedkeuring kunnen voorleggen. Zo moeilijk is dat niet, een laserprintje had de fout aan het licht gebracht.

mijn drukker stuurt me tegenwoordig een PDF ter goedkeuring
ik vind het altijd een beetje zinloos:

ik stuur hem een PDF, krijg ik er weer een terug !

ahwel eagerbob, ik stuur nu ondertussen meer dan een jaar certified pdf's naar onze drukkers en toch krijg ik nog van sommige een drukproef in de vorm van een nieuwe pdf terug, waarom simpel als er dan toch nog iets moest verkeerd lopen bij jij nog steeds de pineut !

btw ik heb een drukproef terug ontvangen maar met in het achterhoofd dat het om een herdruk gaat, heb ik er gewoon gecontroleerd of alle afbeeldingen er wel degelijk op stonden, en of er geen probs waren met fonts, verschuiven van die 2mm is niet echt te zien op een gerenderde pdf…

@ ja rune zegt reclamebureau sq**d u iets ?

en natuurlijk ook oppassen voor het wit dat al eens op overprint durft springen! Ook niet tof hoor ...

Sh*t, zeg. Herdrukken blijft levensgevaarlijk! Waarom heb je het illu file geopend? Als je m niet had geopend (in CS) had je waarschijnlijk geen problemen gehad?

Dit probleem treed niet alleen op met Illustrator CS, al jaren wordt er bij ons bij gehouden in welke versie van welk programma een bestand is gemaakt. Zo is er bij eerdere versie's van Illustrator dit probleem al eerder voorgekomen, ik meen in illustrator 7 of 8. Bij XPress 4 en 5 zit er ook verschil in plaatsing van eps'jes. Zodoende werken we oude bestanden altijd bij in de versie waarin hij de eerste keer is aangemaakt. 2 mm in jouw geval is nog redelijk te constateren, bij de overstap van XPress 4 naar 5 gaat om om 10 en van milimeters, misschien weinig, maar passen doet het niet meer. Uiteraard wanneer een ontwerp in zijn geheel wordt aangepast, wordt alles gemaakt met de nieuwste versie's.

Beste,

Ikzelf ben nu ook bezig met opdrachten waarvan sommige aangeleverde bestanden (en eigen bestanden) nog in illustrator 10 staan. Als ik ze open in Illustrator CS krijg ik een melding dat sommige bewerkingen “geconfigureerd” moeten worden.

Mocht ik werken met Quarkxpress, dan houd ik de file in Illustrator 10, raar maar waar. Het maakt niet uit, maar anders raak ik in de war.

Voor Indesign CS converteer ik het illustratorbestand in CS en verwijder ik het “Illustrator 10” bestand. Zo probeer ik “schoon” te werken.

Ook voor eventuele “nabewerkingen” zoals punten in Quark omzetten in punten in Ilustrator betekent voor mij meerwerk om net druk/printwerk af te kunnen leveren.

En natuurlijk (bij een nette deadline) een kleurgescheiden print maken.

Ik weet niet of dit de juiste manier is, maar ik probeer zo een bepaalde manier van denken door te voeren.

Succes,

Eko

[quote:5d33cd6b70="Gauloises"]Dit probleem treed niet alleen op met Illustrator CS, al jaren wordt er bij ons bij gehouden in welke versie van welk programma een bestand is gemaakt. Zo is er bij eerdere versie's van Illustrator dit probleem al eerder voorgekomen, ik meen in illustrator 7 of 8. Bij XPress 4 en 5 zit er ook verschil in plaatsing van eps'jes. Zodoende werken we oude bestanden altijd bij in de versie waarin hij de eerste keer is aangemaakt. 2 mm in jouw geval is nog redelijk te constateren, bij de overstap van XPress 4 naar 5 gaat om om 10 en van milimeters, misschien weinig, maar passen doet het niet meer. Uiteraard wanneer een ontwerp in zijn geheel wordt aangepast, wordt alles gemaakt met de nieuwste versie's.[/quote:5d33cd6b70]

Dit is steeds de beste mannier van werken, altijd je bestanden in dezelfde versie verwerken als ze aangeleverd zijn!

Als dat voor 1 of andere reden niet kan is het soms handig om eerste een bestand te saven met gevectoriseerde teksten in de originele versie, dan het origineel (met levende teksten) openen in cs een nieuwe laag maken de gevectoriseerde file in die laag plaatsen en je teksten controlleren, zonodig aanpassen. 8)

...en natuurlijk: in Illustrator altijd na goedkeuring alle tekst omzetten naar contouren: tekstjes opnieuw zetten kan altijd nog. Mensen! Illustrator is een illustratieprogramma! Opmaken doe je in een opmaakprogramma!

