Illustrator CS2 vraag

Ik zit ff met Illustrator te knooien, misschien een hele domme vraag maar, waar zit de gumfunctie? Ik heb een tekening gemaakt en nou steekt er een streepje uit die wil ik met de gum weghalen maar kan hem nergens vinden?

BVD

Een vectorprogramma heeft editable lijnen dus is een gum redelijk overbodig

Er zit niet echt een gum fuctie in zoals b.v. photoshop.

Je moet het selecteren denk ik en hit delete.

:finderoud:

Ja maar ik heb een hele lange lijn die kan ik niet verkleinen want dan ziet de tekening er niet meer uit, maar ik moet een cm ofzo van die lange streep afhebben

1. Kijk eens in je pennenbakje op je buro 2. Zet er een vlak overheen 3. RTFM... :?

Knippen kan wel. schaar pakken en er een stukje afknippen. De rest gooi je gewoon weg.

Ik gebruik Illustrator niet zo vaak, maar die heeft dus niet net als Freehand een gum? Nu gebruik ik de gum van Freehand eigenlijk ook nooit, maar hij is er wel degelijk, juist voor vectoren.

heb et al, wis gewoon de anchorpunten

Er zit wel degelijk een gum in illustrator hoor, naast het penseeltje zit een potloodje, onder die tool zit een smooth potlood en een gumpotloodje. Daarmee kan je een stukje van een selectie weggummen.

VG
H.

dat kan toch alleen als je foto's hebt?

[quote:2c5d359fcd="helix"]Er zit wel degelijk een gum in illustrator hoor, naast het penseeltje zit een potloodje, onder die tool zit een smooth potlood en een gumpotloodje. Daarmee kan je een stukje van een selectie weggummen.

VG
H.[/quote:2c5d359fcd]
Die werk inderdaad zoals de gum in Freehand, en ook op vectoren. Wel irritant: in Freehand zie je een cirkel, en alles wat de cirkel raakt gaat weg. Hier loop je een beetje te pielen, kom je dicht langs een lijn, dan gaat dat weg, zit je te ver er vanaf dan werkt ie niet. Onduidelijk gevoel.

Dat is toch geen gum te noemen... Veredeld mes-schaar ding. Kan ook niet anders. Probeer maar eens een vorm te gummen.

[quote:e778b9a041="Deskman"]Dat is toch geen gum te noemen... Veredeld mes-schaar ding. Kan ook niet anders. Probeer maar eens een vorm te gummen.[/quote:e778b9a041]

het is maar hoe je het bekijkt, voor lijntekeningen is het best bruikbaar.
gommen in vlakken daar gebruik je andere tools voor bijvoorbeel de warptool, kan je vormen wegduwen en zo…

vergeet niet dat je door dubbel te klikken op je tools vaak een aantal opties kan instellen die de werking van de tool verfijnen, standaard zijn die soms helemaal niet zo praktisch.

de tools zijn ook ingedeeld in groepjes, er zijn ‘intuitieve’ tools die eerder te gebruiken zijn met een tekentablet (penseel & potlood) en er zijn de tekentools (pen) die standaard perfecte controle geven op je te be-ogen doel…

H.

Waarom niet met direct selection tool de punt selecteren en dan slepen en de lijn kleiner maken ?

:finderoud:

Als je een lijn korter wilt hebben, moet je eerst de lijn selecteren (met de "direct selction tool" / het witte pijltje in de toolbox) en dan zorgen dat het ene eind een "ingekleurd vierkantje" is en het andere eind een "open vierkantje". Vervolgens kun je aan het donkere vakje trekken en wordt de lijn korter of langer.

0 of 1 ...ik werk alleen met coordinaten 8)

Selecteer de lijn met het 'witte pijltje'. Voeg een ankerpunt toe met 'pennetje plus' op de plaats waar de lijn moet ophouden. Met 'pennetje min' verwijder je het ankerpunt wat nu nog je eindankerpunt is. Inkorten met 'witte pijltje' kan ook door het ankerpunt te verplaatsen maar dan kan je de kromming van de lijn ook veranderen en dat wil je waarchijnlijk niet.