(of chargeer ik nu?)

[quote:279fa2efe4="Eelco"]...en natuurlijk: in Illustrator altijd na goedkeuring alle tekst omzetten naar contouren: tekstjes opnieuw zetten kan altijd nog. Mensen! Illustrator is een illustratieprogramma! Opmaken doe je in een opmaakprogramma!

(of chargeer ik nu?)[/quote:279fa2efe4]

Deze stelling gaat niet voor alles op!
Ik zit in de verpakkingssector en daar worden de volledige opmaak (tot nu toe) volledig in Illustrator en Photoshop gemaakt! Een opmaakpakket is niet echt nodig als je iets moet maken dat maar 1 pagina omvat, zoals affiches en verpakkingen. 8)

Ik denk dat alleen in de verpakkingsindustrie een uitzondering is vanwege de rare layoutvormen. Maar verder is het combineren van tekst en beeld in zowel Photoshop als Illustrator niet echt heel prettig. Er zijn zat buro's die het doen, maar ik kan er niet aan wennen meer dan tekenwerk in Illu te doen. Zelfs het plaatsen van foto's doe ik heel zelden in een illu bestandje.

@ woz : doordat ik altijd alle documenten comprimeer alvorens te verzenden via mail of ftp, wist ik dat er in dit document illustraties zaten zonder extensie. Wanneer je dus die bestanden decomprimeerd is het icoontje v/h programma waarin ze zijn gemaakt verdwenen, en kan je enkel de bestanden nog openen door te kiezen voor : 'open dit bestand met programma x'

door deze bewerking is het in feite fout gelopen tja sedert gisteren beseft mn baas nu maar al te goed hoe delicaat ons werk wordt, en het wordt nog erger…

vroeger had je de films, eenmaal die goed waren no problemmo, nu heb je pdffiles maar zelfs gecertifieerde montages krijg ik nog terug om goed te keuren…begrijpe wie begrijpe kan!

nog een prettige avond!
tim

[quote:71913cacba="chm"][quote:71913cacba="Eelco"]...en natuurlijk: in Illustrator altijd na goedkeuring alle tekst omzetten naar contouren: tekstjes opnieuw zetten kan altijd nog. Mensen! Illustrator is een illustratieprogramma! Opmaken doe je in een opmaakprogramma!

(of chargeer ik nu?)[/quote:71913cacba]

Deze stelling gaat niet voor alles op!
Ik zit in de verpakkingssector en daar worden de volledige opmaak (tot nu toe) volledig in Illustrator en Photoshop gemaakt! Een opmaakpakket is niet echt nodig als je iets moet maken dat maar 1 pagina omvat, zoals affiches en verpakkingen. 8)[/quote:71913cacba]

Helemaal mee eens, ik zou er niet aan moeten denken om de opmaak in XPress of zelfs InDesign te moeten maken. Zoveel controle als in Illustrator vind je “voor ons soort werk”, de verpakking, nergens. Wat dat betreft is Illustrator toch het pakket bij uitstek voor de verpakkings-industrie. Eigenlijk zou ik graag met iets als Art-pro werken, maar dit ligt buiten mijn budget, en laten we eerlijk wezen, met illustrator is {bijna} net zoveel mogelijk, in combinatie met photoshop dan, uiteindelijk dan nog stukken goedkoper als Art-pro. Eindmontage grijpen we dan weer wel terug op XPress of liever InDesign.

Art Pro. Tja het is wel duidelijk waar Adobe de 'inspiratie' vandaan haalt.

Zelf vind ik Art Pro veel te duur, ondanks de mogelijkheden. Zit er nog steeds een dongel bij?

[quote:d2ea093e7f="WOZ"]Art Pro. Tja het is wel duidelijk waar Adobe de 'inspiratie' vandaan haalt.

Zelf vind ik Art Pro veel te duur, ondanks de mogelijkheden. Zit er nog steeds een dongel bij?[/quote:d2ea093e7f]

ArtPro is duur, daar heb je gelijk in.
Maar de produktiviteidswinst en de mogelijkheden die je met dat programma hebt is elke euro waard, dan spreek ik nog niet over de gepersonaliseerde support.
Daar is Adobe veel te groot voor, en voor adobe is de verpakkingssector dan weer een te kleine markt om van wakker te liggen.
8)